Miten saat ummetuksen pois – 8 täsmäasetta

Miten saat ummetuksen pois? Vatsaa kivistää ja turvottaa, eikä suoli oikein toimi kunnolla tai tarpeeksi usein. Vatsavaivojen takana voi olla monia syitä kuten allergioita, herkkävatsaisuutta, yliherkkyyksiä tai jopa sairauksia. Joillakin ihmisillä vatsa toimii kuin ”junan vessa”, mutta toisilla vatsa reagoi herkästi melkeimpä kaikkeen, huonosti nukuttuun yöhon, stressiin, kiireeseen ja jännitykseen. Myös hormonaaliset vaihtelut saattavat vaikuttaa vatsan toimintaan ja tällaisia ovat esimerkiksi imetys ja raskaus.

Miten saat ummetuksen pois - 8 täsmäasetta

Ummetus pois = Hyvä olo

Olemme kaikki yksilöitä ja se mikä toimii toisella ei vältämättä toimi toisella. Jos vatsasi on usein löysällä, kovalla tai temppuilee muuten vain, niin suosittelen ehdottomasti aina etsimään syyn ongelmaan. En tokikaan ole lääkäri, mutta mikä tahansa terveysongelma sinulla onkaan, suosittelen käyntiä lääkärissä. Silloin kun vatsa toimii optimaalisesti, ei sen toimintaa tarvitse erikseen miettiä, vaan se toimii kuin itsestään – automaattisesti.

On olemassa paljon luonnollisia keinoja, joilla voit parantaa vatsasi toimintaa ja joillakin herkkävatsaisilla ihmisillä jo pelkät rutiinit voivat auttaa vatsan toimintaan. Tällaisia ovat esimerkiksi säännöllinen päivärytmi ja säännölliset ruokailuajat.

ummetus

Ummetus kaipaa avukseen runsaasti kuituja ja vettä

Kuidut ovat olennaisessa osassa vatsan ja suoliston hyvinvointia. Kuidut jaetaan karkeasti liukoisiin ja liukenemattomiin. Liukoinen kuitu geeliytyy veden kanssa ja muodostaa hyytelöitä. Liukeamaton kuitu lisää ulosteen massaa ja ehkäisee siten ummetusta. Nämä molemmat kuidut ovat terveydelle hyödyllisiä. Asia ei kuitenkaan ole näin yksioikoinen, koska usein esimerkiksi viljat sisältävät molempia kuituja. Esimerkiksi rukiin kuidussa on molempia kuituja sekä liukoisia, että liukenemattomia, joten periaatteessa sitä ei voida lokeroida kumpaankaan kuituryhmään. Olennaista olisi syödä kuituja monipuolisesti ja juoda vettä riittävästi.

 

8 täsmäasetta ummetuksen hoitoon

1. Juo PALJON vettä

Normaalisti tulisi juoda vähintään 1,5 litraa vettä, mutta jos vatsavaivat vaivaavat, niin vettä voi juoda tuotakin enemmän. Veden juominen vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja auttaa vatsaa toimimaan paremmin.

Miten saat ummetuksen pois - 8 täsmäasetta

2. Syö maitohappobakteereja

Maitohappobakteereista olen kirjoittanut enneminkin, mutta ne ovat tärkeässä osassa myös vatsan hyvinvoinnissa

Probiootit ovat siis hyviä maitohappobakteereita ja ne auttavat muun muassa ruoansulatuksessa proteiinien ja hiilihydraattien pilkkoutumisessa ja hyödyntämisessä sekä mineraalien imeytymisessä.  Jotta maitohappobakteerit toimisivat oikein, tulee syödä myös prebiootteja. Prebiootit ovat sulamattomia aineita, jotka eivät imeydy ihmisen suolistossa, mutta joita maitohappobakteerit käyttävät ravinnokseen. Prebiootteja sisältäviä ruoka-aineita ovat: linssit ja palkokasvit, parsa, sipuli, marjat, banaani ja kaura.

Maitohappobakteereja eli probiootteja saa esimerkiksi:

Hapankaalista, kefiiristä (se valmistetaan lisäämällä lehmän- tai vuohenmaitoon kefiirinsiementä aikaisemmasta kefiirierästä ja antamalla juoman käydä),  kombutsasta (kombutsa on sokeroidusta teestä käyttämällä valmistettu juoma) ja kimchistä (kiinankaalista tai muista kasviksista hapatettu korealainen ruokalaji), mutta pienemmälle lapselle on helpoin tapa antaa probiootit nestemäisessä muodossa. Huomioi kuitenkin, että käytät laadukasta eläviä probiootteja sisältävää valmistetta.

 

3. Syö kuituja

Kuituja on monissa ruoka-ainessa, mutta erityisesti niitä on marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa. Ne helpottavat suolen toimintaa, joten lisää niitä runsaasti ruokavalioosi.

