Miksi sinun kannattaisi vaihtaa rypsiöljy oliiviöljyyn?

Miksi sinun kannattaisi vaihtaa rypsiöljy oliiviöljyyn? Moni on ehkä ulapalla erilaisista rasvoista ja öljyistä, mikä on hyvää ja mikä ei. Mikä edistää terveyttä ja mikä edistää elintarviketeollisuuden rahapussia mutta ei niinkään ihmisten terveyttä. Lähdetään liikkeelle ihmisen rasvatasapainosta, joka on yksi kokonaisterveyden avain. Rasvatasapainosta puhuttaessa tarkoitan siis omega-3- ja omega-6-rasvahappojen oikeanlaista suhdetta kehossasi. Vääränlainen rasva vie tätä tasapainoa väärään suuntaa, joka voi pahimmassa tapauksessa sairastuttaa kehomme ja aiheuttaa matala-asteista tulehdusta.

Miksi sinun kannattaisi vaihtaa rypsiöljy oliiviöljyyn?

Rypsiöljy ei ole terveellistä öljyä

Vaikka rypsiöljyä on kehuttu paljon Suomessa, niin se ei kuitenkaan takaa sitä, että se olisi sinun terveydellesi optimaalinen tuote. Tässä kohtaa tullaan valitettavasti siihen johtopäätökseen, että elintarviketeollisuus on todella mahtipontinen ja ajaa usein ei-niin-terveellisiä ruoka-aineita ”terveellisinä”, koska esimerkiksi rypsiöljyn tuotanto on Suomessa todella isolla tasolla. Tässä kohtaa täytyisi siis kohdata karu totuus ja myöntyä siihen faktaan, että valitettavasti raha pyörittää tätäkin pyörää, eikä niinkään ihmisten terveys. Jos olet epäileväinen tämän asian suhteen suosittelen toki tutkimaan asiaa myös itse, voit aloittaa tutkimisen täältä.

”Rypsiöljy on haitallista sen sisältämän suuren alfalinolihapon pitoisuuden takia”. Syödyllä öljyillä on suuri yhteys matala-asteiseen tulehdukseen ja muun vääränlaisen ruokavalion lisäksi. Ei ihmekään, että suomalaiset kärsivät niin paljon hiljaisesta tulehduksesta. Lähes kaikissa ravintoloissa ja ruokaloissa käytetään ruuan valmistuksessa pelkästään rypsiöljyä. Moni käyttää vielä rypsiöljyä myös kotonakin, mutta tämä asia pitäisikin saada mahdollisimman pian muuttumaan!

 

Rasvat ovat joko kovia tai pehmeitä

”Rasvat voidaan luokitella niiden juoksevuuden mukaan, tyydyttyneisiin ja tyydyttymättömiin, koviin ja pehmeisiin. Huoneenlämmössä tyydyttyneet rasvat kuten voi, ovat kiinteitä ja kerta- ja monityydyttymättömät, kuten oliiviöljy ovat juoksevia. Lisäksi monityydyttymättömät ovat juoksevia myös jääkaapissa”. Monityydyttymättömillä rasvahapoilla tarkoitetaan omega-3-, omega-6-, omega-7- ja omega-9-rasvahappoja. Elimistö ei pysty itse tuottamaan omega-3:a ja omega-6:a, vaan ne on saatava ruoasta.

Omega-3-rasvat hillitsevät kroonista tulehdusta. Huomiota kannattaa kiinnittää etenkin omega-3:n ja -6:n väliseen tasapainoon, sillä yleisesti monet ihmiset saavat liikaa omega-6-rasvahappoja. Esimerkiksi säilykkeissä ja tomaattikastikkeissa on usein auringonkukkaöljyä, joka sisältää paljon omega-6-rasvahappoja. Tutkimuksissa on osoitettu vääränlaisen rasvahappotasapainon olevan yhteydessä matala-asteiseen tulehdukseen.

Ravitsemus ja etenkin omega-3-rasvahapot vaikuttavat geenien rakenteisiin ja toimintoihin. Tutkimusten mukaan elimistön omega-6/omega-3-tasapaino on järkkynyt mm. seuraavissa tiloissa: anoreksia, astma, atopia, autoimmuunitaudit, Crohnin tauti, diabetes, haavainen paksusuolen tulehdus (colitis ulcerosa), lupus erythematosus (LED), multippeli skleroosi (MS-tauti), migreeni, masennus, psoriasis, skitsofrenia, sydän- ja verisuonitaudit, syöpäsairaudet, tulehdustaudit.

Onko voi terveellistä?

Voi vai margariini?

