Miksi kahvi väsyttää? – 3 hormonia joihin kahvi vaikuttaa

Miksi kahvi vaikuttaa hormoneihin

Miksi kahvi väsyttää? Kiireinen lapsiarki? Huonosti nukuttu yö? Jep, tuttu tunne! Otanpa kupposen kahvia, että piristyn. Mutta kuinkas kävikään? Hetkellinen kofeiinipiikki vaihtuikin väsymykseen? Ah, kuinka niin itsekin raaaakastan kahvia! Mutta voiko kahvi väsyttää? Eikös kahvissa oleva kofeiini yleensä piristä? Mihin kahvin piristävä vaikutus perustuu ja miksi jotkut ihmiset ovat herkkiä kofeiinille? Miksi kofeiini, sokeri, alkoholi ja tupakka koukuttavat ja miten ja mihin ne vaikuttavat.

\"Miksi

 

Miksi kahvi väsyttää?

Olen ollut pitkään kahvin suurkuluttaja ja huomaa sana ”ollut”, koska nykyään en enää juo kofeiinipitoista kahvia. Nyt on mennyt jo päiväiä ilman kahvia ja pian kerron sinulle miksi päätin jättää kahvin kokonaan pois. Mutta sitä ennen kerron hieman lisää kahvista. On olemassa ihmisiä jotka ovat maidolle, viljoille tai kofeiinille herkkiä tai allergisia. Tähän ei ole mitään erityistä syytä, koska kaikki me vain olemme erilaisia. Kaikilla ihmisillä on omanlaisensa perimä ja dna sekä toksiinit (jotka voivat muuten tulla isovanhempien isovanhemmilta perintönä), jotka muokkaavat meidän alttiutemme erilaisille herkkyyksille ja sairauksille. Toki elintavoilla voit estää monien sairauksien syntymisen jos vain syöt terveellisesti ja juuri sinulle sopivalla ja ruokaa joka sopii sinulle. Mutta perimämme voi vaikuttaa kuitenkin siihen, oletko juuri sinä altis sairastumaan johonkin.

 

Palataanpa kahvin eli kofeiinin ihmeelliseen maailmaan

Kofeiini on siis kahvissa ja joissain muissakin kasveissa esiintyvä kemiallinen yhdiste, joka vaikuttaa ihmisen keskushermostoon. Kofeiini stimuloi, eli kiihottaa keskushermostoa, mikä ilmenee piristävänä vaikutuksena. Hmm, ei kyllä kuulosta hyvältä omaan korvaani, kun ajattelen sitä, miten paljon nykypäivänä näkee nuorison juovan kofeiinilla höystettyjä energiajuomia!

Kofeiini on lääkkeenomaisesti vaikuttava kemikaali, johon runsaasti käytettynä liittyy haittavaikutuksia. Runsas ja säännöllinen kofeiinin saanti johtaa kofeiiniriippuvuuteen. Kofeiinin haittapuolista kirjoitetaan aika pintapuolisesti, mutta sen juurisyyhyn ei oikeastaan pureuduta. Miksi kofeiini siis piristää ja toisia se väsyttää, mitä se aiheuttaa aivoissa? ja miksi se aiheuttaa riippuvuutta?

\"miksi

Millä voi korvata kahvin?

Aikoinaan aloitin kahvinjuonnin juuri siksi, että se piristää ja sille tielle jäin. Ensin oli kahvi kermalla ja sokerilla, sitten makeutusaineella, lopulta mustana ja nyt mustana ja kofeenittomana 😀 Kahvi on itselleni vaikuttanut aina todella piristävästi mutta tosiaan vain hetkellisesti. Olen lukenut viimeaikoina kahvin haittapuolista paljon ja ajattelin kokeilla, miltä olo tuntuu ilman kahvia ja sen piristävää vaikutusta. Kilpirauhasen terveyden kannalta se on myös järkevä teko ja onhan sitä kiva elää ilman pakonomaista kahvin tarvetta ja riippuvuutta! On olemassa myös kofeiinitonta kahvia, mutta ainakin omaan suuhuni maku on aika mieto. Kofeiini on siis täysin vesiliukoinen aine, joten sen poistamiseen ei tarvita kovia kemikaaleja. Siksi kofeiinitonta kahvia on turvallista juoda, jos vain maku miellyttää 🙂

 

7 syytä miksi sinun kannattaa jättää musta juoma pois ruokavaliostasi

  • Olet levoton, etkä meinaa saada unta iltaisin
  • Olet kofeiinille herkkä
  • Sinulla on mielialavaihteluita tai ongelmia
  • Olet masentunut
  • Sinulla on kilpirauhasongelmia
  • Sinulla on ADHD
  • Olet kokoajan väsynyt ja vähäenerginen

Kofeiini ja aivojen toiminta

Kofeiini on addiktoiva, eli aiheuttaa riippuvuutta samoin kuin sokeri, alkoholi ja tupakka. Kaikki nämä aineet vaikuttavat jollain tavalla aivojen tuottamiin hormoneihin, joka ei ole hyvä juttu pidemmällä aikavälillä. Kofeiinilla on huonoja vaikutuksia aivojemme dopamiinin tuotantoon. Dopamiini on siis mielihyvähormoni ja se vastaa keskittymiskyvystä, mielihyvästä sekä motivaatiosta. Sen läheisiä serkkuja ovat adrenaliini (lisämunuaisten erittämä hormoni) ja noradrenaliini (keskushermoston välittäjäaine), jotka rakentuvat kaikki aminohapossa tyroksiinissa. Tyreoglobuliini sisältää tyrosiinia, joka toimii kilpirauhashormonien lähtöaineena ja säätelee mm. aineenvaihduntaa. Mikäli dopamiinitasosi ovat alhaiset voit kärsiä esimerkiksi energian puutteesta ja masennuksesta.  Välttääksesi kilpirauhasongelmia syö seleeniä. Seleeniä on  parapähkinöissä huimasti! Seleeni on siis välttämätön ravintoaine, jota tarvitaan kilpirauhashormonin tuottamiseen ja jo muutama pähkinä (2-3) riittää kattamaan päivittäisen tarpeen. Stekkaa samalla myös jodin saantisi <3

