Joogan 5 huikeaa hyötyä kokonaisvaltaiselle terveydellesi

Joogan 5 huikeaa hyötyä kokonaisvaltaiselle terveydellesi

Postaus sisältää affiliate-linkkejä, affiliate-linkit merkitty (*) -merkillä

Joogan 5 huikeaa hyötyä kokonaisvaltaiselle terveydellesi. Olen ollut aina kuntosalimuija henkeen ja vereen, mutta jokin muuttui noin 1,5 vuotta sitten, kun minulla oli henkilökohtaisia haasteita. Liikunnan ilo alkoi myös yllättäen hiipua ja lopulta tuntui, ettei kuntosaliharjoittelu ole enää minua varten. Olen aina rakastanut kuntosaliharjoittelua, mutta myönnän että se homma meni minulla pakonomaiseksi. Suoritin pakonomaisesti kuntosaliharjoittelua ja unohdin kehoni kuuntelun kokonaan. Noh, voit vain kuvitella mitä tällainen kehon laiminlyöminen tekee sille! Kehoni sanoi niin sanotusti sopimuksensa irti ja laittoi stopin koko hommalle. Olin tehnyt painonnostoharjoittelua aktiivisesti noin 2–3 vuotta, kunnes se loppui kuin seinään.

Kehoni ilmoitteli muiden henkisten haasteiden lomassa, että vaihdahan kevyempään harjoitteluun. Totesin pitkin hampain, että näin oli tehtävä ja kuntosaliharjoittelu jäi elämästäni aivan yhtäkkiä pois. Olin tuohon aikaan treenannut salilla 3–4 kertaa viikossa, joten voit uskoa, että shokki oli aika suuri, kun en enää pystynytkään menemään salille. Kaipasin elämääni kuitenkin jotain harjoittelua, sillä halusin lempeästi pitää kuntoani yllä. Etsin netistä erilaisia vaihtoehtoja ja törmäsin useamman kerran joogaan. Harjoittelu joogasalilla tuntui todella vieraalle, sillä en ollut tuohon mennessä juurikaan joogannut. En tiennyt erilaisista joogamuodoista mitään ja koin olevani aika noviisi koko asiassa.

Joogaa missä vaan, milloin vaan

Törmäsin sattumalta joogit.fi sivustolle ja jäin innolla tutkimaan sitä. Selvisi, että sivusto tarjoaa monipuolisesti erilaisia joogaharjoitteita, mutta myös liikkuvuusharjoituksia, taukojumppaa, hemmottelua hermostolle, ryhtikursseja, juoksijan joogaa, voima-, ja kasvojoogaa, taukojoogaa, tasapainojoogaa, kahvakuulaharjoittelua, HIIT treenejä sekä meditaatioita. You name it! Sivusto on tarjonnaltaan todella monipuolinen ja aika täydellinen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.

Jooga | ekoelamani

”Vautsi!”- mietin, että voisiko joogan aloittaminen olla näin helppoa? Olisiko tässä joogataipaleeni ensimmäinen askel! Sain sivustosta hyvän vaikutelman ja otin vuoden jäsenyyden siltä istumalta, enkä ole katunut päivääkään! Joogit.fi sivustolle rekisteröityminen on täysin riskitöntä, sillä voit kokeilla sivuston harjoituksia ilmaiseksi jopa seitsemän päivää! * Kun hankit jäsenyyden itsellesi, muista käyttää kassalla koodi ekoelamani. Koodilla saat 10% alennuksen jäsenyydestäsi.

En tiennyt joogasta mitään mutta se ei menoa haitannut

Kuten alussa kerroin, minulle kompastuskivenä toimi se etten tiennyt mitään joogasta tai sen erilaista muodoista. Koin hankalaksi mennä millekään live-tunneille, koska en tiennyt mitä se olisi ja olisiko se juuri sitä mitä kehoni tuolloin tarvitsisi. Joogit.fi sivustolla saat valita harjoituksen teeman täysin vapaasti kuhunkin tilanteeseen sopivaksi. Esimerkiksi aamulle on olemassa omat energisoivat joogansa ja illalle on omat rauhoittavat iltajoogat. Voit valita harjoituksen täysin tilanteesi mukaan. Tarjolla on runsaasti erilaisia yksittäisiä harjoituksia, joista voit valita mieleisesi tai sitten voit ottaa pidemmän kurssin ja tehdä harjoituksia sen mukaan. Pidän sivustolla erityisesti siitä, että voin hakea harjoituksia hakusanoilla. Tällöin minun ei tarvitse ymmärtää tai tietää mistä joogaharjoituksesta on kyse. Sopii siis älyttömän hyvin aloittelijalle ja toki kokeneelle konkarillekin!