Tämä ikuinen ja niin herkullinen kysymys. Margariinien puolustajat pitävät sitä terveellisenä, koska siinä on pehmoisia ja ”hyviä” rasvoja, mutta entä jos nämä pehmoiset rasvat ovat peräisin rypsi- ja palmuöljystä, sekä sisältävät myös transrasvoja? Terveellisyysväittämä katoaa aika nopeasti. Margariineissa on lisäksi paljon muitakin lisäaineita. Miten sitten on voin laita? Eikös se ole epäterveellistä, koska se sisältää vain kovia rasvoja? No mielestäni ei, mutta tämä on vain oma näkemykseni asiasta ja varmistusta asialle sain myös Parantavat rasvat -kirjasta. Suomalainen luomuvoi sisältääkin vain kahta raaka-ainetta! Pastöroitua luomukermaa ja suolaa. Voiko enää luonnollisempaa olla? 🙂

Jos ajatellaan asiaa luonnollisemmalta kannalta, niin mitä vähemmän tuotetta on käsitelty, sitä terveellisempää se on. Voilla on myös muita hyviä puolia. Se sisältää yli 400 erilaista rasvahappoa. Lisäksi voi on hyvä A-vitamiinin lähde ja sisältää lisäksi paljon lesitiiniä. Lesitiini on solukalvojen ja kolesterolia kuljettavien lipoproteiinien rakennusosa. Voista saa myös hyödyllistä lauriini-, palmitiini ja voihappoa ja lisäksi voi sisältää sydämen hyvinvointia edistävää seleeniä. Kuulostaakin yhtäkkiä aika terveelliseltä vaihtoehdolta?

 

Entä paljon parjattu neitsytkookosöljy?

Maukas ja terveellinen, sanon minä. Neitsytkookosöljy ei hapetu terveydelle haitallisesti, kuten pehmeät kasvirasvat (esimerkiksi rypsiöljy). Neitsytkookosöljy sisältää myös terveellistä lauriinihappoa, jota on myös äidinmaidossa. Öljy kiihdyttää aineenvaihduntaa ja auttaa tällöin esimerkiksi painonhallinnassa ja kehon kiinteytymisessä. Neitsytkookosöljyä voi myös käyttää hyvin monipuolisesti ihonhoidossa, ruoan valmistuksessa ja muussa kehonhoidossa. 

Miksi sinun kannattaisi vaihtaa rypsiöljy oliiviöljyyn?

Mahtava, terveellinen ja maukas oliiviöljy

Oliiviöljy sisältää tyydyttyneitä ja monityydyttyneitä rasvoja ja näin ollen oliiviöljy kestää enemmän kuumentamista ja on paistamisessa maltillisempi ja vähemmän hapettuva rasva kuin rypsiöljy. Neitsytoliiviöljyssä on hyvin paljon antioksidantteja. Oliiviöljy sisältää myös skualeeni- antioksidanttia, joka on hyvä suoja vapaita radikaaleja vastaan. Lisäksi oliiviöljy sisältää E-vitamiinia ja fenoleja, jotka ovat terveydelle hyödyllisiä.

 

Mutta mitä ne haitalliset transrasvat sitten ovat?

Vaarallisia transrasvoja syntyy, kun kovetetaan juoksevia kasvirasvoja keinotekoisesti, esimerkiksi rypsiöljyä. Tätä menetelmää kutsutaan hydraukseksi tai hydrogenoinniksi. Näin ollen rasvat säilyvät paremmin ja niiden tuotanto on myös halvempaa. Transrasvojen käyttö aiheuttaa kuitenkin matala-asteista tulehdusta kehoomme. On olemassa siis luonnollisia transrasvoja, joita saadaan esimerkiksi maitotaloustuotteista ja lihasta sekä keinotekoisia transrasvoja, jotka valmistetaan teollisesti. Elimistö ei kuitenkaan pysty erottamaan mikä on luonnollista tai keinotekoista transrasvaa, joka häiritsee muun muassa kehon solukalvojen toimintaa. Tämän takia on hyvin tärkeää ymmärtää, mikä on näiden rasvojen ero.

Tutkimusten mukaan kovetetut transrasvat ovat erityisen haitallisia sydän- ja verenkiertoelinten terveydelle. ”Muutaman grammankin päivittäinen haitallisten transrasvojen saanti lisää huomattavasti sydäninfarktiriskiä. Lisäksi ne lisäävät diabetesta, aiheuttavat sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, insuliiniresistenssiä sekä lihavuutta”. Transrasvoja saa kaikenlaisesta valmisruuasta eli eineksistä, jäätelöstä, leivonnaisista, kekseistä, jogurteista, makeisista sekä friteeratusta ruoasta. Transrasvoja tulee siis todella monesta erilaisesta lähteestä. Suosittelenkin kun seuraavan kerran menet kauppaan, niin silmäile kriittisellä silmällä tuotteiden tuoteselostuksia, koska voit tehdä yllättäviä löytöjä.

