Miten happo-emästasapaino vaikuttaa koko terveyteesi?

tiinasmoothie

Miten happo-emästasapaino vaikuttaa koko terveyteesi? Kaikilla, kuten kehonkin nesteillä on mitattavissa oleva happamuus- tai emäsaste riippuen niiden kemiallisesta kokoonpanosta. PH-tasapainon mittaamiseen käytetään pH (potential Hydrogen) -asteikkoa jota mitataan asteikolla 0-14. Alle 7 arvo merkitsee lisääntyvää happamuutta ja yli 7 menevät arvot tarkoittavat lisääntyvää emäksisyyttä. Arvo 7 merkitsee neutraalia. Jotta kehosi pysyy tasapainossa, on sen pH-tasapainokin oltava kunnossa. Hapan keho on oiva kasvualusta bakteereille ja kun siihen lisätään vielä stressi päälle, niin soppa on valmis.

Emäksinen keho = terve keho

Jota keho toimisi parhaalla mahdollisella tavalla, tulisi kehon nesteitä pitää emäksisempinä. Veren pH-pitoisuuden tulisi olla noin 7.4. Emäksisyyden ylläpitäminen on elintärkeää keholle ja se käyttääkin erityistä puskurijärjestelmää neutraloidakseen liiallisen happamuuden aina kun arvot horjuvat. Kehon emästasapaino on elintärkeä tekijä monimutkaisessa puskurijärjestelmässä. Jos kehossa on liikaa happamuutta, tasapainottaa se sen ottamalla käyttöönsä mineraaliaineksia kehosta itsestään palauttaakseen kehon emästasapainon. Juuri siksi onkin tärkeää täydentää kehon emäsvaraston mineraaleja ruoasta.

Click here to subscribe

Syö emäksistä ruokaa niin pysyt terveenä

Kaikki ravintoaineet, aineenvaihdunnan tapahduttua jättävät kehoon joko happamuutta tai emäksisyyttä aikaansaavia mineraaliaineksia. Emäsisyyttä lisäävä ruokavalio on todella tärkeä hyvinvointisi kannalta, eikä sitä voi liikaa korostaa. Alkaloivia ruokia ovat ne joista ensisijaisesti saadaan emäksisyyttä aikaansaavia mineraaleja kuten kalsiumia, natriumia, magnesiumia, kaliumia, rautaa sekä mangaania. Mietin, että voisiko tässä piillä yksi syy suureen raudan puutteeseen Suomessa? Sillä jos kehosi on liian hapan, syö se juuri näitä ylläolevia mineraaleja, joiden puutos voi vaikuttaa koko kehoon aiheuttaen erilaisia oireita.
Happamuutta edistävät ruoat sitä vastoin tuottavat ensisijaisesti happamuutta aikaansaavia mineraaleja kuten kuparia, jodia, fosforia, rikkiä sekä piitä.

Millaiset raaka-aineet saavat aikaan emäksisyyttä?

Useimmat hedelmät ja vihannekset aikaansaavat emäksisyyttä, kun taas happamuutta kehoon lisäävät viljatuotteet, useammat rasvat ja maitotaloustuotteet. Jos haluat pitää optimaalisen terveystason, niin sinun kuuluisi nauttia ruokavaliossasi noin 80 prosenttia emäksisiä ruokia sekä happamuutta aiheuttavia ruokia noin 20 prosenttia. Suosittelen nyt hetkisen miettimään kuinka paljon syöt päivittäin esimerkiksi kasviksia, marjoja sekä hedelmiä? Ja mistä ruokavaliosi pääosin koostuu? Onko se maitotalous ja viljavalmisteista koostuva ruokavalio vai onko myös kasviksia riittävästi mukana? Jos arvioiminen on hankalaa suosittelen pitämään muutaman päivän ajan ruokapäiväkirjaa ja kirjoittamaan ylös mitä syöt ja seuraamaan oloa. Ruokavalion muutos on täten helpompaa kun pystyt konkreettisesti seuramaan muutosta.

Miten happo-emästasapaino vaikuttaa koko terveyteesi?

Jos sinulla on esimerkiksi usein närästystä tai muita vatsavaivoja, voivat ne helposti kieliä kehosi liiallisesta happamuudesta. Useimmilla ruokavalio koostuu valitettavasti kehoa happamoittavista ruoista ja liian hapan ruokavalio aiheuttaa häiriöitä kehon biokemiallisessa tasapainossa. Tästä taas voi seurata lukemattomia terveysongelmia alkaen vähäisistä vaivoista aina vakavaan sairauteen. Liika happamuus kehossa häiritsee soluaineenvaihduntaa, heikentää imukudostoimintaa sekä hidastaa energiatuotantoa. Myös aineenvaihdunta- ja ruoansulatusentsyymitoiminta häiriintyy aiheuttaen vahinkoa ruoan sulatukselle samalla edesauttaen myrkkyjen kertymistä kehoon. Tästä seuraa kehon vastustuskyvyn heikkeneminen, vilustumista, tartuntoja sekä mahdollisia kroonisia sairauksia.

