Skip to content

Onko sinun kehon pH-tasapaino kunnossa?

Minua oli närästänyt jo pidemmän aikaa ja yritin kovasti etsiä luonnollista apua vaivaani. Etsittyäni tietoa närästyksen aiheuttajista törmäsin kehon pH-tasapainoon ja aloin selvittää asiaa tarkemmin.  Moni henkilö sanoi minulle, että mene lääkäriin, niin saat närästyslääkettä, mutta vaistoni sanoivat toisin. Oli pakko olla  joku luonnollinen ratkaisu ongelmaani, koska en todellakaan halunnut syödä mitään närästyslääkkeitä.

pH-tasapaino

Elimistön pH-tasapainoon vaikuttavat monet erilaiset asiat. Tälläisiä ovat muun muassa:

  • Ruoka ja juoma
  • Stressi, tunteet ja ajatukset
  • Liikunta ja hengitys
  • Uni (määrä ja laatu)

 

pH-tasapaino

Elimistön happamoituminen lisää sairauksia

Pitkäaikainen, liiallinen elimistön happamoituminen voi vaikuttaa myös esimerkiksi kudoksiin, niveliin ja luustoon. Elimistö tasapainottaa kehoa koko ajan ja elimistön ollessa liian hapan, lainaa se emäksisiä aineita esimerkiksi luustosta, hiuksista ja kynsistä. Tämä ei ole hyvä juttu, sillä suurin varasto on luusto, joka rakentuu pääosin kalsiumista. Elimistö irrottaa luustosta kalsiumia, fosfaatteja ja emäksisiä suoloja. Tämä vähentää happamuutta, mutta haurastuttaa samalla luita.

Totesin, että minulla on toisaan liian hapan keho. Söin tuohon aikaan paljon maitotaloustuotteita (rasvatonta maitorahkaa) ja pastaa sekä ruisleipää. Kaikki nämä ruoka-aineet aiheuttavat kehon happamoitumista, koska ne ovat itsestään happamia. Alla vielä lisää happamien ruoka-aineiden lähteitä. Samoihin aikoihin kasvoni olivat todella huonossa kunnossa ja  iho oli todella kosketusarka ja tuntui kuin minulla olisi joku tulehdus kehossa.

Happamia ruoka-aineita ovan muun muassa: sokeri, maitotuotteet, vehnäjauho (mm. pasta), naudanliha, kahvi ja vaalea ja puhdistettu tumma leipä.

Hyviä eli (emäksisiä) ovat: Vihreät kasvikset ja salaatit, viherjauheet, kurkku, juurekset, marjat ja sitrushedelmät.

 

pH-tasapaino

 

Ruokavaliolla voi vaikuttaa kehon pH-tasapainoon

Ruokavalio vaikuttaa siis olennaisesti elimistön pH-tasapainoon, mutta siihen vaikuttaa myös stressi, univaje, suolisto-ongelmat ja passiivinen elämä. Jos elimistö on liian hapan voi siinä jyllätä ”hiljainen” tulehdus toiselta nimeltään matala-asteinen tulehdus. Myös kroonisiin sairauksiin liittyy tulehduskomponentti. Kehossa oleva matala-asteinen tulehdus on yhteydessä myös esimerkiksi aknessa, nivelreumassa, atopiassa ja diabeteksessa. Ruokavaliolla ja elintavoilla voit vaikuttaa edellä mainittuihin sairauksiin. Lisäsin ruokavaliooni viherjauhetta sekä marjoja ja kasviksia. Vähensin ruokavaliostani merkittävästi maitotaloustuotteita ja suomalaiset viljat jätin ruokavaliostani kokonaan pois. Huomasin muutaman viikon kuluttua närästykseni kadonneen! Nykyään teen joka päivä smoothien, johon laitan viherjauhetta ja marjoja sekä hedelmiä.

<3 Tiina

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll To Top