Joogalla on paljon erilaisia terveysvaikutuksia ja alla niistä lisää

Joogan 5 huikeaa hyötyä kehollesi ovat:

  • Henkinen ja fyysistä hyvinvointi
  • Tasapainoinen mieli
  • Keho-mieliyhteyden paraneminen. Usein ihmiset ovat poissa kehostaan, eli suorittavat arkea ja unohtavat kehonsa kokonaan. Tästä voi seurata erilaisia vaivoja, mutta kun saat keho-mieliyhteyden paremmaksi, opit huomioimaan kehosi merkkejä erilaisissa tilanteissa ja elämään tasapainossa.
  • Autonomisen hermoston rauhoittaminen: Autonominen hermostomme koostuu kahdesta eri osasesta eli sympaattisesta ja parasympaattisesta hermostosta. Sympaattinen hermosto on käynnissä stressin vallitessa ja näyttäytyy, taistele tai pakene tilanteena. Parasympaattinen hermosto toimii levätessä, nukkuessa ja ruoansulatuksen aikana. Autonominen hermosto hakee koko ajan tasapainoa ja se säätelee elimistön toimintoja ja ylläpitää toiminnan kannalta optimaalisia olosuhteita. Monillahan hermosto on enemmän ylivirittynyt stressin johdosta, eli pitäisi panostaa enemmänkin parasympaattisen hermoston hyvinvointiin. Joogan monipuolisuus ilmenee hyvin, kun nämä molemmat hermostot otetaan harjoituksessa huomioon. Joogaharjoituksessa keskitytään hengitykseen (parasympaattinen hermosto) ja venyttävään liikkeeseen (sympaattinen hermosto). Tämä on oiva kombo, sillä hengityksen avulla keho rentoutuu ja harjoituksesta tulee kokonaisvaltaisesti hyvinvointia lisäävä harjoitus. Autonomisen hermoston tasapainottaminen lisää myös residenttiä, joka auttaa sinua elämässäsi pidemmällä aikavälillä.
  • Lisää kehon liikkuvuutta ja auttaa kehoa jumeista eroon kokonaisvaltaisesti.

Joogan 5 huikeaa hyötyä kokonaisvaltaiselle terveydellesi

Oma joogaopettaja on aina mukanasi

Missä vain ja milloin vain. On vapauttavaa, että voin treenata milloin haluan ilman minkäänlaisia aikatauluja, koska Joogit.fi kulkee puhelimessani aina mukana*. Kun hankit jäsenyyden itsellesi, muista käyttää kassalla koodi ekoelamani. Koodilla saat 10% alennuksen jäsenyydestäsi. Olen ottanut tavakseni aloittaa usein aamuni joogalla, koska se on aivan ihana päivän aloitus. Kesäisin rakastan ulkona joogaamista auringonpaisteessa. Varhaisissa ja hiljaisissa kesäaamuissa onkin mielestäni jotain sangen maagista!

Joogit. fi sivuston käyttäminen on todella helppoa ja voit valita harjoituksen juuri sinun tarpeidesi mukaan ja voit vapaasti valita harjoituksen:

  • Keston
  • Tason
  • Mitä haluat harjoitukselta (huoltaa kehoa, virkistäytyä, rauhoittua tai lisätä liikkuvuutta yms.)
  • Mihin haluat kohdistaa harjoituksen, esimerkiksi jalat, niskat tai vaikkapa hermosto
  • Voit myös esittää lisätoiveita ja valita halutessasi tietyn valmentajan

