Älä tee näitä kahta virhettä kilpirauhasesi kanssa

Älä tee näitä kahta virhettä kilpirauhasesi kanssa. Kilpirauhanen on äärimmäisen tärkeä terveytemme kannalta, mutta se on jäänyt silti valitettavan vähälle huomiolle. Se huomataankin yleensä vasta silloin, kun ongelmia tulee, kuten allekirjoittaneellekin kävi. Kilpirauhanen on perhosen muotoinen rauhanen kaulalla ja se koostuu kahdesta lohkosta. Kilpirauhanen on hyvinkin huomaamaton ja vähälle huomiolle jäänyt elin, joka vaikuttaa kuitenkin laajasti koko terveyteemme.

kilpirauhanen

Kilpirauhasen toiminta vaikuttaa laajasti koko kehoosi

Kilpirauhanen vaikuttaa koko kehossasi ja se vaikuttaa lähes joka soluun säädellen keskeisiä elintoimintojasi. Se säätelee muun muassa hormonitoimintaa, aineenvaihduntaa ja vaikuttaa myös munuaisten toimintaan. Lisäksi kilpirauhashormonit vaikuttavat kasvuun, energian käyttöön, lämmöntuottoon ja lisääntymiseen sekä säätelevät suoliston immuunivasteita. Kilpirauhashormonit vaikuttavat myös vitamiinien, valkuaisaineiden, hiilihydraattien, rasvojen, elektrolyyttien ja veden käyttöön. Kilpirauhashormonit voivat myös muuttaa muiden hormonien ja lääkkeiden vaikutusta.

Kilpirauhanen tarvitsee kahta hivenainetta toimiakseen optimaalisesti

Kilpirauhanen on pieni elin, mutta sen toiminnalla on suuri vaikutus terveyteemme sekä se vaatii tiettyjä välttämättömiä hivenaineita toimiakseen normaalisti. Kilpirauhashormonien muodostamiseen tarvitaan  siis sopivasti jodia ja seleeniä, koska kehomme ei pysty niitä valmistamaan. Jotta kilpirauhasesi voisi muodostaa kilpirauhashormoneja moitteettomasti, tarvitset siihen jodia. Jos taas et saa seleeniä tarpeeksi, voivat kilpirauhasessa olevat rakkulasolut vahingoittua ja seleenin puute voi edesauttaa autoimmuunikilpirauhastulehduksen syntymistä. Solutasolla T4-kilpirauhashormoni tarvitsee seleeniä muodostaakseen aktiivista T3-hormonia. Lisäksi seleeni suojaa elimistöämme tulehdussairauksilta ja haitallisilta aineilta, kuten raskasmetalleilta ja syöpää aiheuttavilta aineilta. Seleeni vaimentaa tulehdusta aiheuttavien ns. sytokiinien vaikutusta, mikä on tärkeä asia kaikkien kroonisten tautien ehkäisyssä ja jarruttamisessa. Seleeni auttaa myös ihoa ja hiuksia kasvamaan normaalisti. Huomasin suuren eron hiuksissani, tai siis niiden lähdössä, kun aloin syömään seleeniä. Ennen hiuksia lähti älyttömästi kokoajan (jonka olin muuten laittanut imetyksen piikkiin), mutta nyttemmin luulen sen johtuneen seleenin puutteesta. Tuntuu, että myös henkinen oloni rauhoittui, kun aloin syömään seleeniä.

Älä tee näitä kahta virhettä kilpirauhasesi kanssa

Jodin tai seleenin puutos ei ole pikkujuttu!

Jodin puutteesta ovat vaarassa kärsiä vegaani-, sekä maidotonta ruokavaliota noudattavat henkilöt. Vaarassa ovat myös luomuruokavaliota noudattavat, sekä imettäjät tai imetysdieetillä olevat henkilöt. FINRISKI 2012- tutkimuksen mukaan virtsan jodimääräysten perusteella useimmilla suomalasilla onkin lievä jodin puute. Voit myös kärsiä seleenin puutteesta, jos syöt niukasti maitotalostuotteita tai lihaa. Suomessa jodia saa yleisesti jodioidusta suolasta, mutta tarve kasvaa esimerkiksi erikoisruokavaliolla, koska maitotaloustuotteet sisältävät lisättyä jodia ja maitotaloustuotteet ovat suomalaisten jodin saannin perusta. Lisäksi maaperämme on nykyään hyvin mineraaliköyhää, joten myös luomuruokailijoilla on vaara kärsiä jodin ja seleenin puutteesta, koska maaperässä ei jodia tai seleeniä käytetä. Imettävillä äideillä jodin ja seleenin saanti taas lisääntyy imetyksen myötä.

