Vadelmamansikkahillo ilman valkoista sokeria – ravintopommi

Vadelmamansikkahillo ilman valkoista sokeria on oikea ravintopommi! Hillot ovat niin puuron, lättyjen kuin vohveleidenkin ystävien paras kaveri! Mutta miten onnistuu hillo ilman valkoista sokeria ja miten siitä saadaan rakenteeltaan hillomainen ja vielä kaiken lisäksi maukas? Itse hillon tekeminen on hyvin yksinkertaista!

Vadelmamansikkahillo ilman valkoista sokeria - ravintopommi

vadelmamansikka hillo ilman valkoista sokeria – ravintopommi!

Hillon pohja koostuu marjoista ja ”hillomaisen” koostumuksen hillolle antaa chia-siemenet. Chia-siemenet ovat oiva lisä rikastuttamaan ruokavaliota, sillä ne sisältävät todella paljon erilaisia ravintoaineita. Chia-siemenet sopivat myös puurojen ja vanukkaidenkin pohjaksi. Siemenet kannattaa murskata esim. morttelissa, jotta elimistö pystyy paremmin ottamaan talteen siementen hyödylliset rasvahapot. Murskatuissa siemenissä on mieto pähkinän maku.

 

Suklaakiisseli raakakaakaosta ilman kuumentamista

 

Chia-siemenet sisältävät runsaasti omega-3- rasvahappoja ja lisäksi siemenistä saa kalsiumia, magnesiumia sekä rautaa. Chia-siemenet sisältävät myös proteiinia, jonka ansioista se sopii hyvin osaksi välipaloja tai makeita jälkiruokia. Lisäksi siinä on paljon ravintokuitua ja ALA-rasvahappoja, jotka auttavat tutkitusti normalisoimaan kolesterolitasoa ja auttavat myös vatsan toiminnassa. Chia-siemeniä ei saa käyttää raakana ja ne tulee aina turvottaa ennen käyttöä. Siementen turvotusaika on vähintään 30 minuuttia tai yön yli.

Vadelmamansikkahillo ilman valkoista sokeria - ravintopommi

Makeuden hillolle antaa ravintorikas vaahterasiirappi

Tämä hillo käy myös vegaaneille, koska makeutukseen käytetään vaahterasiirappia. Vaahterasiirappia valmistetaan vaahteran mahlasta.Vaahterasiirapin glykeeminen indeksi on noin 54 ja siinä on paljon mineraaleja sekä antioksidantteja. Energiapitoisuudeltaan siirappi vastaa kuitenkin tavallista sokeria, mutta kuten sanottu, siinä on paljon enemmän ravintoaineita kuten kaliumia, kalsiumia, rautaa sekä sinkkiä, joten se on terveellisempi makeuttaja kuin valkoinen sokeri.

 

Suklaakiisseli raakakaakaosta ilman kuumentamista

Vegaaninen herkku täynnä ravintoaineita

Tavallisessa hillossa käytetään valkoista sokeria ja lisäksi sitä keitetään, jolloin suurin osa ravintoaineita kuolee kokonaan pois. Chia-hilloa ei kuumenneta laisinkaan, joten siinä säilyvät marjojen ravintoaineet täydellisesti. Tämä on siis superhyvä hillo esimerkiksi lapsille! Valmistus tapahtuu noin viidessä minuutissa.

Vadelmamansikkahillo ilman valkoista sokeria - ravintopommi

Vadelmamansikka Chia-hillo

raaka-aineet:

1 dl mansikkaa

1 dl vadelmia

2 rkl vaahterasiirappia

2 rkl chia-siemeniä

 

Valmistus:

Soseuta marjat (marjoina voit toki käyttää myös esimerkiksi mustikkaa tai muuta marjaa). Sekoita mukaan vaahterasiirappi sekä chia-siemenet. Anna oleentua ja siementen paisua vähintään 30 minuuttia ja nauti haluamasi lisäkkeen kanssa <3

 

Suklaakiisseli raakakaakaosta ilman kuumentamista

 

 

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.