Kannattaako imetysdieetti aloitaa?

Kannattaako imetysdieetti aloittaa?

Kannattaako imetysdieetti aloittaa vai ei – ja onko se toimiva? Imetysdieetti on siis imettävän äidin noudattama ruokavalio, joka helpottaa ja vähentää vauvan suolisto- refluksi- ja iho-oireita. Käypähoitosuosituksissa sanotaan, ettei imettävällä äidillä ja hänen syömällä ruoalla ole vaikutusta vauvaan ja dieettiä ei niissä suositella. Täytyy myös aina muistaa, kuka näitä käypähoitosuosituksia tekee ja mikä taho sen takana on.. Samoissa suosituksissa sanotaan esimerkiksi ettei reumaa tai aikuisiän diabetesta sairastava ihminen hyödy ruokavaliomuutoksista, vaikka tutkimuksissa on toistuvasi osoitettu esimerkiksi terveellisen ruokavalion positiiviset vaikutukset näihin sairauksiin. Tiesitkö muuten, että esimerkiksi 2 dl marjoja päivässä laskee kolesteroliarvoja?

Kannattaako imetysdieetti aloitaa?

Imetysdieetti todellakin toimii!

Onneksi on olemassa myös lääkäreitä, jotka puoltavat imetysdieetin vaikutusta vauvan oireisiin. Moni imetysdieettiä noudattava äiti on todennut dieetin vähentävän suolisto- refluksi- ja iho-oireita sekä vauvan itkuisuutta ja saanut vauvan nukkumaan dieetin johdosta paremmin. Koen myös asian ihan samoin. Imetin vauvaamme 9 kuukauden ajan, josta imetysdieetillä olin yli puolisen vuotta. Vauva oireili lähinnä atooppisella iholla, joka oli todella huonossa kunnossa. Varsinkin poskista iho oli rikki aina, eikä vatsa ei toiminut ja kakkaa tuli todella harvakseltaan.

Vauvan suolisto on vielä herkkä

Vauvan suolisto on vielä syntyessä todella kypsymätön ja se reagoi helposti erilaisiin ärsykkeisiin. Mitä ruoka-aineita sitten kannattaisi välttää, jos vauvalla on  iho- tai suolisto ongelmia? Mitään ei kannata tietenkään välttää turhaan mutta jos oireet ovat kovia, niin sitten dieettiä kannattaa harkita. Helposti vauvalle oireita voivat aiheuttaa: kaalit, herneet, kahvi, suklaa, ruisleipä, hiilihapolliset juomat, sipuli, aspartaami ja voimakkaat mausteet. Eli ihan tavalliset ruoka-aineet, jotka voivat aiheuttaa myös herkkävatsaiselle aikuiselle oireita. Mutta vaikka nämä aiheuttaisivat oireita vauvalle ei se välttämättä tarkoita, että vauva on allerginen. Voit helposti koittaa jättää herkistävät ruoka-aineet ruokavaliostasi esimerkiksi 2 viikoksi pois ja seurata vauvan tilannetta ja vointia. Kehottaisin lisäämään vauvan ruokavalioon myös laadukasta maitohappobakteerivalmistetta.

Kannattaako imetysdieetti aloitaa?

Ruoka-aineherkkyyksiä voi esiintyä niin vauvana kuin vaarinakin

Muita helposti allergisoivia raaka-aineita ovat: maito, kananmunat, soija sekä nauta. Ja jos ajattelit jättää ruokavaliosta pois vain maidon, niin muista että munilla, soijalla ja naudalla on samankaltainen proteiinirakenne, joten ne kaikki voivat aiheuttaa samoja oireita. Oireita voivat myös aiheuttaa kotimaiset viljat kuten kaura, ruis, ohra ja vehnä, sekä joillain oireita saattavat aiheuttaa myös maissi tai sitrushedelmät.

 

Kannattaako imetysdieetti aloitaa?

Tässä kohdin haluan muistuttaa, että jokainen on vastuussa omasta terveydestään ja en tietenkään suosittele imetysdieetille lähtemistä, jos vauvalla ei ole mitään oireita. MUTTA jos vauva oireilee kovasti (itkeminen, ilmavaivat, suolistovaivat, ihottumat). Niin suosittelen ehdottomasti tarkastelemaan omaa ruokavaliotasi kriittisellä silmällä ja ottamaan yhteyttä osaavaan ravitsemusterapeuttiin ruokavalion osalta. Koska esimerkiksi maitotalostuotteiden pois jättäminen ruokavaliosta voi vaikuttaa jodin saantiin joka taas vaikuttaa koko kehomme toimintaan kilpirauhasen kautta. Ei ole olemassa pakollisia tuotteita, joita pitäisi syödä, vaan jokainen saa mielestäni syödä, niin kuin parhaaksi näkee ja kokee, mutta suosittelisin kuitenkin suosimaan luomuruokaa ja välttelemään eineksiä. Eihän einesten syöminen toki kenenkään terveyttä kaada, mutta niitä on syytä syödä vain silloin tällöin, ei päivittäin.

Kannattaako imetysdieetti aloitaa?

Vaikka kirjoitan nyt lähinnä imetysdieetistä, haluan silti muistuttaa, että myös aikuiset kärsivät piilevistä ruoka-aineallergioista, vaikka niistä ei niin paljoa puhutakaan. Ei ole koskaan normaalia saada esimerkiksi maidosta vatsakipua tai kovia ilmavaivoja. Jos tällaisia oireita tulee, saatat  olla herkkä maidolle. Lisäksi maito lisää limaisuutta ja voi näin ollen olla yhteydessä jatkuvaan korvatulehduskierteeseen, etenkin lapsilla. Joissain tutkimuksissa onkin osoitettu, että reumaatikko, fibromyalgikko ja niveltulehduksista kärsivän henkilön sairauksien oireet vähenivät ja he voivat paremmin välttäessään maitotalousvalmisteita. Maito voi siis aiheuttaa myös matala-asteista tulehdusta, jos olet maidolle allerginen tai herkkä, kuten moni voi olla. Huomioithan, että jos aijot jättää maitotaloustuotteet ruokavaliostasi pois keskustelethan aina ensin ravitsemusterapeutin kanssa asiasta.