Imetysdieetillä voi olla kohtalokkaat seuraukset

Itse olin tiukalla imetysdieetillä puolisen vuotta (poissa oli muun muassa maitotaloustuotteet, gluteeni, soija, munat ja nauta jne.) Siitä noin 5 kk päästä huomasin toisen kilpirauhaseni paisuneen. Dieetillä söin hyvin niukasti, enkä myöskään kiinnittänyt huomiota seleenin tai jodin saantiin. Kilpirauhanen voi siis suurentua synnytyksen jälkeen tai tulehduksen tai liikatoiminnan johdosta. Näihin kilpirauhasen häiriöihin syytä ei tiedetä, mutta uskon ruokavaliolla olevan osuutta asiaan.

 

Kilpirauhasen moninaiset sairaudet

Kilpirauhasen sairauksia on monia ja yleisin niistä onkin kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta on olemassa paljon muitakin kilpirauhasen sairauksia. Ongelma voi olla siis itse kilpirauhasessa, aivoissa (hypothalamus tai aivolisäke) tai solutasolla. Kilpirauhassairaudet eivät ole yksiselitteisiä.  Kilpirauhasen muita ongelmia ovat tyreodiitti, liikatoiminta, basedowin tauti sekä struuma.

Tyreoidiitti on kilpirauhasen tulehdus, jossa immuunijärjestelmä tuottaa vasta-aineita kilpirauhasta kohtaan. Syytä tulehdukseen ei tunneta, mutta myötävaikuttavina tekijöinä voivat olla muun muassa perinnöllinen alttius, stressi, infektio, allergiaa aiheuttavat aineet, myrkyt, keliakia, gluteeniherkkyys sekä vitamiini – ja hivenainepuutokset, erityisesti D-vitamiinin ja seleenin puute. Kilpirauhasen liikatoiminnan aiheuttajana on useimmiten autoimmuunireaktio ja nykyään Suomessa tavallisin syy onkin Basedowin tauti. Basedowin taudissa muodostuu kilpirauhasen toimintaa kiihdyttäviä vasta-aineita. Basedowin tauti on autoimmuunisairaus, jossa keho hyökkää omia kudoksiaan vastaan.

Struumassa kilpirauhanen tai sen toinen lohko on suurentunut. Kilpirauhanen voi suurentua tasaisesti tai se voi koostua pienistä kyhmyistä. Struumankaan syntyä ei tunneta tarkasti. Sitä on pidetty mukautumisilmiönä, silloin kun kilpirauhashormonituotanto on jostain syystä vähentynyt. Tämä tekijä voi olla jodin puute, jokin lääkeaine (kuten litium) tai ravinnossa olevat struumaa aiheuttavat aineet. Tällaisia ovat esimerkiksi kaalit, nauris, lanttu, maissi ja bataatti (varsinkin raakoina) ja soija. Struuman yleisin syy maailmanlaajuisesti on liian vähäinen jodin saanti ravinnosta. Struumaan voi liittyä kilpirauhasen liika- tai vajaatoimintaa, mutta se voi toimia normaalisti suurentuneenakin.

Älä tee näitä kahta virhettä kilpirauhasesi kanssa

Miksi oma kilpirauhaseni sitten oli suurentunut?

En ennemmin ajatellut kilpirauhastani, mutta nykyään ajattelen sitä usein. Oikeastaan ajattelin kilppariani ensimmäistä kertaa vasta noin puolisen vuotta sitten, kun havaitsin kaulallani tämän epämääräisen kyhmyn. Tästä lähti taas uusi selvittelyjakso, jolloin selvitin kaiken mahdollisen kilpirauhasen sairauksista. Varasin lääkäriin ajan ja minulta otettiin kaikki kilpirauhastestit sekä myöhemmin otettiin vielä kalsiumtesti. Kaikki testini näyttivät hyviltä ja arvot olivat kohdillaan.

Seuraavaksi suuntasin ultraan ja ohutneulanäytteeseen, jossa paisuneesta lohkosta otettiin näyte. Näyte oli luokkaa 3 (epäselvä), joten lääkäri suositteli leikkausta, jossa toinen lohko poistettaisiin. Mietin ja selvittelin pitkään leikkauksen riskejä. Tulin siihen tulokseen, että menen leikkaukseen, sillä luin jostain, että yhdelläkin lohkolla pärjäisi, eikä tarvitsisi syödä erikseen mitään lääkkeitä tms. että se toimisi. En olisi mennyt leikkaukseen jos näyte olisi ollut luokkaa 1 (koska minulla ei ollut muita oireita kun kyhmy), mutta luokka oli 3 (asteikolla 1-5), joten päätin mennä sinne. Struuman hoidon tavalliset vaihtoehdot ovat seuranta, kilpirauhaslääke (yleensä tyroksiini), leikkaus tai radiojodihoito. Leikkaukseni meni hyvin ja odottelen vielä vastauksia näytteestä.