Hapan keho = sairas keho

Altistuminen vilustumiselle ja flunssalle ei ole täysin sattumanvaraista. Vilustumiseen vaikuttaa koko kehon terveydellinen tila ja stressitaso. Liiallinen stressitaso alentaa vastustuskykyä huomattavasti, mutta niin tekee myös liian hapan keho, koska kuten sanottu bakteerit ja eliöt viihtyvät parhaiten happamassa elimistössä. Mutta ne eivät elä emäksisessä järjestelmässä.

Miten happo-emästasapaino vaikuttaa koko terveyteesi?

Liika happamuus vaikuttaa kehon imukudosjärjestelmään

”Imukudosjärjestelmä on kehon tärkein kuonapoistomekanismi ja se on myös tärkeä osa immuniteettijärjestelmää. Imukudosnesteet virtaavat verkostossa, joka muistuttaa verenkiertojärjestelmää.” Imukudos toimii niin sanottuna raadonsyöjänä keräten solujätteitä ja varmistaen samalla, että ne pilkotaan ja poistetaan kehosta. Imukudos suodattaa ja tuhoaa myös virukset ja bakteerit. Jos haluat pitää vastustuskykysi optimaalisella tasolla, kehosi on oltava emäksinen ja sen emäksisyys säilytettävä ravinnon avulla, koska talloin voit luoda tietynlaisen immuniteetin monia virus- ja bakteeri-infektioita vastaan.

Click here to subscribe

Suosi aina luomua mahdollisuuksien mukaan

Ei ole kuitenkaan samantekevää syötkö vihannekset, marjat ja hedelmät luomuna vai tavallisesti viljeltyinä. Täytyy muistaa, että hedelmien ja vihannesten mineraalikoostumus riippuu siitä löytyykö mineraaleja maaperästä. Sama ruokalaji viljeltynä eri paikoissa ja eri menetelmin voi suurestikin poiketa ravintoarvoltaan. Parhaimpia tuotteita ovat ne, jotka on viljelty biodynaamisesti ja jotka kasvavat luonnonmukaisesti lannoitetussa mineraalipitoisessa mullassa ilman synteettisiä tuholaismyrkkyjä. Nämä ruoka-aineet sisältävät suuremman määrän alkaloivia mineraaleja sekä muita tärkeitä ravintoaineita. Syö kasvikset, marjat, hedelmät aina luonnollisessa muodossaan. Kaikki käsittelyt ja jalostamiset vähentävät hedelmien ja vihannesten kykyä aikaansaada emäksisyyttä. Näihin kuuluvat esimerkiksi keittäminen ja purkittaminen. Juuri tämän takia esimerkiksi smoothiet ovat oivallista ja emäksistä ruokaa kehollesi.

Miten happo-emästasapaino vaikuttaa koko terveyteesi?

Emäksisyyttä aikaansaavia hedelmiä ovat muun muassa:
omenat, aprikoosit, avokadot, banaanit, Verkkomelonit, Marjat, sitrushedelmät, taatelit, viikunat, melonit, papaijat, passionhedelmät, persikat, päärynät, ananakset, granaattiomenat.

Emäksisyyttä aikaansaavia vihanneksia ovat muun muassa: parsa, artisokat, bambu-versot, punajuuret, paprika, ruusukaali, porkkana, kukkakaali, selleri, lehtijuurikas, vihreät lehtikaalit, maissi, kurkku, voikukka, munakoiso, valkosipuli, lehtikaali, kyssäkaali

Happamuutta aikaansaavia tuotteita ovat: maitotaloustuotteet, linssit ja kikherneet, lihataloustuotteet

Click here to subscribe

Kun ruokavaliosi on tasapainossa myös sinä olet

Kun syöt tasapainoisesti ja kasvispainotteisesti 20 prosenttia happamuutta aiheuttavia ruokia ja 80 emästä aiheuttavia ruokia olet hyvällä tiellä. Tasapaino täytyy kuitenkin aina muistaa. Onkin hyvä aika-ajoin pitää esimerkiksi mehu/smoothiepaastoja jotka antavat keholle ja varsinkin suolistolle ja mielelle hengähdyshetken. Paasto auttaa niin mieltä kuin kehoakin parantumaan.

 

 

Lähteet

Gabbay, Simone 2002: Ravinto ja ruumiin temppeli

Kategoria:

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

5 vinkkiä vähentämään kemikaali

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi?

Tilaa 5 vinkin miniopas ja tasapainoita kehosi!