Miten raakasuklaa eroaa tavallisesta suklaasta?

Miten raakasuklaa eroaa tavallisesta suklaasta? Raakasuklaa on paljon terveellisempää kuin tavallinen maitosuklaa, mutta miten ne käytännössä eroavat toisistaan? Sukelletaanpa hieman suklaan ihmeelliseen maailmaan. Tavallinen maitosuklaa on pitkälle jalostettua sokeripitoista ainetta, joka ei edistä terveyttämme millään tavalla. Raakasuklaa on nimensä mukaisesti raakaa, eikä sitä ole kuumennettu yli 42,5 asteen, joten kaikki luonnolliset ravinteet, vitamiinit ja muut aineet säilyvät tuotteessa.

fudge ilman valkoista sokeria

Miten raakasuklaa eroaa tavallisesta suklaasta?

Maitosuklaa:

Maitosulaa koostuu paljon muustakin kuin suklaasta ja siihen on lisätty yleensä hyvin paljon erilaisia raaka-aineita, jotta siitä saadaan ”kermaisempaa ja herkullisempaa”. Ohessa muutamia tavallisimpia aineita, joita maitosuklaaseen on lisätty.

Ruokosokeri, sokeri, vanilja, vanilliini (vanilja-aromi), maitojauhe, soijalesitiini (soijapavuista valmistettu kasviöljy, käytetään emulgaattorina sitomaan raaka-aineet yhteen). Toki maitosuklaa sisältää myös kaakaomassaa ja kaakaovoita. Tavallisessa maitosuklaassa kaakaopitoisuus on noin 28-30 prosenttia, mutta on olemassa myös ”parempia” suklaita, joissa on 39-45 prosenttia kaakaota.

Miten raakasuklaa eroaa tavallisesta suklaasta?

Raakasuklaa:

Raakasuklaalla tarkoitetaan suklaata, joka valmistetaan teollisesti prosessoimattomista ja kuumentamattomista raaka-aineista. Tämä tarkoittaa sitä, että siinä on kaikki kivennäisaineet, vitamiinit ja antioksidantit jäljellä. Raakasuklaan kaakaopitoisuus on noin 70 prosenttia, eikä siinä ole lisäaineita.

Raakasuklaa on hyvän makuinen terveyspommi!

Raakasuklaa on terveellistä ja vieläpä herkullisen makuista ja sitä voi syödä hyvällä omalla tunnolla! Raakakaakaossa on paljon kivennäisaineita mm. magnesiumia, kaliumia, rautaa, fosforia ja sinkkiä. Siinä on myös runsaasti antioksidantteja sekä kuituja ja jopa 10 prosenttia kaakaon painosta on antioksidantteja. Vastaavasti mustikka sisältää vain kymmeneksen kaakaon antioksidanttimäärästä. Sen proteiinipitoisuus on suuri ja lisäksi siinä on B- ja E-vitamiineja, sekä aivojemme mielihyvää tuottaviin välittäjäaineisiin vaikuttavia ainesosia ja niiden rakennusaineita (seratoniini, dopamiini, fenyylietyyliamiini). Eli raakasuklaa on oikein passelia myös mielellesi piristävän ja hyvänolon vaikutuksensa ansiosta! Kaakaon on myös todettu ravitsevan ja parantavan ruoansulatusta sekä verenkiertoa ja poistavan nestettä.

Raakasuklaalla on piristäviä ominaisuuksia

Raakakaakaossa on myös kofeiinin kaltainen aine teobromiini (noin 1-2 prosenttia) ja sen vaikutus kehossa on kevyesti piristävä ja pitkäkestoinen. Kofeiinia kaakaossa on vain vähän eli noin 0,2-0,3 prosenttia ja määrä on pieni eikä vaikuta niinkään piristävästi toisin kuin teobromiini. Tämä kannattaa ottaa huomioon, jos olet esimerkiksi kofeiiniherkkä tai annat lapsellesi raakasuklaaherkkuja. Meille nimittäin kävi vahingossa niin, että söimme raakasuklaakakkua illan suussa ja minä ja poikamme nukuimme todella huonosti koko yön. Itse en menannut saada unenpäästä kiinni millään ja poika pyöriskeli sängyssä koko yön. Olen aika herkkä kofeiinille, joten luulen, että kaakaon teobromiini vaikutti piristävästi mieleeni. Myös kaakaossa oleva oksaalihappo sitoo kehosta kalsiumia, joten siihen kannattaa kiinnittää huomiota, jos syöt paljon raakakaakaota.

Miten raakasuklaa eroaa tavallisesta suklaasta?

Raakasuklaan raaka-aineet

Raakasuklaa koostuu monesta eri raaka-aineesta

Raakakaakaopapu:

Raakakaakaopapuja on useita erivärisiä papuja. Valkoisia, violetteja, harmaita, punaisia sekä ruskeita. Laadukkaan kaakopavun tunnistaa puhtaasta, paperinohuesta ja helposti irtoavasta kuoresta sekä monipuolisesta mausta. Lajikkeen lisäksi kaakaopapujen aromeihin vaikuttavat ilmasto, maaperän laatu ja ominaisuudet sekä prosessointi.

Raakakaakaorouhe eli nibsit:

Kun kaakaopapu murskataan ja kuori poistetaan, syntyy kaakaorouhetta eli nibsejä. Nibsit ovat 100-prosenttisia kaakaopapuja.

Raakakaakaomassa:

Kuoritut pavut jauhetaan yhtenäiseksi 100-prosenttiseksi kaakaomassaksi kylmäpuristamalla.

Raakakaakaovoi: (sopii myös ulkoisesti ihonhoitoon)

Kaakaomassasta voidaan kylmäpuristaa kaakaopavun sisältämä rasva eli kaakaovoi.

Raakakaakaojauhe:

Kun kaakaomassasta on puristettu kaakaovoi, jäljelle jää kuiva kaakaopapukakku. Tämä jauhetaan jauheeksi ja siivilöidään, jolloin syntyy kaakaojauhe.

 

Kun raakasuklaan makuun on päässyt

Saat valmistettua raakasuklaata itse esimerkiksi raakakaakaovoista, kookosöljystä sekä raakakaakaojauheesta. Seokseen voit lisätä pähkinöitä tai muita jauheita parantamaan koostumusta sekä makua. Makeutuksena voi käyttää esimerkiksi hunajaa, vaahterasiirappia, agavesiirappia tai kookosnektaria. Itse kun olen päässyt raakasuklaan makuun, niin yllättäen kaikki teollisesti valmistetut suklaat ovat alkaneet maistua todella pahoilta ja teollisen makuisilta. Niissä kun se kaakaopitoisuus on hyvin pieni ja kaiken muun, kuten valkoisen sokerin osuus on aika iso. Mitä enemmän syöt teollisia karkkeja ja suklaata, sitä enemmän olet sokerikoukussa ja makuaistisi turtuu sokerin maulle, mutta mitä enemmän käytät vaihtoehtosia terveellisempiä makeuttajia, sitä paremmalta ne maistuvat vaikka raakasuklaakin voi ensikerroilla maistua suuhun aika voimakkaalta.

 

 

 

Lähteitä joita jutussani käytin:

Suklaata, Elisabeth Johansson

Raakasuklaata & superruokaa, Matleena Lahti

Kategoria:
ekoelamani

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi?

Tilaa 5 vinkin miniopas ja tasapainoita kehosi!

5-vinkkiä-vähentämään-kemikaali

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.