Miten saat ummetuksen pois - 8 täsmäasetta

4. Pureskele ruoka kunnolla

Jotta ruoka voi paremmin sulaa vatsassa, tulisi se pureskella hyvin ja mailtillisesti. Kun ruokaa pureskellaan hitaasti erittyy siihen sylkeä, joka auttaa pilkkomaan ruokaa paremmin. Ruoansulatusentsyymit pääsevät paremmin ruokamassan kimppuun vatsassa kun se on jo valmiiksi pilkottu. Varsinkin herkkävatsaisilla voi tulla helposti vatsavaivoja, jos ruoka on hotkittu, eikä sitä ole pureskelty tarpeeksi. Kylläisyyden tunteen kehittyminen vie noin 20 minuuttia, joten jos hotkit ruokasi 10 minuutissa, ei vatsa ehdi ymmärtää, että sielä on jo ruokaa ja tällöin tulee syötyä helposti liikaa.

 

5. Nauti tarvittaessa luonnollisia kuitulisiä

Kuitulisien nauttimisessa on hyvä muistaa juoda tarpeeksi vettä, sillä jos juot liian vähän vettä, voi kuidun syöminen aiheuttaa myös ummetusta.  Nauti kuitulisät mieluiten luomuna runsaan veden kanssa.

Psylliym (kuitua per 100g/ 87,8g)

Psylliumjauhe on helppo ja oivallinen parantamaan vatsan toimintaa. Psyllium on ratamokasvista saatava kuivattu siemenen kuori, jota voi käyttää kuitulisänä. Psyllium kuuluu vesiliukoisiin kuituihin, sillä veteen sekoitettuna siitä tulee geeliä. Psylliumissa on noin 87,8g kuitua per 100g eli aika huimasti! Psylliumia käytetään myös gluteenittomasssa leivonnassa tuomaan sitkoa leivonnaisiin. Psyllium sitoo itseensä vettä ja se tulisi aina nautia veteen liotettuna. Liotusaika on vähintään 10 minuuttia ja mieluiten enemmän, että seos ehtii muuttumaan kunnolla geelimäiseksi.

Chia-siemen (kuitua per 100g/ 34,4g)

Chia siemenet tulee myös aina nauttia veteen liotettuna. Chia-siemenet imevät nestettä yhdeksänkertaisen määrän kokoonsa nähden ja geelissä, jonka siemenet ja vesi muodostavat on 90 prosenttia liukoista kuitua. Ne myös kosteuttavat kehoa sisäisesti  ja auttavat laiskaa suolistoa toimimaan paremmin

kauralese (kuitua per 100g/ 14g)

Kauralese sisältää paljon pitkiä kuituja ja pitkät kuidut ovat vatsalle hyviä. Tämän takia esimerkiksi kauraleseet ovat herkälle vatsalle parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi kaurahiutaleet.

pellavansiemenet (kuitua per 100g/ 18g)

Pellavansiemenet sisältävät runsaasti kuitua, mutta niissä voi olla  myös runsaita kadmiumpitoisuuksia. Valmiiksi rouhittuna tai öljynä myytävät pellavansiementuotteet härskiintyvät myös helposti. Osta siemenesi siis kokonaisina ja rouhi ne juuri ennen käyttöä. Näin saat tehokkaasti käyttöösi myös omega-3-rasvahapot. Varmista myös valmistajalta, ettei niiden kadmiumpitoisuudet ylitä saantirajoja.

6. Syö itsellesi sopivaa ruokaa

Se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Juuri sinulle sopiva ruokavalio selviää vain kokeilemalla, koska kaikki me olemme yksilöitä.  Mutta usein vatsaa kovettavat tai herkkävatsaisille oireita aiheuttavat sokeri, valkoinen vilja (valkoinen riisi ja pasta) sekä maitotalostuotteet. Karkeasti sanottuna kaikki epäterveellinen ruoka voi aiheuttaa vatsavaivoja suuntaan tai toiseen. Herkkävatsaisilla jo pienetkin annokset saattavat laittaa vatsan sekaisin.

Miten saat ummetuksen pois - 8 täsmäasetta

7. Liikunta

Liikunta lisää vatsan hyvinvointia. Raskana ollessa ummetus on kuulemma yleistä, mutta näin ei ainakaan omalla kohdallani ollut. Imetyksen aikaan kehoni oli kuitenkin ilmeisesti aika sekaisin, sillä kärsin todella kovasta vatsasta. Toki silloin liikuntanikin oli aika vähäistä ja ruokavalioni oli aika tiukka imetysdietin takia. Joka tapauksessa muistan kun aloitin liikunnan, niin se vaikutti heti positiivisesti vatsani toimintaan.

 

8. Lääkkeet

Huomioithan, että jotkin lääkkeet voivat vaikuttaa vatsan toimintaan. Tällaisia lääkkeitä ovat esimerkiksi masennuslääkkeet, kipulääkkeet ja rautavalmisteet.

Neurologisista sairauksista esimerkiksi aivohalvaus, Parkinsonin tauti ja MS-tauti voivat lisätä ummetustaipumusta.  Ummetus on usein oireena myös ärtyvän suolen oireyhtymässä.

<3 Tiina

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.