\"Miksi

Ne tärkeät hormonit – dopamiini, adrenaliini ja noradrenaliini

Tiettyjen ruoka-aineiden lisääminen ruokavalioon auttaa sinua ja sinun hormonejasi voimaan paremmin. Kun lisäät ruokavalioosi esimerkiksi papuja, herneitä, siemeniä, kalaa ja kananmunia (jos ne sopivat sinulle), auttavat ne sinua voimaan paremmin. Nämä ruoat vaikuttavat koko hyvinvointiisi ja ne auttavat mieleen, energiaasi ja keskittymiskykyysi. Dopamiinitasot ovat alhaiset ihmisillä joilla on vähän energiaa, huumeriippuvaisilla sekä ADHD ihmisillä. Dopamiinilla on todella suuri vaikutus koko kehoon ja hyvinvointiisi. Jotkut huumeet kuten kokaiini ja amfetamiini sekä jopa kuppi kahvia minimoi dopamiinin vaikutuksia elimistössä. Pitkällä aikavälillä esimerkiski kofeiinin nauttiminen kuluttaa loppuun kehosi oman kyvyn tehdä dopamiinia, adrenaliinia sekä noradrenaliinia. Aikamoinen vaikutus pelkällä kahvilla!

Ilman kofeiinia elämä on tasaisempaa kofeiiniherkällä

Jos dopamiinivastaanottimet eivät ole kovin hyviä kuuntelemaan kehon singnaaleja voi pienikin stressi, toksiinit tai raskasmetallit kuten elohopea aiheuttaa ongelmia kehossa, sillä ne voivat häiritä dopamiinivastaanottimia, eikä keho näin ollen kuule niiden signaaleja. Esimerkiksi ADHD:ta ja autismia sairastavilta ihmisiltä on löydetty geneettisiä poikkeamia dopamiinivastaanottimista. Jos dopamiinivastaanottimet eivät toimi hyvin, voivat ne johtaa ADHD:hen, autismiin tai mielialahäiriöihin.

Kahvin poistaminen ruokavaliostani perustuu siis täysin terveyshyötyihin, joita saa kun jättää kahvin pois. Koin kahvin juomisen jälkeen aina hirveän puheripulin ja toimin kuin sähköjänis. Näin voi käydä helposti jos olet kofeiinille herkkä, kuten moni voi tietämättään olla. Nykyään elämä ilman kofeiinia on paljon tasaisempaa kaikin puolin. Tuntuu, että mieleni on paljon tasaisempi, enkä kiihdy heti pienistä asioista. En koskaan ajatellut kofeiinin pois jättämisellä olevan näin suuria vaikutuksia hyvinvointiini, etenkin mieleeni, mutta toisin kävi. Johtopäätöksenä: Jos olet kofeiinille herkkä, niin suosittelen kahvin poisjättämistä ruokavaliosta. Jos et pysty jättämään kahvia pois kokonaan kehotan kokeilemaan esimerkiksi muutaman viikon ajan kahvitonta elämää (vieroitusoireet voivat kestää jopa viikon), koska voit yllättyä positiivisesti! Minulla vierotusoireet kestivät noin neljä päivää ja sisälsivät pääkipua ja väsymystä.

<3 Tiina

Kategoria:

4 ajatusta aiheesta “Miksi kahvi väsyttää? – 3 hormonia joihin kahvi vaikuttaa”

  1. Harry Potter

    Kiitos kirjoituksestasi koskien kahvia. Minulla on ADHD ja olen yrittänyt keksiä tapoja helpottaa elämääni. Aion ehdottomasti kokeilla kofeiinitonta vaihtoehtia.. tuntuu, että kahvi aiheuttaa levottomuutta ja mielialan laskua. ♥️

  2. Kaikkea varmaan kannattaa kokeilla jos haluaa vaihtelua? Minä oli 2kk ilman kahvia enkä tuntenut että siitä olisi ollut mitään hyötyä, siksi aloitin uudestaan sen juomisen koska tykkään kahvin mausta! Minullakin on ADHD ja kärsin väsymyksestä ja tunnen ettei kofeiini piristä minua yhtään.
    Muistaakseni joku vanha sukulainen joi aina iltakahvin ennen nukkumaanmenoa että sai paremmin unta. Ehkä se on vain adhd:n kirous että piristeet toimivat meillä päinvastoin ?

    1. Tiina Karjala

      Moikka Annika!
      Kiitos kommentistasi!
      Niin en tuohon osaa sanoa, jokainen kokee kahvin vaikutukset omalla laillaan. Itselläni se vaikuttaa heti yöuniin jos juon sitä liikaa tai liian myöhään :). Huomasitko muuten, että olen kirjoittanut myös ADHD:stä ja sen hoidosta ruokavaliolla?

      ADhD- ja ADD-hoito ruokavaliolla

      <3 Tiina

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

5 vinkkiä vähentämään kemikaali

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi?

Tilaa 5 vinkin miniopas ja tasapainoita kehosi!