Avantouinnin aloittaminen – miten voitat pelkosi?

Avantouinnin aloittaminen – miten voitat pelkosi? Oletko ajatellut aloittaa avantouinnin? Mitä terveyshyötyjä avannolla oikein on ja miksi niin monet hehkuttavat avannon huimia ja positiivisia vaikutuksia? Ennen avannon aloittamista päätin kuitenkin tapani mukaan tehdä aiheesta hieman tutkimustyötä. Puoliksi tutkittu on puoliksi aloitettu 🙂

Avannon aloittaminen - miten voitat pelkosi?

Sukelletaanpa siis avantouinnin salohin ja sen positiivisiin terveysvaikutuksiin. Kylmäuinti eli avantouinti on yksinkertaisuudessaan hetkeen pysähtymistä. Se parantaa kylmän sietokykyä, kohottaa mielialaa, tehostaa verenkiertoa, vähentää kipuja sekä kohentaa vastustuskykyä. Kylmäkaraisu aiheuttaa elimistössä myös hormonimyrskyksi kutsutun tilan, kun onnellisuushormonien eritys lisääntyy.

Avantouinti on suurimmalta osin pelon voittamista

Pelko estää meitä aika usein tekemästä kaikenlaisia asioita. Pelko on lamaannuttavaa ja saa valtaansa koko kehosi. Pelko on hidasta energiaa ja siksi se tarkertuu sinuun tiukasti kiinni. Samanlaista hidasta energiaa on ihmisillä, jotka kärsivät esimerkiksi masennuksesta. Energia on hyvin hidasta ja siihen jää helposti vallomaan, eikä siitä meinaa päästä yli eikä ympäri. Miten pelon sitten saisi aisoihin ja miten pystyt itse vaikuttamaan siihen? Siihen on hyvä ja yksinkertainen ratkaisu ja se on hyväksyminen. Meitä kaikkia on varmasti pelottanut joskus jokin asia, mutta hyväksymällä pelkosi lopetat vastustamisen ja energia alkaa kulkea kehossamme paremmin sekä helpommin. Kuinka helpottavalta tuntuukaan, kun et enää vastusta vaan hyväksyt asiat.

avannon aloittaminen

Avantouinnin vaikutukset mieleen ja kehoon

Kylmä stimuloi ihossa olevia hermopäätteitä. Kylmässä kehon ja ihon ääreisverenkierto vähenee voimakkaasti. Kylmäaltistuksen fysiologiset vaikutukset ovat merkittävät. Useat elimet, kuten mahalaukku ja munuaiset tuottavat myös hormoneja varsinaisen tehtävänsä ohella. Hormonit kulkeutuvat verenkierron mukana kohde-elimeen. Vapautuvia hormoneja ovat muun muassa noradrenaliini, kortisoli, adrenaliini. Adrenaliinia ja kortisolia kehittyy etenkin kriisi- ja stressitilanteissa. Pitkittynyt adrenaliinin tuotanto heikentää keskittymistä ja lisää ärtyisyyttä.

Kaikki avannon terveysvaikutukset ovat huimia

Kylmäuinti näyttäisi tasaavan adrenaliinin eritystä. Se siis virkistää ja antaa puhtia, mutta toisaalta se taas vähentää ärtyisyyttä ja rauhoittaa. Kortisoli taas vähentää allergisia oireita, vaikka ei parannakkan niitä. Itselläni jo parin kerran kylmäaltistuminen lumihangessa vähensi käsien allergista ihottumaa. Kylmäaltistuksesta voikin olla apua esimerkiksi psoriaasiksen tai atooppisen ihon hoidossa. Kun keho palautuu kylmäshokista, ihon verenkierto vilkastuu ja vilkas pintaverenkierto pitää ihoa hyvässä kunnossa. Samalla iho tulee myös heleämmäksi.

avanto

Avantouinnin tutkitut ja myönteiset terveysvaikutukset

  • mieli virkistyy ja stressi poistuu
  • unen laatu parantuu
  • flunssat vähenevät selvästi
  • hermot kestävät paremmin painetta ja tunteet tasoittuvat
  • allergiaoireet lievittyvät
  • talvi-ihottumat häviävät ja iho muuttuu heleäksi
  • lihakset palautuvat liikunnasta paremmin

 

Kylmäaltistus on mielen vahvistamista parhaimmillaan

Kylmäaltistuksella on paljon positiivisia vaikutuksia mieleemme. Stressireaktiossa tahdosta riippumaton sympaattinen hermosto aktivoituu ja stessihormoneja vapautuu verenkiertoon. Kylmäkaraisu aktivoi myös stressireaktion, mutta lyhyen keston vuoksi se ei kuormita elimistöä. Kylmäuinnin aikana vapautuneet stressihormonit eivät jää käyttämättä, kuten usein henkisessä stressissä tapahtuu, vaan elimistö ylläpitää niiden avulla lämpötasapainoa. Useat harrastajat kokevatkin, että kylmäuinti laukaisee henkisen jännityksen aiheuttaman stressin. Kylmäuinti on siis paineenpurkukeino ja stressin lievittyessä psyykkiset ja fyysiset voimavarat parantuvat. Wow tämä kuulostaa niin mulle sopivalta stressinpurkukeinolta! 🙂

Masennuksen hoitoon avantouintia?

