Munattomat vohvelit

Munattomat vohvelit? Kyllä! Näissä vohveleissa parasta on niiden monipuolisuus, eli ne sopivat niin munattomaan kuin vegaaniseenkin ruokavalioon, eikä taikinassa ole ollenkaan lisättyä sokeria! Lisäksi tämä vohvelitaikina on superhelppo tehdä ja vieläpä terveellinen. Vohvelitaikina sopii myös taaperoille, koska siinä ei ole lisättyä sokeria tai suolaa!

munattomat vohvelit

Munattomat ja vegaaniset vohvelit ilman sokeria

Olen jo pidemmän aikaa halunnut tehdä pojalleni vohveleita, mutta mietin ja googlettelin pitkään, että millä ihmeellä korvaan kananmunat. Tein myös monta mönkään mennyttä munatonta vohvelikokeilua. Meillä näkyi siis allergiatesteissä kananmuna 6 kk iässä, joten sen takia ne on sitten olleet ruokavaliosta pois. Toki voisi pian testata uudestaan, aiheuttaako se vielä oireita. No joka tapauksessa, tässä se nyt on, maailman maukkain ja ihanin munaton ja tietenkin myös vegaaninen vohvelitaikinan ohje.

Munattomien vohveleiden salaisuus on chia-siemenet

Tämän munattoman vohvelitaikinan salaisuus on siis chia-siemenet, jotka korvaavat kananmunat kokonaan. Chian siemen sisältää n. 40 % kasviöljyjä, arviolta 20 % proteiineja eikä yhtään kolesterolia. Siemen koostuu merkittävistä määristä kuituja, antioksidantteja ja vitamiineja (A, B1, B2, B3), sekä lisäksi mineraaleja, kuten kalsium, rauta, sinkki yms. Tuotteen tärkein ominaisuus on sen sisältämän öljyn Omega-3 pitoisuus, jota on enemmän kuin kalassa tai muissa jyvissä tai siemenissä.

Chia-siemenissä on myös runsaasti polyfenoleita: klorogeenihappoa, kaffeiinihappoa, kversetiiniä ja myrisetiiniä. Nämä suojaavat hyvin chian omega-3-rasvahappoja ja toimivat myös ihmisen elimistössä hyvinä antioksidantteina. Eli aikamoinen supertuote tuo chiasiemen! Lähde.

munattomat vohvelit

Munattomat vohvelit

Ohjeesta tulee noin 8 vohvelia (riippuen niiden koosta)

Ainekset:

2 luomubanaania

3 dl luomukaurahiutaleita

0,5 dl maissijauhoa (voi tarvittaessa korvata, itselle sopivalla)

1,5 tl leivinjauhetta

1 prk luomukookosmaitoa (250ml) (tai muuta itselle sopivaa kasvimaitoa)

1,5 dl vettä

2 rkl chia-siemeniä liotettuna 6 rkl veteen

Halutessasi ripaus suolaa

Paistamiseen neitsytkookosöljyä

Ohje:

Laita chia-siemenet veteen likoamaan noin 10 minuutiksi, ne muuttuvat geeliksi turvotessaan.  Sekoita muut aineet yhteen blenderillä ja lisää lopuksi turvonneet chia-siemenet mukaan ja blendaa vielä hetki. Volá! Valmista! Sitten vain paistamaan! Nauti mieluiten lämpöisinä heti paistamisen jälkeen! 🙂

Vohvelihetkiin

<3 Tiina

Kategoria:

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.