Millä voi korvata valkoisen sokerin – 5 vaihtoehtoa

Millä voi korvata valkoisen sokerin – 5 vaihtoehtoa. Yksi yleisimmin riippuvuutta aiheuttavista aineista on valkoinen sokeri. Valkoinen sokeri nostaa veren sokerisi nopeasti taivaisiin, jolloin siitä seuraa hyvänolontunne, joka perustuu hyvänolon hormonien vapautumiseen kehossamme, koska sokeri vaikuttaa aivoihisi. Vaikutus on kuitenkin vain lyhytaikainen ja aiheuttaa täten riippuvuutta.

Millä voi korvata valkoisen sokerin – 5 vaihtoehtoa

Oletko pilannut makuaistisi valkoisella sokerilla?

Terveelliset makeuttajat ovat pahoja, eivätkä maistu millekään! Ehkä nyt kannattaisi miettiä, että miksi näin on? Miksi ne eivät maistu makeilta suuhusi? Kysymys onkin oikeastaan siitä mihin olet tottunut, siis mihin makuaistisi on tottunut. Jos syöt paljon valkoista sokeria, ei terveellisempiin makeuttajiin vaihtaminen käy käden käänteessä. Sen lisäksi, että olet mahdollisesti koukussa valkoiseen sokeriin, vaikuttaa se olennaisesti myös makuaistiisi. Makuaistisi voi olla turtunut. Usein myös tupakoitsijoilla on huonompi makuaisti kuin ei tupakoivalla.

Millä voi korvata valkoisen sokerin – 5 vaihtoehtoa

Pienillä lapsilla on tarkka makuaisti

Tiesitkö, että vauvoilla ja pienillä lapsilla on erittäin hyvä makuaisti, koska sitä ei ole vielä ehditty ”pilata” teollisilla mauilla tai sokereilla. Pienille lapsille ei erityisemmin tarvitsekaan käyttää suolaa, saatikka sokeria. Yrtit ja muut mausteet riittävät varsin pitkälle. On toki jokaisen oma asia antaako lapselle valkoista sokeria vai ei, mutta mielestäni se ei missään tapauksessa kuulu lapsen ruokavalioon. Meillä taaperon herkkuina toimivat jäiset vadelmat ja mansikat. Meillä herkutellaan terveellisimmillä vaihtoehdoilla kuten esimerkiksi raakasuklaakakuilla ja itsetehdyillä vanukkailla.

Ketoilijoiden makuaisti on myös todella tarkka, eivätkä he käytä juuri mitään makeutusaineita (riippuen tietysti henkilöstä). Ymmärrän tämän hyvin, sillä he ovat totuttaneet makuaistinsa todella tarkaksi ja jopa marjojen oma sokeri riittää heille makeudeksi aivan kuten pienillä vauvoilla tai lapsilla.

Millä voi korvata valkoisen sokerin – 5 vaihtoehtoa

Jos opettelisit vähentämään valkoista sokeria pikkuhiljaa?

Olet mitä syöt kuuluu sanonta, mutta itse asiassa emme ole sitä mitä syömme vaan sitä, mitä kehoomme imeytyy. Suoliston kunto on avainasemassa tässä ja ilman elintärkeitä ravintoaineita kehon tärkeät järjestelmät ja toiminnat hidastuvat, mikä taas vaikeuttaa kehon kykyä poistaa kuona-aineita ja tuloksena on toksiinien kertyminen kehoon.Tästä taas seuraa suoliston mikrobikasvuston ja suoliston seinämän limakalvon rappeutumista. Tiesitkö, että suolistomme on hyvin viisas? Mitä enemmän syöt jotain ruokaa, olkoon se sitten roskaruokaa tai esimerkiksi kimchia, niin sitä enemmän suolistomikrobisi sitä haluavat, koska ne tottuvat siihen mitä sinä syöt. Olen huomannut tämän asian syksyllä mustikoita syödessäni. Minulle tuli kunnollinen himo mustikoihin ja mitä enemmän niitä söin, sitä enemmän niitä piti saada. Sama kävi kimchin kanssa. Nämä molemmat ruokkivat meidän hyviä mikrobeja. Jos et usko niin testaa, mutta suosittelen tekemään testin jollain terveellisellä ruoalla 😉

Millä voi korvata valkoisen sokerin – 5 vaihtoehtoa

Valkoinen sokeri ja maissisiirappi ruokkivat syöpäsoluja

Tutkimusten mukaan virvoitusjuomissa oleva maissisiirappi ruokkii syöpäsoluja. Varsinkin paksusuolensyöpä on lisääntynyt hurjasti ja itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että suurin osa syövistä on vääränlaisen ruokavalion ja liiallisten lisä- säilyke- torjunta-aineiden sekä kemikaalien kertymisen kehoomme aikaansaannosta. Lähde

Toki ihmisellä voi olla esimerkiksi altistava geeni tai muu sukurasite, mutta ruokavaliolla on kuitenkin iso merkitys. Vaikka altistava tekijä olisikin, niin uskon että ruokavaliolla voidaan silti vaikuttaa positiivisesti siihen, että saako syövän vai ei. Yhtenä esimerkkinä tahdon tuoda esiin rintasyövän mikä on yleistynyt todella paljon, niin on myös alumiinipohjaisten deororanttien käyttö. Näillä voisi ehkä olla jotain yhteyttä. Mietipä jos henkilö on aloittanut alumiinipohjaisen deodorantin käytön kymmenenvuotiaana, niin hän on käyttänyt sitä jo viisikymmentävuotiaana jo 40 vuotta! Jos haluat vähentää kemikaalikuormaasi lue täältä lisää. 

