Kuukautiskierron mukaan treenaaminen antaa sinulle voimaa

Miten kanavointi voi auttaa sinua elämässäsi?

Kuukautiskierron mukaan treenaaminen antaa sinulle voimaa. Tässä maskuliinisessa maailmassa me naiset sorrumme helposti suorittamaan kaikkea. Suoritamme pakonomaisesti arkea, äitiyttä, kuntoilua, kodin siivomanista yms. Asioiden pakonomainen suorittaminen ajaa helposti uupumuksen partaalle ja yhä useampi nainen onkin varmasti elämänsä jossain vaiheessa kärsinyt uupumuksesta. Se on ymmärrettävää, sillä maskuliinisessa maailmassa ei ole otettu huomioon naisia, vaan se on rakennettu miesten energian mukaan.

On tässä vaiheessa syytä tiedostaa, että miesten ”kierto” kestää 24 tuntia ja naisten kierto kestää neljä viikkoa. Ei siis todellakaan voida olettaa, että nainen toimisi samalla tavalla, kun mies, koska naisen kierto säätelee syklisesti naisen elämää ja jaksamista. On totta, että useampi nainen työskentelee maskuliinisessa ympäristössä. Et esimerkiksi itse voi vaikuttaa työympäristöösi, mutta tällöin täytyykin kiinnittää erityistä huomiota henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen työpaikan ulkopuolella. Armollisuus itseään kohtaan olisi jokaisen naisen muistettava!

Pakonomaista treenaamista tai kuntosaliharjoittelua?

Olen aina rakastanut kuntosaliharjoittelua, mutta myönnän, että se homma meni minulla pakonomaiseksi. Suoritin pakonomaisesti kuntosaliharjoittelua ja unohdin kehoni kuuntelun kokonaan. Noh, voit vain kuvitella mitä tällainen kehon laiminlyöminen tekee keholle! Kehoni sanoi niin sanotusti sopimuksensa irti ja laittoi stopin koko hommalle. Olin tehnyt painonnostoharjoittelua noin 2–3 vuotta intensiivisesti. Kehoni ilmoitteli muiden henkisten haasteiden lomassa, että vaihdahan kevyempään harjoitteluun. Totesin pitkin hampain, että näin oli tehtävä ja kuntosaliharjoittelu jäi elämästäni aivan yhtäkkiä pois. Olin tuohon aikaan treenannut salilla 3-4 kertaa viikossa, joten voit uskoa, että shokki oli aika suuri, kun en enää pystynytkään menemään salille. Aloin etsimään lempeämpää harjoittelua ja löysinkin ihanan joogan sekä lenkkeilyn.

Kuukautiskierron mukaan treenaaminen antaa sinulle voimaa

Nainen, sinä olet oman elämäsi THE Queen

Ensimmäinen neuvoni jokaiselle naiselle on se, että sinun täytyy oppia arvostamaan itseäsi sekä kehoasi! Jos et pidä itsestäsi huolta, kaikki menee päin mäntyä. Toisena seikkana, sinun tulee perehtyä kuukautiskiertoosi, että voit alkaa seuraamaan sitä ja elämään sen mukaan. Kuukautiskierrossa on neljä vaihetta. On syytä myös ymmärtää, meihin ihmisiin vaikuttavat myös kuunkierto sekä vuodenajat. Esimerkiksi syksyllä sekä talvella käännytään sisäänpäin ja tehdään sisäistä työtä. Kevät ja kesä on taas luomisen aikaa, jolloin synnytetään uusia juttuja ja asioita. Energia myös virtaa vapaammin ja soljuvammin. Nämä seikat ovat syytä myös treenatessa huomioida, ettei vaadi itseltään liikoja. Opi elämään kiertosi mukaan ja pidä se voimavaranasi ja ammenna siitä voimaa! Kun opit syklisen elämän tavan huomaat, että elämä soljuu eteenpäin, eikä sinun tarvitse puskea väkipakolla eteenpäin. Priorisoi elämässäsi kolme alla olevaa seikkaa.

  1. Antaudu
  2. Päästä irti
  3. Lepää

kuukautiskierto | ekoelamani

Treenaamisessa sinun täytyy ottaa huomioon niin feminiininen kuin maskuliininen puolesi

Olin ollut poissa kuntosalilta ainakin 1,5 vuotta kun innostus touhusta palasi hiljalleen mieleeni. Olin saanut itseni tasapainoon ja vannoin, etten enää ikinä jätä kehoani huomioimatta. Pyysin keholta vahvistusta tunteilleni, että olisiko aika vetää jumppahousut päälle ja suunnata salille. Keholtahan tuli myöntävä vastaus. Olin niin onnellinen, että minulta pääsi kirjaimellisesti itku, koska kuntosaliharjoittelu on minulle oikeasti elämän suola ja rakastan sitä fiilistä, mikä siitä tulee ja se polte lihaksissa, Ah!