Kannattaako imetysdieetti aloittaa?

Myös gluteenille voi herkistyä ja etenkin vehnä aiheuttaa useille oireita

Nykyään moni ei siedä gluteenia, ruista, ohraa tai vehnää, (kaura on siedetympi). Tähän vaikuttavat varmasti yksilötaso sekä tuotanto- ja ympäristötekijät. Jos suolistossa vallitsee vääränlainen mikrobisto, tai suoliston limakalvo on liiaksi läpäisevä, eivät kaikki ennemmin sopineet ruoka-aineet välttämättä enää sovi ruokavalioon. Ruokatottumukset, lääkkeiden käyttö ja suoliston kunto ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana. Keliakian ja vilja-allergian lisäksi on olemassa gluteenisensitiivisyyttä eli gluteeniyliherkkyyttä.

Ongelmallisin kotimaisista viljoista lienee vehnä. Vehnän proteiinit aiheuttavat eniten ongelmia limakalvojen läpäisevyydelle. On olemassa tutkimusnäyttöä siitä, että vehnän gluteiini-proteiini ja vehnän WGA-yhdisteet avaavat haitallisella tavalla suolen tiiviitä liitoksia ja aiheuttavat osalle ihmisistä liiallista suolen läpäisevyyttä, joka sekin lisää matala-asteista tulehdusta ja on yhteydessä useampiin sairauksiin.

Kannattaako imetysdieetti aloittaa?

Kärsin myös maitoherkkyydestä ja osittain myös vehnästä. Maitotaloustuotteet aiheuttavat minulle kovia iho-ongelmia mm. aknea ja käsien ihottumaa. Kun imetin poikaamme ja olin suhteellisen kovalla imetysdieetillä, niin ihoni oli todella hyvässä kunnossa (lukuun ottamatta ruusufinniä joka oli puhjennut jo raskausaikana), mutta tavallisia finnejä ei ollut yhtään. En myöskään kärsinyt jokavuotisesta käsi-ihottumasta ollenkaan. Mutta suutarin lapsella ei tosiaankaan ole kenkiä! Vaikka ruokavaliostani on poissa maito, olen kuitenkin syönyt kananmunaa. Mikä emämoka! Lähinnä naurattaa, mutta vähän harmittaakin, että miten en ole asiaa hoksannut. No nyt on sitten tosiaan munatkin karsittu ruokavaliosta ja positiiviset vaikutukset ovat olleet! Toki ehkä satunnaisesti tulen niitä syömään mutta en enää päivittäin.

 

Vauvan mikrobisto kehittyy jo äidin vatsassa

Vauvan syntyessä hänelle on muodostunut oma vatsan mikrobisto.  Äidin raskaudenajan terveys, stressi, synnytystapa ja imetys ovat yhteydessä vauvan suolistomikrobistoon. Tutkimuksissa on todettu, että raskaana olevan äidin viimeisen kolmanneksen aikana koettu voimakas stressi aiheuttaa syntyvälle vauvalle mikrobiston, jossa on ns. hyviä mikrobeja vähemmän (bifidobakteerit) kuin huonoja (streptokokki, enterobakteerit) ja tällä on yhteyttä mm. vauvan suolisto-oireisiin.

Tämän kun olisin hoksannut ennen raskautta! Itse söin toki maitohappobakteereja koko raskauden ajan (tai siis syön niitä aina), mutta stressi vetää varmasti pidemmän korren. Toki näissä täytyy aina muistaa perinnöllinen alttius. Esimerkiksi atooppisen ihon omaavalla vanhemmalla on 25% mahdollisuus siirtää perintönä vauvalle atooppinen alttius. Toki tähän vaikuttavat ympäristö- ja muut tekijät myös.

Kannattaako imetysdieetti aloitaa?

Mikä sitten aiheuttaisi nykyisin niin yleistyvät allergiat?

Hyvä kysymys, tähän vaikuttavat varmasti ympäristötekijät, ruokateollisuus, perimä ja geenit sekä suolistomikrobisto. Nykyaikana ruokamme on aika käsiteltyä ja niissä on runsaasti torjunta- sekä lisäaineita, jotka eivät ole ihmiselle terveellisiä. Terveydelle parempaa ruokaa ovat luomuruoka kuin valmisruoka. Valmisruoka on kuumennettu korkeassa lämpötilassa ja se on sterilisoitu, sekä mahdollisesti myös ionisoitu ja tällöin sen kemiallinen koostumus myös muuttuu siinä radikaalisti. Valmisruoissa käytetyt rasvat ja raaka-aineet ovat vähemmän laadukkaita, koska teollisuus haluaa tehdä voittoa mahdollisimman paljon. Valmisruoissa on mm. ftalaatteja ja furaaneja. Ftalaattin on epäilty olevan haitallinen esimerkiksi hormonitoiminnalle. Ftalaatteja saa myös esimerkiksi vaatteista ja niitä esiintyy myös joissain leluissa.

 

Voisiko luomulaatuinen lähituotettu ruoka olla vastaus allergioihin? Ainakin se on vastaus terveelliseen ja hyvinvoivaan elämään ja luultavasti se voisi myös edesauttaa allergioiden siedättämistä. Mitä luonnollisemmassa muodossa syöty ruoka on, sitä terveellisempää se sinulle on.

<3 Tiina

 

 

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.