Valkoinen sokeri on puhdasta energiaa

Mitä kauemma olet syömättä valkoista sokeria, sen teollisemmalta se maistuu. Olen aikoinaan leiponut paljonkin pullaa ja erilaisia kakkuja ja muistan vieläkin, että niitä syötiin siihen asti kunnes tuli huono olo ja tähän voi varmasti jokainen samaistua. Tämä ilmenee sen takia, että valkoinen sokeri addiktoi, mutta esimerkiksi raakakakkujen ja raakasuklaiden valmistuksessa ei käytetä valkoista sokeria, vaan ne makeutetaan luonnollisimmilla vaihtoehdoilla. Samaa ahmimista ei tapahdu raakaherkkujen kanssa, sillä niissä ei ole addiktoivaa valkoista sokeria ja lisäksi ne sisältävät paljon hyviä rasvoja (cashewpähkinät) ja muita terveellisiä raaka-aineita. Ne tuovat vatsalle oikeasti terveellistä täytettä, eikä niitä tosiaankaan pysty mahdottomasti mättämään.

Millä voi korvata valkoisen sokerin – 5 vaihtoehtoa

Mitä yhteistä on terveellisemmillä makeuttajilla

Terveellisemmillä makeuttajilla yhteistä on se, että niillä kaikilla on alhainen glykeeminen indeksi, eli se ei nosta verensokeriasi radikaalisti. Nämä luonnolliset makeuttajat eivät myöskään addiktoi aivojamme samalla tavalla kuin valkoinen sokeri, joka muuten aiheuttaa myös riippuvuutta aivan kuten alkoholi, huumeet ja nikotiini. Kuten jo edellä mainitsin, luonnollisiin makeuttajiin täytyy ensin hieman totutella, koska  ne eivät ole niin makeita kuin valkoinen sokeri. Makuaistisi kyllä tottuu todella nopeasti näihin luonnollisiin versioihin ja tulet huomaamaan, että teolliset makeuttajat voivatkin maistua ylimakeilta ja teennäisen makuisilta.

Itse uskon luonnollisiin makeuttajiin, enkä käytä leivonnassani tai ruoanlaitossa teollisesti valmistettuja makeuttajia kuten esimerkiksi karppisokeria (erytritoli), steviaa tai muita vastaavia tuotteita. En koe niiden olevan hyväksi terveydelleni, sillä ne eivät ole millään tavalla luonnollisia. Jokainen päättää toki itse millaisia makeuttajia käyttää.

kookossokeri

5 terveellisempää valkoisen sokerin korvaajaa

1. Hunaja

Hunajan glykeeminen indeksi on noin 55 eli matalampi kuin valkoisessa sokerissa, jonka glykeeminen indeksi on noin 65, mutta hunajalla on paljon muitakin terveysvaikutuksia. Hunaja on hyvin ravinnepitoista ja se sisältää paljon suojaravintoaineita, entsyymejä, hivenaineita ja vitamiineja. Se on myös antibakteerista. On myös tutkittu, että hunajalla on paljon hyviä vaikutuksia flunssan ja yskän hoidossa.

2. Agave-siirappi (tumma ja vaalea)

Agave-siirapin glykeeminen indeksi on noin 11-19 ja sillä voi korvata sokerin leivonnassa. Se on myös täysin vegaaninen. Agave-siirappi valmistetaan agave-kasvista. Siirappi muistuttaa koostumukseltaan ja maultaan hunajaa ja sillä voidaan korvata esimerkiksi hunaja makeutuksessa, koska sillä on hunajaa matalampi glykeeminen indeksi. Vaalea siirappi on kevyempää ja tummempi siirappi on runsaampana täyteläisempää.  Tummempaa siirappia on myös kypsytetty korkeammalla lämmöllä lyhyemmän aikaa.

3. Kookossokeri

Kookossokeri valmistetaan kookospalmun kukinnoista (kookospalmun nektarista). Siinä on paljon makua ja se on todella ravintorikasta verrattuna valkaistuun sokeriin. Kookossokeri on väriltään tummanruskeaa ja se sisältää myös runsaasti mineraaleja sekä muita ravintoaineita. Maku kookossokerissa on kinuskinen ja karamellimainen. Kookossokerin  glykeeminen indeksi on noin 35. Kookossokeria voidaan käyttää leivonnassa valkaistun sokerin tapaan. Kookossokeri on todella maukasta ja tuokin leivonnaisiin ihanan aromin, mutta tokikaan se ei ole yhtä ”makeaa” kuin valkoinen sokeri, joten makuun pitää hieman totutella J

4. Taatelit

Taatelit sisältävät paljon kuituja, vitamiineja sekä kivennäisaineita ja toimivat ohjeessa myös makeuden tuojina. Kuivatut hedelmät eivät nosta verensokeria taivaisiin nopeasti, toisin kuin haitallinen valkoinen sokeri. Tuoreita taateleita löytyy usein vihannesosastolta pahvipakkaukseen pakattuna

5. Kookosnektari

Kookosnektari on kookospalmun kukinnoista peräisin oleva täyteläinen ja karamellimainen makeuttaja ja se sisältää esimerkiksi kivennäisaineita.

 

Suklaakiisseli raakakaakaosta ilman kuumentamista

 

 

Kategoria:

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.