Skip to content

Kalsium – Maito paras lähde? Faktaa vai fiktiota?

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan juomaan ja syömään 5–6 dl nestemäisiä maitovalmisteita ja 2–3 viipaletta juustoa päivittäin kattaakseen elimistön kalsiumin tarpeen. Ravitsemussuosituksissa kalsiumin saantisuositus on aikuisilla jopa 800 mg päivässä. Mutta valitettavasti elimistö ei pysty kuitenkaan hyödyntämään kokonaan tätä määrää, vaan osa menee aina hukkaan. Siksi saantisuositukset ovatkin varsin korkealla, mutta mitä helpommin imeytyvässä muodossa ravinteet ovat, sitä vähemmän niitä kuitenkin tarvitaan. Hyvänä esimerkkinä toimii parsakaali. Se sisältää vähemmän kalsiumia kuin maito, mutta se on kuitenkin hyvin imeytyvässä muodossa, joten se on hyvä kalsiumin lähde.

Kalsium

En ole koskaan juonut maitoa, enkä juo!

Muistatteko sen suomalaisen elintarvikeyrityksen mainoksen 2000-luvun alkupuolella, jossa karun näköinen mies sanoo, ettei ole koskaan juonut maitoa eikä juo? Ja lopussa teksti, että sen kyllä huomaa. Aika karua markkinointia ja vieläpä ihmisten terveydellä. Eli jos et juo maitoa, sinusta  huomaa sen ja voit huonosti. Hmm mielenkiintoista..

 

Kalsium – mistä sitä sitten saa?

Kalsiumia pitäisi saada sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän. Liiallinen kalsiumin saanti ei ole hyvä juttu ja se voi aiheuttaa esimerkiksi virtsakiviä ja veren kalsiumpitoisuuden nousua (hyperkalsemiaa), sekä haurastuttaa luustoa ja heikentää monien muiden ravintoaineiden imeytymistä. Mielenkiintoista on myös se, että Suomessa osteoporoosista kärsii noin 400 000 ihmistä. Mielestäni on kuitenkin hyvä huomioida, että yli puolet maailman väestöstä ei käytä maitotaloustuotteita ollenkaan ja he ovat silti terveitä.

kalsium

Maidon varjopuolet

Joillekin ihmisille maito aiheuttaa turvotusta, vatsanpuruja ja muita vatsavaivoja kuten ummetusta. Itselleni maitotaloustuotteet aiheuttivat todella pahaa aknea, josta voit lukea siitä tarkemmin täältä. Lisäksi olen huomannut myös erilaisten ihosairauksien reagoivan voimakkaasti syödyn maidon kanssa. Psoriaatikkoja sekä atoopikkoja kehotetaan usein kokeilemaan myös maidotonta ruokavaliota. Meillä pojan atooppinen iho lehahtaa kunnolla, kun hän saa maitoproteiinia. Olen myös lukenut paljon reuman hoidosta ja sen oireiden hoidosta maidottomalla ja viljattomalla ruokavaliolla. Suosittelen jokaista siis ennakkoluulottomasti kokeilemaan erilaisia ruokavalioita, varsinkin jos kärsit joistain edellä mainituista vaivoista.

Kalsiumia saa paljon muistakin lähteistä kuin maidosta ja oheisesta listasta voit tarkastella kalsiumin määrää per 100g:ssa raaka-ainetta.

 

kalsium

 

Kalsiumin määrä erilaisissa raaka-aineissa per 100g

 

Parsakaali 48 mg

Kaurahiutale 47 mg

Lehtisalaatti, ruukkusalaatti, lollo rosso 56 mg

Tofu 350 mg

Kananmuna 57 mg

Soijajuoma vitaminoitu 120 mg

Kaurajuoma vitaminoitu 120 mg

Maito 120 mg

Nokkonen 594 mg

Nokkosen lehtijauhe (foodin) 4400 mg

Mustikka 19 mg

Manteli 276 mg

Cashewpähkinä 45 mg

 

Kuten listasta huomaat, kaliumia saa paljon muistakin lähteistä kuin maidosta, mutta miksi maito sitten markkinoidaan hyvänä kalsiumin lähteenä, vaikka on olemassa todella paljon muitakin ja ehkäpä vielä parempia kalsiumin lähteitä kuin maito? Vastaus on hyvinkin yksinkertainen: Koska Suomi on maitomaa ja Suomeen on rakennettu todella paljon erilaista maitoteollisuutta. Maito on aikoinaan markkinoitu todella hyvin ”parhaana” ja ”ainoana” hyvänä kalsiumin lähteenä. Mutta kalsiumin takia sitä ei tarvitse kuitenkaan juoda. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokainen saa juoda maitoa, jos haluaa, mutta jos kärsit esimerkiksi aknesta, atooppisesta ihosta, reumasta, psoriasiksesta tai selittämättömistä vatsavaivoista, niin suosittelen rohkeasti ja avoimin mielin tutkimaan omaa ruokavaliota ja testaamaan esimerkiksi maidotonta ruokavaliota.

Vielä loppuun haluaisin sanoa, että oletko koskaan miettinyt, että ihminen on ainut nisäkäs joka juo toisen nisäkkään maitoa? 😉

 

<3 Tiina

Kategoria:

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll To Top