Itse tehty kauramaito – ilman lisäaineita

Itse tehty kauramaito – ilman lisäaineita. Maito loppu ja pitäisi saada aamukahviin maitoa? Ei hätää, voit valmistaa itse maidon korvikkeen kaurahiutaleista. Kauramaito on hyvä lehmänmaidon korvike herkkävatsaiselle, mutta valitettavasti teollisesti valmistettu kauramaito sisältää myös rypsiöljyä, joka vaikuttaa sinun rasvatasapainollesi. Rypsiöljy sisältää sekä linoliöljyä (Omega-6) ja alfalinoleenihappoa (Omega-3 -esiaste). ”Rypsiöljyn Omega-rasvat ovat lyhytketjuisia, joita elimistömme ei voi käyttää hyväkseen”. Nämä Omega-rasvat voivat jäädä elimistöömme ja muuttua haitallisiksi yhdisteiksi. Nämä haitalliset yhdisteet aiheuttavat muun muassa matala-asteista tulehdusta.

Itse tehty kauramaito - ilman lisäaineita

Itsetehty kauramaito ei sisällä lainkaan lisäaineita

On tärkeää kiinnittää huomiota etenkin omega-3-rasvoihin, sillä ne hillitsevät kroonista tulehdusta. Huomiota kannattaa kiinnittää etenkin omega-3:n ja -6:n väliseen tasapainoon, sillä yleensä useat ihmiset saavat liikaa omega-6-rasvahappoja. Esimerkiksi säilykkeissä ja tomaattikastikkeissa on usein auringonkukkaöljyä, joka sisältää paljon omega-6-rasvahappoja. Tutkimuksissa on osoitettu vääränlaisen rasvahappotasapainon olevan yhteydessä matala-asteiseen tulehdukseen.

 

Kauran terveysvaikutukset ovat selvät

Kauran gluteenin määrä on hyvin vähäinen ja siksi se myös sopii monelle herkkävatsaiselle. Kaupoissa on saatavilla myös täysin gluteenitonta kauraa. Kaurassa on paljon rautaa ja monia suojaravintoaineita sekä hyödyllisiä polyfenoleita. Kaura on rasvainen vilja, mutta sen rasva on hyvälaatuista. Kaura tekee hyvää myös suolistolle, sillä siinä on vesiliukoista kuitua. Liukoinen kuitu muuttuu geelimäiseen muotoon ja auttaa suolistoa korjaamaan mahdollista liikaläpäisevyyttä, sekä sitoo suolistossa syntyviä haitallisia yhdisteitä. ”Kaura alentaa myös kokonaiskolesterolin ja LDL-kolesterolin määrää, jos sitä käytetään runsaasti”. Käsittele kauraa aina varoen miedolla lämmöllä, näin ollen saat siitä kaiken terveyshyödyn irti. Keitä puurosi siis lempeästi hauduttaen.  Kaura on siis terveellistä korkeasta kolesterolista kärsiville, mutta koska kaura sisältää luontaista ”kauralimaa”, voi se aiheuttaa astmaatikolle hengitysteissä limaisuutta, joten astmaatikon kannattaa seurailla aiheuttaako kaura jonkinlaisia oireita.

 

Suklaakiisseli raakakaakaosta ilman kuumentamista

kaura kaura kaura

Kun teet kauramaitosi itse, se ei sisällä mitään ylimääräisiä säilöntäaineita tai vahingollista rypsiöljyä. Lisäksi sen valmistus on todella edullista! Kauramaitoon voi myös lisätä maun mukaan esimerkiksi herkullista raakakaakaota, jolloin saat siitä ihanan ravintorikkaan kaakaomaidon.

Kauramaidon valmistus on äärimmäisen helppoa ja tarvitset valmistukseen vain blenderin, siivilän, harson, sekä kannun tai lasipullon.

Itse tehty kauramaito - ilman lisäaineita

 

Raaka-aineet

3 dl luomulaatuisia kauhahiutaleita

7 dl kylmää vettä

Ripaus suolaa

1-2 tl luomulaatuista vaahterasiirappia maun mukaan

 

Valmistus

Sekoita blenderissä kaurahiutaleet ja vesi. Anna seoksen surrata noin 30 sekuntia. Tämän jälkeen siivilöi massa siivilän läpi varovasti. Älä painele seosta liikaa, ettei siitä tule liian limaista. Jotta maidosta saadaan tarpeeksi sileää ilman kauran lima-aineita, kannattaa se siivilöidä kaksi kertaa ensin siivilän läpi ja sitten vielä varovasti suodattimen läpi (harson läpi). Kun kauraseos on suodatettu, voit laittaa sen jääkaappiin odottelemaan herkuttelijaansa. Maito säilyy jääkaapissa noin 3-5 päivää.

 

Suklaakiisseli raakakaakaosta ilman kuumentamista

Vinkit onnistumiseen

  • Käytä aina kylmää vettä
  • Muista tuplasiivilöinti, niin takaat tasaisen maidon
  • Voit käyttää ylimääräisen massan esimerkiksi leivontaan tai puuroon
  • Voit käyttää maitoa myös suurusteena ruoan laitossa!

 

 

Lähteet:

Saarnia, Pirjo 2019: Syö oikein, sammuta tulehdus

Kategoria:

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.