 

Oma johtopäätökseni kilpirauhasen suurentumisesta

Minulla ei ollut siis mitään muita oireita, kuin suurentunut kilpirauhanen, joten en epäillyt liika- tai vajaatoimintaa itselläni. En myöskään uskonut sen olevan basedowin tauti, koska minulla ei ollut tulehdukseen viittaavia oireita. Oma johtopäätökseni on jodin ja seleenin puutos (tai jommankumman), joka oli seurausta niukasta imetysdieetistäni. Muita ravintolisiä kyllä söin, mutta nämä kaksi olivat kohdallani jääneet pienelle huomiolle ja luulen, että kilpirauhaseni suurentui tämän johdosta. Länsimaisessa lääketieteessä on sinänsä hauska juttu se, kun sairauden alkuperää tai lähdettä ei ikinä selvitetä. Mielestäni se on aika ratkaisevaa etenkin kilpirauhasen sairauksissa. Minulta otettiin kyllä kaikki kilpirauhasarvot, mutta joditestiä en saanut, vaikka pyysin sitä muutamaankin otteeseen. Kun kyselin, mistä suurentunut kilpirauhaseni saattoi johtua, sain vastaukseksi, että joillain se nyt vain suurentuu. Edelleen odottelen meidän kivikautisen lääketieteen siirtymistä uudelle kokonaisvaltaiselle tasolle, jossa hoidetaan koko ihmistä ja selvitetään sairauksien syyt ja seuraukset. Näin ollen hoitomuotokin saadaan paljon sopivammaksi jokaiselle, eikä tule vääriä diagnooseja tai väärin hoidettuja sairauksia.

Älä tee näitä kahta virhettä kilpirauhasesi kanssa

Mistä saat jodia sekä seleeniä?

Kuten aiemmin totesin, jodi ja seleeni ovat elintärkeitä kilpirauhasen toiminnalle, joten niiden tarpeelliseen saantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Jodia kuten seleeniäkin saa ihan ravintolisinä, mutta ne kannattaa tietysti ottaa mahdollisimman luonnollisessa muodossa, jos se on vain mahdollista. Jodin yksi parhaimmista lähteistä on luomulaatuinen dulce merilevä. Sitä voi lisätä raakana salaatteihin, tai liottaa vedessä ja syödä sellaisenaan. Toki sitä saa myös nestemaisessä muodossa. Seleeniä taas saa helposti parapähkinöistä ja jo yksi pähkinä päivässä (mieluiten veteen liotettuna) riittää takaamaan tarpeellisen saannin. Jos olet pähkinäallergikko, saat seleeniä myös kalasta, äyriäisistä sekä maitotaloustuotteista. Seleeniä saa myös ravintolisänä. Seleeni olisi hyvä nauttia vitamiinin kaltaisen antioksidanttisen aineen ubikinonin ( Q-10) kanssa. Seleeniä ja ubikinonia yhdistää nimittäin yksi tärkeä seikka: Molempia ravintotekijöitä tarvitaan optimaalisen solutoiminnan takaamiseksi ihmiselimistössä.

 

Laita kilpirauhasesi kuntoon ja nauti elämästäsi

Kilpirauhasen hyvinvoinnin tähden syö siis tarpeeksi jodia ja seleeniä, mutta muistathan, että näitäkään ei saa syödä liikaa. Muista myös välttää mahdollisimman paljon stressiä, koska se on myrkkyä kilpirauhasellesi. Jos epäilet kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa, tarkastele ensimmäiseksi ruokavaliotasi ja poista mahdolliset herkkyyksien aiheittajat. Myötävaikuttavina tekijöinä voivat olla siis perinnöllinen alttius, stressi, infektio, allergiaa aiheuttavat aineet, myrkyt, keliakia, gluteeniherkkyys sekä vitamiini – ja hivenainepuutokset, erityisesti D-vitamiinin ja seleenin puute. Jos kilpirauhastuotannossasi on häikkää tai epäilet struumaa, kokeile poistaa ruokavaliostasi kaalit, nauris, lanttu, maissi ja bataatti (varsinkin raakoina) ja soija.

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.