Minun olisi tehtävä kompromisseja treenaamiseni kanssa, etten vahingossakaan ajautuisi alkutilanteeseeni. Päätin, että aloitan treenaamaan täysin kiertoni mukaan ja kuuntelen kehoani koko ajan. Vaihdoin myös rajun hermostollisen painonnostoharjoittelun ”kevyempään” normaaliin kuntosaliharjoitteluun. Jos en olisi joogannut koko tuota aikaa, kun minulla ei ollut kuntosaliharjoittelua elämässäni mukana, en olisi päässyt näin nopeasti treenien pariin. Vaikka jooga on kevyttä, se on todella palauttavaa ja tekee kokonaisvaltaisesti hyvää kehollesi sekä mielellesi venyttävien liikkeiden avulla. Itse ajattelen kuntosaliharjoittelun olevan maskuliinista ja joogan olevan feminiinistä harjoittelua ja siksi yhdistän nämä kaksi nykyään yhteen.

Kuukautiskierron mukaan treenaaminen antaa sinulle voimaa

Kuukautiskierron neljä eri vaihetta

Kiinalainen lääketiede jakaa naisen kuukautiskierron neljään eri vaiheeseen. Kiertoa määrittelevät Yinin ja Yangin tasapaino. Yin ja Yang ovat alun perin tarkoittaneet kukkulan varjoisaa ja aurinkoista puolta, pimeyttä ja valoa. Kaiken A ja O onkin tarkoitus saada nämä energiat (feminiini ja maskuliini) joita meissä kaikissa on tasapainoon. Muutokset seuraavaan vaiheeseen voivat olla hienovaraisia, jos elät luonnollisessa rytmissäsi, mutta jos elät rytmisi vastaista elämää, voivat muutokset olla hyvin voimakkaita. Ymmärrettävästi vastavirtaan uiminen kuluttaa aika paljon energiaa ja voimia.

kuukautiskieron eri vaiheet

  • Vuoto: Yinin aika 1–5 pv (menstruaatio). ”Keltarauhasen surkastuminen ja progesteronin erityksen loppuminen supistaa kohdun limakalvon verisuonia, jolloin limakalvon uloin kerros tuhoutuu (kuolio). Se poistuu ulos kuukautisvuotona.”
  • Vuodon jälkeinen aika: Yinin ja veren vahvistus 6–11 pv. ”Kohdun limakalvo alkaa paksuuntua uudelleen, jolloin kuukautisvuoto loppuu. Kohdun limakalvon kasvuvaihe kestää noin 8-10 päivää ovulaatioon asti”.
  • Ovulaatio: Yangin aika 12-16 pv
  • Ovulaation jälkeinen aika: Yangin ja Qin vahvistus 6-28pv

Vuoto

Vuoto on vetäytymisen ja levon aikaa. Olosi voi tuntua väsyneeltä ja kaikki voi ärsyttää. Ota siis breikkiä kovasta liikunnasta tai tee vain lempeää harjoittelua kuten joogaa. Kuuntele sisäisiä tarpeitasi. Tämä aika on menneen ja kuluneen hyvästelyä. Tämä hetki on oivallista aikaa päästää siis menemään ne asiat, jotka eivät enää palvele sinua. Vuodon aikana energia suuntaa sisäänpäin, jolloin kannattaa suojata itsensä kylmältä, sillä voit muuten vilustua helposti. Itse käytän hyödykseni tämän ajan ja lepään mahdollisimman paljon, enkä vaivaudu salille, vaan teen vain lempeää joogaa.

Vuodon jälkeinen aika

Heti vuodon loputtua ja vuodon loppuvaiheilla tunnen, kuinka energiatasot ovat jo huipussaan ja voin jo mennä hyvällä mielellä salille, koska energia tuntuu virtaavan tässä vaiheessa hyvin! Tämä on aikaa, jolloin voit kokeilla tehdä painoennätyksiä! Vuodon jälkeinen aika on luomisen aikaa, koska ajatus juoksee nopeammin, analyyttisemmin ja kirkkaammin.

Ovulaatio

Ovulaatioaika on hyvää aikaa treenaamiselle omaa kehoa kuunnellen. Energia suuntautuu ulospäin ja sinusta voi tulla entistä välittävämpi ja hoivaavampi. Ovulaatio herättää myös naisen äidilliset tunteet. Koska munasolu irtoaa ja odottaa hedelmöittymistä, nousevat samalla estrogeenitasot ja seksuaalinen mielihalu voi kohota voimakkaastikin. Ovulaation aikana luodaan uutta! Voit tehdä vanhat projektit loppuun tai luoda kokonaan uutta, sillä nyt riittää virtaa. Ovulaation aika on myös todella hyvää aikaa maalata, suunnitella, askarrella, tehdä hyvää ruokaa tai aloittaa joku uusi projekti.

Ovulaation jälkeinen aika

Ovulaation jälkeen rupea hidastamaan tietoisesti vauhtiasi noin kp 21 tienoilla, koska fyysinen voimasi alkaa vähentymään. Tämä aika antaa tilaa intuitiiviselle ajattelulle ja luovuudelle. Kuuntele siis sisimpäsi ääntä ja toimi sen mukaan, vaikka se olisi ristiriidassa muun maailman kanssa.

 

Jos haluat tulostaa itsellesi seinälle laitettavan kuukautiskalenterin, löydät sellaisen täältä jutun lopusta <3

Kategoria:
5 vinkkiä vähentämään kemikaali

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi?

Tilaa 5 vinkin miniopas ja tasapainoita kehosi!

Ekoelämäni