Näillä keinoilla otat tiukan niskalenkin stressistäsi!

Jokaisella on stressiä, vai osaatko nimetä yhtäkkiä joitain ihmisiä, joilla sitä ei olisi? Toiset vaan osaavat suhtautua siihen paremmin kuin toiset. Kuinka sinä pääsisit stressistäsi eroon? Itse olen aikamoinen stressipallo ja kun seinä tulee vastaan, niin alkaa tulemaan ikäviä oireita. Otin yhteyttä tuttuun kiinalaisen lääketieteen asiantuntijaan, kutsutaan häntä vaikka kirjaimella S. Vasta juteltuani hänen kanssaan, tajusin mistä kiikastaa. Miksi minulle taas tuli iho-oireita, vaikka kaiken piti olla jo kunnossa.

stressi

Stressi tuo salakavala kansantauti

Olen kolunnut läpi aknen ja ruusufinnin stressin takia. Leukaani ja leukaperiini oli ilmestyt yhtäkkiä taas hormonifinnejä. Ruokavalioni oli suht kunnossa. Olen siis lähes maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla. Toki joulun aikaan tuli syötyä hie man rennommin, mutta voisiko se olla tilanteeseeni suurin syy? Juttelin S:n kanssa kauan puhelimessa ja hän sanoi kaiken lähtevän aina hyvinvoivasta suolistosta. Ilmettelin, että miten suolistoni voi olla solmussa, sillä minulla ei ollut mitään oireita sielä. Joskus toki esiintyi närästystä, kun minulla oli paljon stressiä, mutta muita oireita ei ollut.

S sanoi, että jos suolistoni oli suhteellisen hyvässä kunnossa, niin hormonitasapaino korjaantuu nopeammin. Jos taas suolistoni olisi ”rikki” tai tulehtunut kestäisi oireiden paraneminen pidempään, koska suolisto täytyy ensin hoitaa kuntoon. Siispä tuumasta toimeen. Vaikka söin terveellisesti, jonkun täytyi olla vialla, koska minulla oli oireita. Laitoin mietintämyssyn päähäni ja aloin miettimää, että mikä mättää.

stressi

Ruokavaliolla vatsa kuntoon = stressi kuriin

Niin kliseilseltäkin kuin se kuulostaa, mutta ruokavalio täytyy olla kunnossa, että se tulkee hyvinvointiasi! Oikeanlainen ruoka on yhtä kuin hyvinvoiva keho. Pienen tarkastelun jälkeen tajusin, että vaikka söin terveellisesti ja vältin maito- ja kotimaisia viljatuotteita (paitsi kauraa). Niin ne eivät olleet syypää tilanteeseeni. Vaan syypää oli stressin lisäksi se, että söin ihan liian vähän hyviä rasvoja siihen nähden, että liikun paljon ja stressi on kuormittamassa päivittäin arkeani. Lisäksi olin unohtanut hyvin tärkeän omega 3 -rasvan kokonaan!

Jep, suutarin lapsella ei ollut nyt kenkiä, tai ne olivat totaalisen hukassa :D. Johtopäätösenä lisäsin omega 3 -rasvaa ruokavaliooni ja lisäksi muita öljyjä kuten oliiviöljyä ja maapähkinätahnaa. Lisäksi otin ekstralisää maitohappobakteereista, sekä lisäsin ashwagandha ja ruusujuurijauhetta ruokavaliooni. Näiden toimien lisäksi yritin vähentää stressiä ja tein lähes päivittäin lyhyitä hengitysharjoituksia, sekä ajattelin asioista positiivisuuden kautta.

omega 3

Laadukas omega 3 -valmiste vähentää stressin haittoja aivoissa

Kipin kapin siis tilailemaan laadukas omega 3 -öljy. Omega 3, eli kalaöljyn vaikutushan perustuu siihen, että se tasapainottaa kortisolin vaikutusta aivoissa, (kortisolista lisää seuraavassa kappaleessa). Syö lisäksi siis laadukaita öljyjä (esim öliiviöljyä) sekä pähkinöitä. Itse en niinkään välitä tavallisista pähkinöistä, vaan mieluummin paahdan ja marinoin ne, kuin syön sellaisenaan. Vieläkin helpompi vaihtoehto on minulle ollut  ottaa maapähkinävoita suoraa purkista. Huomaa valita kuitenkin luomulaatuinen maapähkinävoi, koska niihin ei ole lisätty sokeria tai muuta ylimääräistä. Tämä sopii mainiosti esimerkiksi kahvin kyytipojaksi tai vaikka aamupuuron sekaan. Voit lukea kalaöljyn vaikutuksista stressiin lisää täältä.

