Millä korvata maitorahka tai heraproteiini ruokavaliossa?

herneproteiini

Millä korvata maitorahka tai heraproteiini ruokavaliossa? Kun alotin kuntosalitouhut noin kymmenen vuotta sitten, vannoin rasvattoman maitorahkan nimeen. Sehän oli suorastaan täydellinen proteeninlähde terveellisessä ruokavaliossa, tai näin ainakin luulin. Maitorahkaa söin tuolloin noin 1 – 3 purkkia päivässä ja määrä oli aika valtava! Rahkan mukaan sekoitettiin marjoja, sokeritonta mehukeittoa ja hedelmiä. Kun jätin ruokavaliostani maitotaloustuotteet pois, niin ensimmäiseksi ongelmaksi minulle tuli se, miten korvaan maitorahkan ruokavaliossani. Huomioithan, että jatkuva maitotalostuotteiden ja viljojen syöminen voi tulehduttaa kehosi

Millä korvata maitorahka tai heraproteiini ruokavaliossa?

Ongelma oli todella hankala, sillä olin syönyt vuosia maitorahkaa ja yhtäkkiä joudun miettimään, että millä ihmeellä korvaan sen. Aloin etsimään ratkaisua ongelmaani. Löysin yllättävän vähän tietoa asiasta ja luultavasti suurin osa ihmisistä on vasta nyt heräämässä maidottomaan ruokavalioon ja sen terveyshyötyihin. Pitkien etsintöjen jälkeen löysin vihdoin korvaajan maitorahkalle tai oikeastaan aika montakin! Nykyään en oikeastaan käytä mitään jauheita ruokavaliossani, sillä koeen saavani ruokavaliostani tarpeeksi protskuja. Mieluummin syön tällähetkellä luonollisen hedelmän tai porkkanan kun prosessoidusti valmitetttuja jauheita.

Ohessa on lista kaikista ruoka-aineista, millä voit korvata esimerkiksi maitorahkan tai herajauheen maidottomassa ruokavaliossa, tai haluat muuten vain lisätä proteiinin saantiasi hyvistä proteiinin lähteistä. Tuotteet ovat sellaisia, mitä olen itse kokeillut ja maistellut. Muista kuitenkin, että nämä jauheet eivät kuulu päivittäiseen ruokavalioon vaan toimivat hyvin esimerkiksi hätävarana.

maidottomat proteiinijauheet

Riisiproteiini

Maku: Riisiproteiineissa maku ja tuntuma on aika jauhoinen. Jauho sekoittuu suhteellisen hyvin esimerkiksi marjasmoothien mukaan ja smoothiella saa maunkin peitettyä aika hyvin. Tuotteessa on todella iso proteiinipitoisuus, joten siitä pointsit vaikka maku ei välttämättä ole omaan makuun sopiva, koska jauhe on aika kuivaa ja todella ”jauhomaista”. Riisiproteiini sisältää myös paljon aminohappoja ja tästä myös iso plussa tuotteelle!

Proteiinipitoisuus: noin 70 – 85 g/100 g (riippuen jauheesta)

Lupiinijauho

Maku: Lupiinijauho on ehdottomasti yksi suosikeistani, koska omaa hyvin neutraalin ja hennon maun ja sopii hyvin esimerkiksi smoothien sekaan. Makea lupiini kuuluu siis palkokasveihin ja se on soijan, herneen, pavun ja maapähkinän sukuinen ravintokasvi. Lupiinijauho on jalostettu versio syömäkelvottomasta lupiinilajikkeista. Lupiinijauho sisältää myös E-vitamiinia, joka on tärkeä vitamiini esimerkiksi miehille.

Proteiinipitoisuus: 40 g/ 100 g

herneproteiini

Herneproteiini

Maku: Hernejauheen maku on, noh se on hernemäinen. Jauhe sekoittuu hyvin nesteeseen, mutta maussa on havaittavissa herneen vivahde. Jos siis tykkäät hernekeitosta, tämäkin luultavasti maistuu sinulle. Koostumus on mielestäni herneproteiinissa parempi kuin esimerkiksi riisijauhossa.

Proteiinipitoisuus: noin  85 – 90 g/100 g  (riippuen jauheesta)

Millä korvata maitorahka tai heraproteiini ruokavaliossa?

Hamppujauho

Maku: Jauheen väri on ruskea ja koostumus sekoittaessa smoothieen on hieman puuromainen. Maku on aika neutraali ja ehkä hieman pähkinäinen. Voidaan käyttää myös kastikkeiden suurustamiseen. Tämä jauhe on mieheni mieleen!

Proteiinipitoisuus: 27,9 g/100 g

Sisältää rasvaa 8,9 g/ 100 g:ssa

Millä korvata maitorahka tai heraproteiini ruokavaliossa?

Luomukananmunat

Olen aina käyttänyt kananmunia proteiinin lähteenä ja luomu kananmunat maistuvatkin herkuilta! Mielestäni makuero on kuin yöllä ja päivällä, silloin kun puhutaan tavallisista kananmunista ja luomukananmunista. Kananmunien pitäisi maistua ns. neutraalilta ja hyvältä ja juuri tällaiseltä maistuvat luomumunat. Tavalliset kananmunat maistuvat mielestäni jotenkin kalamaiselta ja tunkkaiselta, joka johtunee luultavasti siitä, mitä kanoille syötetään ruuaksi. Keitettyjen munien hajukin eroaa suuresti toisistaan tavallisten ja luomumunien välillä. Suosittelen siis ehdottomasti kokeilemaan luomumunia, mikäli et ole niitä vielä kokeillut!

<3 Tiina

Kategoria:

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

5 vinkkiä vähentämään kemikaali

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi?

Tilaa 5 vinkin miniopas ja tasapainoita kehosi!

Ekoelämäni