Kuuden viikon helppo ruokalista ilman eineksiä

Kuuden viikon ruokalista

Kuuden viikon helppo ruokalista ilman eineksiä. Olen niin tyytyväinen!  Tämä tulee taas helpottamaan elämää, kun ei aina tarvitse miettiä: mitä tänään syötäisiin. Listani koostuu terveellisestä kotiruoasta, eineksiä en käytä ja listassa on  välimerellistä vivahdetta <3 Toivottavasti sinäkin saat ideoita listasta! 🙂

Kuuden viikon ruokalista ilman sitä ainaista kinkkukiusausta!

Ensinnäkään en ole koskaan ymmärtänyt kinkkukiusauksen merkitystä? Lihaa siinä on yleensä vain nimeksi ja mielestäni kunnon kinkkukiusauksessa kuuluu olla oikeaa kinkkua ja täyskermaa! Meidän taloudessa ei juurikaan eineksiä käytetä ja listallani on esimerkiksi makkaraa vain kerran, sillä makkara ei todellakaan ole mitään terveellistä ruokaa. Itse suosin aina täyslihamakkaroita ja pyttipannussa käytän Vatajan nitriittömiä nakkeja ja tietysti itsetehtyjä perunoita. Lista on koottu paljolti helpoista ja nopeista ruoista, koska yleensä kun aloittaa tekemään sapuskaa, se olisi ainakin pikkumiehen mielestä, pitänyt jo olla lautasella :D. Kaikki ruoat listassa teen siis itse alusta lähtien.

Kuuden viikon helppo ruokalista ilman eineksiä

Maidottomia ja gluteenittomia ruokia, kiitos!

Kaikki ruoat valmistan pääasiassa maidottomina ja gluteenittomina, lukuunottamatta esimerkiksi gyroksien kastiketta tzatsikia. Kaikki ruoat ovat  myös proteiinipainotteisia, koska proteiini yksinkertaisesti pitää nälkää hyvin. Lisäksi olen lisännyt listaan yhden kasvisruokapäivän viikossa, jospa se siitä sitten innostus lähtisi alkuun. Vaikka olen suunnitellut joka päivälle oman ruoan, ei meillä todellakaan tehdä joka päivä ruokaa vaan teen aina isomman satsin, jota sitten syödään vähintään muutamana päivänä peräkkäin. Tämä helpottaa suunnattomasti ajankäyttöä, kun ei mene joka päivä aikaa ruoan laittamiseen, vaan joskus voi vaan lämmittää sen ja valmistella seuraavan päivän ruokaa.

Kuuden viikon helppo ruokalista ilman eineksiä

Luomu ja maustamattomat lihat on pop

Ostan aina kaikki lihat naturelleina ja teen itse marinadin etukäteen. Mausteina käytän ihan perus mausteita kuten oreganoa, timjamia, basilikaa, mustapippuria yms enkä käytä mitään ns. maustesekoituksia tai liemikuutioita. Jos ostat lihat marinadissa niin, oletko koskaan katsonut mitä tämä ”herkullinen marinadi” sisältää? Aika paljon lisä- ja säilöntäaineita. Lisäksi maksat marinadista myös etkä pelkästä lihasta. Kun teet marinadin itse, niin tiedät aina, että mitä se sisältää. Vaikka listassani suurin osa ruoista on liharuokia voi ne helposti muokata vaihtamalla lihan kasvisproteiiniksi.

6 viikon ruokalista

Viikonloppuisin teen maukkaista lihapatoja

Viikonloppuihin olen laittanut parempia ja aikaa vievempiä ruokia. Viikonloppuna teen aina jotain hieman erikoisempaa ruokaa joka on ns. ”parempaa” ruokaa. Lihapadat ovat yleensä pitkään haudutettuja liharuokia, jotka kypsyvät itsestään ja maku on mitä mahtavin. Ne on myös helppo valmistaa paistamalla lihat ja laittamalla kaikki aineet hautumaan pataan. Ikävä on niitä aikoja, kun sai rauhassa valmistella lihapataa viiniä siemaillen :D. No, ehkä vielä jossain elämänvaiheessa. Mutta mikäs onkaan sen parempaa kuin luomulaatuinen hirvenlihapata! Toivon sinulle maistuvia hetkiä ja että saat listastani inspiraatiota, sillä ruokien ei tarvitse olla pelkkää kinkkukiusausta tai makkarakastiketta. Lista tuli aika pienellä mutta toivottavasti saat selvää 🙂

<3 Maistuviin ruokahetkiin Tiina

Kategoria:

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

5 vinkkiä vähentämään kemikaali

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi?

Tilaa 5 vinkin miniopas ja tasapainoita kehosi!

Ekoelämäni