Kylmän veden eli pelon voittaminen on mitä parhainta psyykkausta sinulle, koska se nostaa myös itsetuntoa! Monet talviuimarit kokevatkin voimavarojensa vahvistuvan talviuintikauden aikana ja myös masentuneisuus, pelokkuus, ärtyneisyys ja haluttomuus vähenivät. Mielialan parantuessa myös keskittymiskyky paranee ja psykosomaattiset vaivat heikkenevät.

Masennukseen ja ahdistuneisuuteen liittyy yleensä asioiden miettimistä ja märehtelemistä. Kun ihminen miettii ja märehtii asioita, hänen aivoissaan aktivoituu etuotsalohkon kuoren alaosaksi kutsuttu aivoalue, joka on yhdistetty surun tunteisiin, vetäytyneisyyteen sekä yleiseen äreyteen. Tutkimuksissa talviuimareilla on havaittu, että mitä tasaisemmin dopamiinia syntyy, sen virkeämpi on mieli. Alhaisia dopamiinipitoisuuksia on taas mitattu esimerkiksi masennuspotilailla. Olisiko täysin luonnonmukainen avantouinti vastaus myös masennuksen hoidossa? Ainakin se on kokeilemisen arvoinen asia, jos ei muuta!

Miksi kannattaa meditoida - 5 todellista hyötyä

Avanto vaikuttaa kokonaisvaltaisesti terveyteemme

Kylmäuinti vaikuttaa kokonaisvaltaisesti terveyteemme, mutta eniten positiivisia vaikutuksia sillä on meidän kehomme tuottamiin mielihyvähormoneihin. Tutkimukset osoittavat, että pitkällä aikavälillä kylmäuinti kohentaa mielialaa, parantaa psyykkisiä voimavaroja se tasapainottaa dopamiinin ja noradrenaliinin aineenvaihduntaa. Dopamiinin hajoamistuotteen plasmapitoisuus laskee. Korkeita  dopamiinin hajoamistuotteen plasmapitoisuuksia on mitattu aiemmin masennuspotilailla. Suurentuneet noradrenaliinin ja sen hajoamistuotteen plasmapitoisuudet kuvaavat ihmisen reagointitapaa stressitekijöihin. Kylmäuinti tasapainottaa myös adrenaliinin eritystä.

 

Vagushermon toimivuus on tärkeää stressinhallinnassa

Kokeile pestä tai valella aamuisin kasvosi kylmällä vedellä (tästä on tullut ihan mun ykkös aamurutiini). Sen lisäksi, että se saa aikaan kasvojen hehkumisen, sekä herättää ja piristää, niin  se aktivoi vagushermoa, joka on kehoa rauhoittavan hermoston tärkein hermo. Vagushermo ulottuu aivorungosta kehon kaikkiin tärkeisiin elimiin (sydämeen, keuhkoihin ja suolistoon sekä myös kasvojen lihaksiin) ja vaikuttaa laaja-alaisesti koko terveyteemme. Psykologi Dacher Keltnerin mukaan empatiakyky sijaitsee vagushermossa.

Kiertäjähermo on parasympaattisen hermoston pääkytkin. Kiertäjähermo palauttaa ihmisen sykkeen normaalille tasolle pelästymisen jälkeen. Ilmeisesti kiertäjähermo on kytköksissä myös oksitosiinireseptoreihin. Nämä säätelevät hermoston välittäjäainetta oksitosiinia, jota kutsutaan myös rakkaushormoniksi. Sitä syntyy seksin ja rintaruokinnan aikana. Vagushermoa voidaan aktivoida juuri kylmäaltistuksella, rentoutushetkillä, syvien hengitysten avulla ja myös hyräily ja ng-äännestimuloivat sitä. Oikeastaan kaikki kivat ja rennot asiat aktivoivat sitä! Myös esimerkiksi hieronta, jooga ja nauraminen ovat todella hyviä keinoja aktivoida vagushermoa.

Kiitollisuusharjoitus - Miksi sinunkin tulisi tehdä sitä?

Avannossa käyminen opettaa olemaan nyt-hetkessä

Monelle rauhoittuminen on vaikeaa ja yleensä ajatukset lentelevät suuntaa jos toiseen. Olen kokenut meditoimisen hengitysharjoituksineen toimivaksi rauhoittumiskeinoksi itselläni, mutta myös avanto näyttäisi toimivan samoin kuin meditoiminen. Se auttaa elämään nyt-hetkessä ja olemaan vahvasti läsnä. Täydellinen läsnäolo on tilanteen hyväksymistä ilman vastustusta.

 

”Tietoinen läsnäolo ei auta meitä ainoastaan olemaan läsnä nykyhetkessä, vaan se auttaa myös tekeään asioita siten, että olet jatkuvasti enemmän läsnä ja keskityt paremmin” – Talviuinti

 

Mielentyyneys on tietoisen läsnäolon ydinopetus. Aika on vain ohimeneviä hetkiä, hetkiä, joissa keskitytään juuri meneillään olevaan hetkeen ja nautitaan siitä. Kun olet vahvasti läsnä, voit havannoida näkemääsi ja käsittää millaista energiaa ne antavat. Katso täältä, miten voit harjoitella täydellistä läsnäoloa helposti.

 

 

Jutussani lähteenä käytin kirjaa ”Talviuinti” kirjoittanut Lisa Leinonen

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.