Nämä 5 huippumaustetta parantavat hyvinvointiasi

Nämä 5 huippumaustetta parantavat hyvinvointiasi. Sillä on väliä mitä syöt, mutta myös millä maustat ruokasi on väliä. Mausteilla ja yrteillä on monia terveysvaikutuksia, joten niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää ruoanlaitossa! Monet liemijauheet kuten kasvis-, kala-  ja lihaliemijauheet sisältävät paljon lisä-, väri- ja säilöntäaineita.

Nämä 5 huippumaustetta parantavat hyvinvointiasi

Erilaiset mausteseokset voivat sisältää myös aromisuolaa toiselta nimeltään natriumglutamaatti ja se ei tue millään tavalla terveyttäsi. Joillekkin natriumglutamaatti saattaa aiheuttaa haitallisia oireita sekä allergiaa. Tätä toiselta nimeltään aromivahvennetta lisätään moniin eineksiin, joka lisää ruoan lihaisaa makua. Glutamaatti toimii yhdisteenä hermostossa, joka säätelee aivojen toimintaa. Glutamaatti vaikuttaa aivoihin siten, että se saa ihmisen syömään enemmän kuin ehkä pitäisi. Sitä käytetäänkin juuri sen takia hyvin paljon esimerkiksi roskaruoassa ja valmisruoassa.

Miten puhdistat kehosi? - ota tueksi 5 villiyrttiä

Oikeanlaiset mausteet tukevat terveyttäsi

”Kasveissa on tuhansia kemiallisia aineita. Kasvit ottavat kasvualustastaan kivennäis- ja hivenaineet eli ravinteet. Muut tarvitsemansa aineet kuten hiilihydraatit, proteiinit, rasvat (öljyt) ja vitamiinit kasvit valmistavat soluissaan itse”. Energian kasvit nappaavat auringosta.

Lisäksi kasveissa on niiden itsensä valmistamia monimutkaisia yhdisteitä, joita kutsutaan sekundaariyhdisteiksi. Näistä kasvin sekundaariyhdisteistä mausteet saavat arominsa. Mauste- ja yrttikasvit sisältävät sekundaariyhdisteitä erittäin runsaasti. Mausteilla voit vähentää suolan käyttöä, sillä mausteet tuovat ruokaan makua ja vähentävät suolan tarvetta. Suosi mieluiten luomulaatuisia yrttejä sekä mausteita. Älä käytä mausteseoksia, koska ne sisältävä suurimmaksi osaksi vain suolaa, sekä vähän yrttejä.

Mausteet kannattaa aina lisätä ruokaan heti valmistusvaiheessa. Parhaimman maun ruokaan saat kun kuullotat mausteita ja sipuleita pannulla öljyssä lempeästi sekoitellen, jolloin mausteet antavat parhaimmin makunsa ruokaan.  Jos haluat ruokaan pikanttia makua tai korostaa makua, niin käytä ruokaan happoa tai chiliä. Nämä korostavat suolaisuutta ja tuovat ruoan makua enemmän esille. Happona toimivat hyvin esimerkiksi luomulaatuiset viinietikat ja sitruunamehu. Tiesitkö muuten, että makeat ruoat kuten kiisselit, saavat täyteläisempää makua suolaripauksesta, koska suola voimistaa makeuden aistimista?

timjami ruoan valmistuksessa

Mausteilla ja yrteillä on pitkä historia

Mausteita ja yrttejä on käytetty pitkään historiassa ja yrteillä on parannettu sairauksia. Niitä on lisätty myös ruokaan parantamaan sen säilyvyyttä sekä torjumaan käyttäjissä tauteja ja antamaan uutta elinvoimaa. Mausteet saavat siis ruoan maistumaan, mutta ovat hyödyllisiä myös terveydellemme.

Valitse suolasi viisaasti

Puhdas prosessoitu suola eli natriumkloridi ei tue terveyttäsi ja suola kannattaisikin valita aina sen mukaan kuinka käsittelemätön se on. Natriumkloridin käyttö on kansanterveydellinen haitta etenkin verenkierrolle, mikä ilmenee muun muassa venenpaineen nousuna, turvotuksena ja lisääntyneinä aivohalvauksina. On myös viitteitä siitä, että kovin runsas suolan käyttö saattaa lisätä suolistosyövän riskiä. Suolan puute voi ohtaa solujen toiminnan häiriintymiseen ja rappioitumiseen, sekä voi aiheuttaa elimistön kuivumista ja hapettumista. Luonnollisessa muodossa suola sisältää hyviä mineraaleja sekä hivenaineita. Kala, munat pähkinät sekä ravut ja äyriäiset sisältävät luonnostaan suolaa ja jodia. Myös sellerissä, kukkakaalissa ja ananaksessa on hiukan suolaa, mutta olennasinta on kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, millaista suolaa ruokaasi lisäät – keinotekoista jalostettua suolaa vai luonnonsuolaa. Osaa suolasta voi helposti korvata mausteilla, koska mausteet tuovat ruokaan makua ja suolan tarve vähenee automaattisesti.

