Miksi D-vitamiini ehkäisee monien sairauksien syntymisen?

Paljon on väitelty D-vitamiinin määristä ja nykyaikana ravitsemussuosituksissa suositellaankin esimerkiksi 18-60 vuotiaille vain 10 µg D-vitamiinia vuorokaudessa. Kuitenkin vähäisen määrän D-vitamiini määrän on tutkittu vaikuttavan monien sairauksien syntyyn. Lisäksi sen yliannostuksesta ei ole todettu olevan haittoja ihmiselle.

D-vitamiini

Laadukkaan D-vitamiinilisän nauttiminen on paras henkivakuutus!

Kun aloin tutkimaan D-vitamiinia, vastaani tuli paljon erilaisia sairauksia, joiden oli tutkittu olevan yhteydessä alhaisiin D-vitamiinitasoihin. Hämmästyttävää! Vaikka olen itsekin syönyt aina D-vitamiinia, en ole koskaan ajatellut, että kuinka tärkeä vitamiini se oikeastaan onkaan! Toki D-vitamiinia saa kalastakin, mutta en itse ainakaan syö kalaa kovinkaan usein. Nautin D-vitamiinini mieluusti purkista ja nappaan sitä joka päivä 100 µg. Jos haluat pitää itsesi terveenä, käy se helpoiten nauttimalla laadukasta D-vitamiinia tarpeeksi päivittäin.

Löysin tutkimuksen jossa: ”Tutkijat havaitsivat D-vitamiinin vaikuttavan huomattavasti 229 geenin aktiivisuuteen, joita on yhdistetty muun muassa MS-tautiin, nuoruustyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin”. ”Tulosten käytännön merkitys on vielä epäselvä, mutta ne vahvasti viittaavat siihen, että D-vitamiinin puute vaikuttaa hyvin monien sairauksien kehittymiseen” Lähde

D-vitamiini

D-vitamiini vaikuttaa positiivisesti geeneihin

229 geeniä! Huima määrä! Itse en ole koskaan edes miettinyt, että se vaikuttaa geeneihin asti. Tutkimuksissa on huomattu myös MS-taudin etenemisen hidastuneen, kun henkilö on nauttinut moninkertaisen määrän D-vitamiinia. Määrän pitää olla noin 250 µg, että se vaikuttaa taudin pysähtymiseen. Lähde

Mieletöntä, koska varmasti yleisesti ajatellaan, että autoimmuunisairauksiin sairastuneet ihmiset eivät voi tehdä ”mitään sairaudelle” ja se etenee sitä vauhtia kuin etenee ja ainahan voi turvautua lääkkeisiin. Mutta ihan mahtavaa, jos esimerkiksi MS-taudin etenemisen voikin jo alkutekijöissään pysäyttää nauttimalla runsaasti D-vitamiinia!

Mars D-vitamiiniostoksille!

Jos et vielä syö D-vitamiinia, niin nyt mars kauppaan ostoksille!. Muista, että mistä tahansa marketista ravintolisiä ei kannata ostaa ja ravintolisien tuoteselosteisiin kannattaa myös perehtyä kunnolla. Jos et kuitenkaan halua syödä mitään ravintolisiä, niin suosittelen syömään kalaa usein. Tietenkään ei ole ihan sama mitä kalaa syöt. Eniten D-vitamiinia sisältävät kalat ovat: kuha, siika, silakka ja lohi ja lisäksi kalat sisältävät elimistölle hyvin tärkeitä omega 3 -rasvahappoja. Luonnonkala on tietysti terveellisempää kuin kasvatettu kala. Jotkut kalat voivat myös sisältää runsaasti elohopeaa, dioksiineja ja PCB- yhdisteitä, joten kalan syönnissäkin kannattaa olla tarkkana.

D-vitamiini

D-vitamiini ja Omega 3 ne yhteen soppii

D-vitamiinin lisänä suosittelen ehdottomasti nauttimaan myös laadukasta omega 3 -öljyä, koska aivojen kuivapainosta n. 60 % on rasvaa. Terveissä aivoissa on runsaasti omega-3 -rasvahappoja. Niillä on suuri merkitys aivosolujen normaaleille toiminnoille. Yleensä ihmiset saavat omega 6 -rasvoja enemmän kuin omega 3 -rasvoja ja nämä arvot ovat aika usein monella vinksallaan. Vinksallaan oleva rasvatasapaino voi jo itsestään altistaa monille sairauksille. Suosittelen siis etsimään laadukkaan omega 3 -rasvahappolisän.

<3  Syökää D-vitamiininne! <3

<3 Tiina

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.