Hyvillä rasvoilla pääsee jo pitkälle stressin päihittämisessä, mutta jos haluat hifistellä, voit ottaa käyttöösi myös ruusujuuri- ja ashwagandhajauhetta. itselläni nämä yrtit ovat olleet vähän aikaa käytössä.

stressi

Ruusujuurijauhe

Ruusujuuri on yksi tutkituimpia adaptogeenejä, eli se auttaa elimistöä sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin, lisää henkistä ja fyysistä suorituskykyä ja tasapainottaa niin mieltä kuin kehoakin. Auttaa erilaisiin stressitiloihin, sopii myös vuorotyöläiselle tai aikaerorasituksiin. Ruusujuuressa teho säilyy parhaiten, kun sitä käyttää kuuriluontoisesti, eli taukojen pitäminen on paikallaan silloin tällöin. Huomasin ruusujuuressa kummallisen sivuvaikutuksen, se vaikutti yöuniini huonosti, eli en menannut saada nukahdettua ja heräilin vähän väliä. Luin ruusujuuresta lisää ja löysin kirjoituksen, jossa sanottiin sen saattavan aiheuttaa huulten kuivumista ja unettomuutta ihmisille jotka kärsivät kylmä-kuiva-oireista. Jätin jauheen pois ja sain taas nukutuksi. Näitä kannattaa aina hieman testata, että sopiiko ne itselle vai ei.

Huomioi kuitenkin, että ruusujuuri voi aiheuttaa haitallisia yhteisvaikutuksia seuraavien lääkkeiden kanssa: Marevan (verenohennuslääke), verensokerilääkkeet, verenpainelääkkeet, immunosupressiolääkkeet, H2 estolääkkeet (happosalpaajat): ranidiniini ja sienilääkkeet. Lähde.

Ashwagandhajauhe

Rentouttaa ja tekee hyvää mielelle. Lisäksi se tuo tyyneyttä ja rauhaa hektisiin hetkiin. Parantaa sydän- ja verisuonten terveyttä.

Ashwagandhalla saattaa olla lieviä yhteisvaikutuksia seuraavien lääkeryhmien kanssa: sokeritautilääkkeet, verenpainelääkkeet, immunosupressiolääkkeet. Lähde.

Stressi voi aiheuttaa monelaisia oireita!

Jos kärsit joistain oheisista vaivoista kuten pääkipu, muistiongelmat, uni-ongelmat, painon heittely, makeanhimo, tulet helposti kipeäksi, tai sinulla on heikko libido, vatsa tai suolisto-ongelmia, olet ahdistunut tai alakuloinen, voi näihin kaikkiin olla syynä niinkin yksinkertainen asia kuin stressi.

 

Nykyelämä on liian kiireistä!

Kortisoli on siis lisämunuaisten erittämä hormoni, joka auttaa sinua sopeutumaan stressiin. Kortisolin tärkein tehtävä on pitää veren sokeritaso riittävän korkeana stressitilanteiden aikana. Normaalina määrinä se on terveellistä ja hyödyllistä. Jos kortisolitasot ovat kuitenkin jatkuvasti koholla, aiheuttaa se monenlaisia ikäviä ja epämääräisiäkin oireita. Pitkittyessä se voi aiheuttaa myös lisämunuaisten uupumustilan.

Kortisoli nostaa verensokeria ja korkeat glukoositasot nostavat insuliinitasoja. Korkea insuliinin tuotanto puolestaan laskee verensokerin nopeasti alas ja kyllä vain, silloin tekee mieli sortua herkkuihin. Alhainen verensokeri taas lisää kortisolin tuotantoa, ja kierre on valmis – himoitset makeita herkkuja vain lisää ja lisää.