Millä voi korvata valkoisen sokerin – 5 vaihtoehtoa

Valitse myös sokerisi viisaasti

Valkoisen sokerin käyttöä kannattaa pyrkiä vähentämään, koska se on todella addiktoivaa ja haitallista terveydellesi. Valkoiselle sokerille löytyy monia erilaisia terveellisempiä korvaajia. Olen omassa ruokavaliossani huomannut, että valkoisen sokerin vähentämisen jälkeen kaikki sitä sisältävät tuotteet maistuvat todella teollisilta ja ylimakeilta. Sen sijaan marjat, hedelmät ja kasvikset maistuvat oikein hyviltä ja luonnollisilta. Luonnollisemmista makeuttajista voit lukea lisää milä voit korvata valkoisen sokerin.

Miten puhdistat kehosi? - ota tueksi 5 villiyrttiä

Etenkin maksa ja munuaiset kärsivät

Maksan ja munuaisten elimistöä puhdistava taakka kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän verenkiertoon tulee vieraita yhdisteitä. Eniten kuormitusta aiheuttavat alkoholi ja suola. ”Maksa ja suolisto sijaitsevat vatsaontelossa vierekkäin ja ovat ison verisuonen porttilaskimon kautta suoraa yhteydessä toisiinsa”. Suoliston kunto vaikuttaa vahvasti maksaan, eli voit siis hoitaa maksaasi vahvistamalla suolistoa ja sen mikrobiomia eli mikrobiyhteisöä. Olemme kuin käveleviä bakteerikasoja ja kehomme toimii kun huolehdimme, että elimistön pieneliöt eivät häiriköi, vaan tekevät yhteistyötä.  Suolistomikrobit säätelevät mm. hermoston ja verenkierron kautta yhteyksiä muihin elimiin. Kun suolistossa on tasapaino ja kaikki mikrobit pelaavat yhteen, niin ne pitävät pieneliöt ja taudinaiheuttajat kurissa. Vastaavasti taas jos tasapaino on järkkynyt esimerkiksi huonon ruokavalion tai antibioottikuurin jälkeen, seurauksena voi olla esimerkiksi sairaus.

inkivääri

Inkivääri

Inkivääriä käytetään etenkin aasialaisessa keittiössä ja se sopiikin erinomaisesti mausteisenmpiin ruokiin. Inkivääri vähentää tulehdusta kehossa ja siinä onkin yli 400 erilaista terveysvaikutteista kemikaalia! Inkivääri sisältää runsaasti kivennäis- ja hivenaineita, vitamiineja seka antioksidantteja

Inkivääri toimii vaivaan kuin vaivaan ja sitä voi käyttää niin teessä, tuoreena ruoan valmistuksessa ja kuivattuna. Käyttäessäsi inkivääriä tuoreena saat siitä kaikki sen mahtavat vaikutukset. Gingeroli  on yksi inkiväärin haihtuvista öljyistä. Sen on havaittu lievittävän kipua ja rauhoittavan hermoston toimintaa. Sen on osoitettu myös tehostavan suoliston toimintaa sekä lisäävän pintaverenkiertoa ja hikoilua, minkä takia se toimiikin hyvin esimerkiksi kuumeeseen.

Kurkuma

Kurkuma kuuluu inkiväärikasveihin ja sitä kutsutaan myös nimillä keltajuuri ja intiansahrami. Kurkumaa käytetään myös aasialaisessa keittiössä, etenkin intiassa. Kasvia voi käyttää niin tuoreena kuin kuivattunakin. Kurkuma auttaa erilaisiin tulehdustiloihin muun muassa jänne- ja niveltulehduksiin, astmaan ja psoriasikseen. Näiden lisäksi se lisää sapen eritystä ja tehostaa maksan toimintaa. Kurkuma on erittäin antioksidanttipitoinen ja sen vaikutus on samankaltainen kuin särkylääkkeiden! Kurkumaa onkin perinteisesti käytetty puhdistavana ja kuumetta laskevana. Lisäksi se parantaa ruoansulatusta ja hoitaa maksaa. Kurkuma on oikea taikamauste! Ainut huono puoli siinä on se, että se tahtoo värjätä kaiken ympärillään kirkkaan keltaiseksi.