Joogan 5 huikeaa hyötyä kokonaisvaltaiselle terveydellesi

Mitä keho tietoisempi olet sitä paremmin voit

Koen, että mitä enemmän olet kehostasi tietoinen sitä paremmin voit. Jooga on oiva tapa päästä keho-mieliyhteyteen. Olen itse hyvin kehollinen ja kehoni kertoo minulle paljon asioita. Koen, että yhteyteni kehooni on parantunut hurjasti joogaharjoittelun myötä. Meidän ihmisten on tarkoitus olla kehossamme ja tuntea esimerkiksi juuri tunteet kehossamme. Usein kehotuntemuksia valitettavasti paetaan erilaisiin addiktioiviin asioihin, kuten alkoholiin tai tupakkaan. Jos pakenet kehossasi tuntuvia tunteitasi tai kiputiloja kehosi ulkopuolelle, joudut vastata seurauksista jossain vaiheessa, sillä ne pulpahtavat esiin kuitenkin. Jos jätät kehosi huomioimatta voit sairastua ja siksi kehon erilaiset signaalit kannattaa aina huomioida. Kehon jumi, – tai kiputilat kertovat myös sen tarpeesta saada huomiota.

Mitä enemmän huollat kehoasi, sen paremmin voit henkisesti

Mitä enemmän joogaat, sen paremmin aistit energiavirtauksia kehossasi. Koska mitä enemmän kehostasi tulet tietoiseksi, sitä paremmin sitä ymmärrät. Kun aloitin joogan noin vuosi sitten, muistan vieläkin sen alun euforisen tunteen, jota en ollut koskaan ennemmin kokenut.*. Tilanne oli tosiaankin pysäyttävä tällaiselle ”duracel-pupulle”. Tuntui kuin kaikki olisi pysähtynyt ja mitä rauhallisempi kehoni oli, sitä rauhallisempi myös mieleni oli. Kun hankit jäsenyyden itsellesi, muista käyttää kassalla koodi ekoelamani. Koodilla saat 10% alennuksen jäsenyydestäsi.

Joogan 5 huikeaa hyötyä kokonaisvaltaiselle terveydellesi

Harjoituksia joka lähtöön

Kuten sanottu, sivusto on todella monipuolinen ja sieltä löytyy harjoituksia joka lähtöön joogasta-, liikkuvuus-, ja HIIT treeneihin. Omat lempiharjoitukseni ovat:

  • Reipas aamujooga on yksi lemppareistani ja teen tämän harjoituksen usein aamuisin. Toinen aamulemppareistani on: Tahmean aamun joogaherättely, joka sopii erityisen hyvin esimerkiksi silloin kun sinulla on kuukautiset ja paikat ovat ehkä arat ja keho on nestemäinen.
  • Kun teen joogaa iltaisin teen usein harjoitusta: Päivän jumeista eroon+ unten maille, joka on ihanan avaava ja lempeän rauhallinen jooga ja auttaa kehoasi rentoutumaan ennen nukkumaan menoa.
  • Parempi kuin ei mitään jooga on kuuden minuutin jooga, joka on todellakin parempi kuin ei mitään ja kestää vain 6 minuuttia. Sopii siis kiireiseen hetkeen hyvin.
  • Jos sinulla on ongelmia treeneissä saada tuntumaa pakaroihin ja aktivoida pakaralihaksia Joogin jalkapäivä- voimajoogaa pakaroille ja reisille on sinun valinta. Tällä harjoituksella opin pelkällä kehonpainolla aktivoimaan oikeasti kunnolla pakaralihaksiani. Treenillä sain niin kovan poltteen pakaroihin, että seuraavana päivänä istuminen teetti todellakin ongelmia :D. Varoituksen sana siis, tämä treeni on tehokas!

 

** (*)  merkityt linkit ovat affiliate-linkkejä. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua näihin materiaaleihin ja miettiä hankintaa rauhassa. Mikäli päädyt hankkimaan tuotteita affiliate-koodini kautta, saan siitä rahallisen komission.

Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse käyttänyt ja todennut toimiviksi. Suurinta osaa tuotteista käytän lähes päivittäin.**

 

Kategoria:
5 vinkkiä vähentämään kemikaali

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi?

Tilaa 5 vinkin miniopas ja tasapainoita kehosi!

Ekoelämäni