Itse huomasin suuren eron tässä asiassa. En edes ymmärtänyt olevani, niin stressaantunut, mutta tarkemmin ajatellen, olinhan minä ja makeata kyllä teki myös mieli normaalia enemmän silloin. Mutta nyt noiden korjaustoimenpiteiden jälkeen ei ole tehnyt makeaa mieli. Jännä juttu, miten se keho oikeasti reagoi todella voimakkaasti asioihin, jos niihin vaan kiinnittää tarpeeksi huomiota ja kuuntelee omaa kehoaan tarkasti.

hengitys

Opettele hengittämään = Stressi kuriin

Hengitä, niin helpolta kuin se kuuulostaakin. Jos et osaa opettele hengittämään. Oikeanlainen hengitys on syvää ja sen pitäisi kulkea vaivattomasti. Käytännössä mitä vähemmän hengität, sen parempi! Oikeanlainen hengitys rauhoittaa hermostoasi, auttaa unensaamisessa, antaa happea soluille ja rentouttaa. Jos päiväsi on ollut stressaava, suosittelen tekemään hengitysharjoituksia iltaisin ennen nukkumaan menoa ja jo pieni muutaman minuutin hengittely on parempi kuin ei mitään.

Hengitysharjoituksia on todella paljon, mutta itse käytän tulihengitys- ja Dr. Weilin 4-7-8 hengitystekniikkaa.

Tulihengityksessä hengitellään ensin rauhallisesti ja sitten välillä otetaan nopeampia tempoja hengityksellä. Tavallaan puuskutetaan nenän kautta voimakkaasti, jolloin myös vatsa liikkuu voimakkaasti sisään ja ulospäin. Aloita hengitys aina varovasti ja huomaa, että se ei sovi raskaana oleville, tai tehtäväksi kuukautisten aikana.

Weilin 4-7-8 hengitys auttaa sinua nukahtamaan nopeasti! Hengitystekniikka on todella simppeli, eli hengitä nenän kautta sisään ja laske neljään. Pidätä hengitystä ja laske seitsemään. Päästä hengitys suun kautta ulos, kuin puhaltaisit pilliin (huulet supussa) ja laske kahdeksaan. Voit tehdä harjoitusta 1-15min ennen nukkumaan menoa.

Myös metsässä kävelyn on todettu olevan todella rauhoittavaa ja stressiä lieventävää, kuten tuore tutkimus kertoo.

”Neljännessä osatutkimuksessa havaittiin, että 4-6 kilometrin kävely luonnossa lisäsi elpymistä ja positiivista mielialaa yhtä lailla riippumatta siitä, tekivätkö osallistujat elpymis- tai muita psykologisia harjoitteita kävelyn aikana vai eivät”. Voit lukea tutkimuksesta lisää täältä.

stressi

Hyvä uni = Stressi kuriin

Tiesitkö, että hyvä uni on oikeanlainen täsmälääke stressiin. Levänneenä voit paremmin ja palaudut sekä  aivosi puhdistuvat unen aikana! Unen aikana aivo-selkäydin neste puhdistaa aivot. Aivo-selkäydinneste pääsee virtaamaan aivoihin sydämen sykkeen kuljettamina sykäyksinä, jotka huuhtelevat aivot. Tämä järjestelmä toimii siis vain nukkuessa. Neste huuhtoo pois päivän aikana kertyneet kuona-aineet, joita syntyy aivojen toimiessa täydellä teholla. Jos et nuku, kuona-aineet kertyvät aivoihin ja alkavat tuhota aivosoluja. Ei siis ihme, että huonosti nukutun yön jälkeen tuntuu, että aivot eivät toimi kunnolla. Aivot tarvitsevat unta selvitäkseen. Jos olet nukkunut yön huonosti, eivät kokemukset, elämykset ja muu tieto tallennu aivoihin ja muistiin oikein ja siksi niitä ei välttämättä muista myöhemmin ollenkaan.

<3 Tiina

<3 Stressittomiin hetkiin <3

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.