Nämä 5 huippumaustetta parantavat hyvinvointiasi

Persilja

Persiljaa voi käyttää niin tuoreena kuin kuivattunakin. Rohtona persiljasta käytetään lehtiä, siemeniä sekä juurta. Persilja on täynnä erilaisia terveellisiä yhdisteitä, muun muassa eteeristä öljyä, flavonoideja, C-vitamiinia, rautaa, kalsiumia sekä fosforia. Eteerinen öljy ja flavonoidit vaikuttavat nestettä poistavasti. Persilja edistää ruoansulatusta, lisää ruokahalua, poistaa ilmavaivoja ja auttaa kuukautishäiriöihin. Mausteeksi persilja sopii esimerkiksi erilaisiin keittoihin. Persilja sisältää lukuisia ravintoaineita, jotka ovat terveyttä edistäviä. Persilja sisältää runsaasti lähes kaikkia vitamiineja sekä A-vitamiinin esiastetta beetakaroteiinia. Persilja on myös hyvä kivennäis ja hivenaineiden lähde. Lusikallisessa hienonnettua persiljaa saat osan päivittäisestä C-vitamiinin tarpeestasi. Muista lisätä persilja ruokaan vasta loppuvaiheessa, tai syödä se kuumentamattomana, sillä C-vitamiini katoaa vähitellen kuumentaessa.

Jotkut luontaisterapiaa suosivat lääkärit määräävät persiljaa jopa syöpäpotilaille, sillä persilja sisältää apigeniinia, joka kuuluu flavonoideihin. Apigeniini kykenee ehkäisemään mikrobien toimintaa. se estää elimistössä histamiinin vapautumista ja vaimentaa tulehdusreaktiota. Samalla se ehkäisee syöpäsolujen jakautumista, sekä hillitsee syövän leviämistä – ainakin koe-eläimissä. Kun syöt persiljaa valkosipulisen ruoan jälkeen, se raikastaa suusi.

valkosipulin terveellisyys

Erilaiset sipulit

Erilaiset sipulit kuten valkosipuli, ruohosipuli, punasipuli, keltasipuli , ruohosipuli kasvattavat terveyttäsi kohisten. Valkosipuli sisältää erityisesti eteeristä öljyä sekä A- ja B-vitamiineja sekä C-vitamiinia. Valkosipulin allisiini tuhoaa bakteereja.Valkosipuli lisää valkoisten verisolujen määrää ja siten myös immunologista vastustuskykyä. Valkosipuli tehoaa flunssaan, estää vatsan käymistä, lievittää ilmavaivoja ja tappaa hiivaa ruoansulatuskanavasta. Valkosipuli laajentaa myös verisuonia ja edistää verenkiertoa. Lisäksi se auttaa kohonneeseen verenpaineeseen ja verisuonten kalkkeutumiseen. Valkosipulia löytyykin nykypäivänä monenlaisena valmisteena. Voit syödä valkosipulisi ruoan kanssa kapseleina, jauheena tai vaikkapa öljynä.

Sipulit sisältävät erilaisia ravintoaineita, kivennäis- ja hivenaineita sekä kaikkia muita vitamiineja paitsi D-vitamiinia. Lisäksi sipuleissa on paljon erilaisia aromiaineita, joita on eniten valkosipulissa. Terveyden kannalta tärkeimpiä ovat alliinit, fenolit, flavonoidit ja kversetiitit. Tutkimuksissa on havaittu, että kuukausia kestävä syönti parantaa merkittävästi veren rasvahappo ja kolesterolitasoja. Valkosipulin monet yhdisteet pystyvät tuhoamaan bakteereita, sieniä ja viruksia. Monien kokemukset kertovat, että valkosipulia syömällä voidaan torjua mikrobitartuntoja kuten flunssaa.

Timjami

Timjami on yksi lempimausteistani ja se sopiikin erityisen hyvin erilaisiin pataruokiin, mutta se sopii erinomaisesti myös kanaruokiin. Timjami on maultaan hyvin aromikas. Vaikuttavia aineita ovat esimerkiksi eteerinen öljy, flavonoidit sekä tymoli. Timjamin haihtuvassa öljyssä on kymmenittäin erilaisia aromaattisia yhdisteitä, jotka vaikuttavat elimistön toimintaan. Tärkeimpiä näistä ovat juuri tymoli, tujoni ja karvakroli. Näillä on mikrobeja tappava sekä hapettumista ehkäiseviä vaikutuksia. Kun käytät timjamia ruoanlaitossasi, tulevat terveysvaikutukset esille lähinnä sen sisältämistä kivennäis ja hivenaineista, sekä sen toimimasta antioksidanttina.

Timjami irrottaa limaa ja lisää liman eritystä. Sitä voikin käyttää vilustumisoireisiin ja yskään. Timjami on myös antiseptinen ja tappaa virtsatiehyistä bakteereja ja häätää matoja. Timjamilla voidaan hoitaa myös kivuliaita kuukautisia sekä ruoansulatus ongelmia ja päänsärkyä. Timjami toimii mausteena niin ruoassa kuin likööreissäkin.

Miten puhdistat kehosi? - ota tueksi 5 villiyrttiä

 

 

Lähteet

Ruuti, Marja 2018: Maksa kuntoon

Tirri, Rauno 2018: Joka kettiön maustekirja

Raipala-Cormier, Virpi 2019: Frantsila luonnon kotiapteekki

 

 

Kategoria:

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.