Miksi sinun kannattaisi vaihtaa rypsiöljy oliiviöljyyn?

Margariinit ja kevyt levitteethän ovat terveellisiä?

Mitä vähemmän tuotetta on käsitelty, sitä parempi ja terveellisempi se sinulle on. Voit itse siis tehdä seuraavasta omat johtopäätöksesi. Margariinien ja kevytlevitteiden valmistus on iso prosessi. Margariineja valmistetaan uuttamalla öljykasvin siemeniä eri liuottimilla. Uuttamisessa käytetään heksaania tai bentseeniä. Rasvan raaka-aineet käsitellään fosforihapolla ja neutralisoidaan lipeällä. Tämän prosessin jälkeen se vielä valkaistaan ns. deodoroinnilla ja siitä poistetaan epämiellyttävä haju, maku ja suurin osa liuotinainejäämistä. Tämän jälkeen rasva kovetetaan lisäämällä rasvamolekyyliin vetyatomeja ja nikkeliä. Tästä massasta tehdään muun muassa kenkälankkia, ihovoiteita,  terveysmargariineja ja levitteitä. Margariineihin lisätään myös paljon lisäaineita, että se muistuttaisi mahdollisimman paljon voita. Voit itse tutkia kevyt margariinien tuoteselostuksia ja katsoa kuinka paljon ne sisältävät erilaisia lisäaineita, tämän kaiken mainitsemani jälkeen.  Mieti tämän jälkeen haluatko niitä tosiaan kehoosi. Jos käytät kevytlevitteitä suosittelen tekemään testin. Vaihda kevytlevitteet voiksi ja seuraile tuntemuksiasi, voi yllättyä 🙂

 

Tuo salakavala matala-asteinen tulehdus nykyajan kansantauti

Kasviöljyt ja kevytlevitteet aiheuttavat matala-asteista tulehdusta kehossamme, koska vapaiden radikaalien tuotanto lisääntyy. Tämä haitallinen hapettuminen, jota tapahtuu etenkin monityydyttymättömissä kasviöljyissä on yhteyksissä moniin sairauksiin. Kun taas kovat rasvat kuten voi ja neitsytkookosöljy ovat kemiallisesti vakaita eivätkä hapetu, eivätkä siis aiheuta tulehdusta.

Vegaanien onkin syytä kiinnittää huomiota etenkin B12- ja A-vitamiinin saantiin, koska niitä on aika haastavaa saada pelkällä vegaanisella ruokavaliolla. Olen myös kuullut testeistä, joissa kevytmargariineja ja vähärasvaisia juustoja olisi yritetty syöttää eläimille. Eläimet eivät ole kuitenkaan suostuneet näitä syömään ja en kyllä ihmettele miksi. Jos eläimet eivät niitä, syö niin miksi sinä söisit? Suosittelen vahvasti miettimään rasva-asioita oikein olan takaa ja halutessasi voit myös itse tutkia asiaa. Joka tapauksessa fakta on se, että kaikki mitä syöt, vaikuttaa sinuun tavalla tai toisella.

 

 

Lähteet

Saarnia, Pirjo 2019: Syö oikein, sammuta tulehdus

Somppi, Taija 2019 :Parantavat rasvat

https://www.anttiheikkila.com/blogi/miksi_en_kayta_rypsioljya/

Kategoria:

1 kommentti

  1. Kuka muka klo

    Mielenkiintoinen aihe, johon tämä teksti ei valitettavasti anna mitään luotettavia vastauksia. Rypsiöljyn happokoostumus nimenomaan on ainakin teoriassa täydellinen, kun taas oliiviöljyssä on lähes 10-kertainen määrä tulehdusta lisääviä omega6-rasvahappoja. Tätä ei jostain syystä mainita, miksi? Muissa kohdissa mennään mutkissa niin suoraksi että jäin monesti turhaan odottamaan vastauksia tekstin herättämiin jatkokysymyksiin.

    Mistään ei oikein tunnu löytyvän vastauksia siihen oikeaan kysymykseen eli että kuinka paljon nämä öljyt todellisuudessa aiheuttavat tulehdusta ja kuinka paljon rasvahapoista tulee todellisuudessa elimistön käyttöön. Ihan mutuilua joka suunnasta.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.