Skip to content

Onko sinun hormonitasapainosi kunnossa

Oman hormonitasapainon tai hedelmällisyyden miettiminen voi tulla ajankohtaiseksi jossain vaiheessa elämää. Jos olet miettinyt esimerkiksi lasten saamista tai esimerkiksi libidosi on ollut kateissa on silloin aika kääntää katse muutamiin yksinkertaisiin seikkoihin joilla voit vaikuttaa omaan hyvinvointiisi ja hormonitasapainoosi. Itselläni tämä asia tuli eteen kun jouduimme lapsettomuushoitoihin. Meidän tarinamme voi lukea täältä.

hormonitasapaino

Voit vaikuttaa omaan hormonitasapainoosi jo muutamalla seikalla

Oman hormonitasapainon lisääminen onnistuu jo muutamalla helpolla askeleella. Siihen vaikuttavat olennaisesti esimerksi ruokavalio, alkoholi, stressi, uni ja tupakointi. Ensimmäinen asia mitä voit tehdä on muuttaa ruokavaliosi terveellisemmäksi. Syö puhdasta ja luonnollisista raaka-aineista valmistetua kotiruokaa, vältä lisäaineita sekä prosessoitua ruokaa. Joillakin maito- tai viljatuotteet voivat aiheuttaa hiljaisen tulehduksen kehossa ja tila vaikuttaa myös automaattisesti hormonitasapainoon negatiivisesti. Matala-asteinen tulehdustila liittyy stressiin, univajeeseen, suolisto-ongelmiin, säästöliekkiin ja passiiviseen elämään.

hormonitasapaino

Stressihormonit minimiin!

Liiallinen alkoholin käyttö vaikuttaa hormonitasapainoon olennaisesti. Esimerkiksi miehillä se laskee testosteronin määrää ja nostaa estrogenin määrää kehossa. Naisilla alkoholin käyttö vaikuttaa myös sukuhormoneihin. Eli pidä alkoholin käyttö kohtuudessa.

Pitkittynyt stressi vaikuttaa olennaiseti sukuhormonien vähentymiseen niin naisilla kuin miehelläkin. Eli pyri vähentämään stessiä!

hormonitasapaino

Lisää unta!

Univaje vaikuttaa etenkin miehillä heidän testosteronin tasoonsa negatiivisesti. Tutkimuksissa on havaittu miesten testosteronitasojen tippuneen 10-15% kun he nukkuivat vain viisi tuntia yössä. Naisilla univaje vähentää naishormonien eritystä joka vaikuttaa automaattisesti hedelmällisyyteen. Hyvät ja laadukkaat vähintään kahdeksan tunnin yöunet kannattaa, koska  se voi tiputtaa stressihormoni kortisolin määrää huimasti! Liiallinen kortisoli purkaa lihasmassaa energiaksi, aineenvaihdunta hidastuu ja liikunnasta palautuminen hidastuu. Nuku siis itsesi samalla laihaksi.

Tupakointi heikentää sekä naisen, että miehen hedelmällisyyttä. Tupakointi tuhoaa etenkin kehossa olevia aminohappoja ja vaikuttaa myös vastustuskykyyn heikentäen sitä.

 

Omilla valinnoillasi voit  tosiaankin vaikuttaa

Miehillä hormonitasapainoon voivat vaikutaa erilaiset hormonihäiriköt xenoestrogeenit. Xenoestrogeenit ovat ympäristöperäisiä estrogeenin kaltaisia aineita, joilla on voimakas estrogeenivaikutus. Hormonihäiriköt voivat aiheuttaa miehille muun muassa rintojen kasvua. Näitä xenoestrogeenejä löytyy muun muassa maaleista, liimoista, säilyketölkeistä, muovista, kosteusvoiteista, hiustuotteista ja kosketiikasta.

Jos päivittäisessä käytössäsi on esimerkiski muovisia eväsrasioita, kannattaa ne vaihtaa lasisiin tai metallisiin. Vältä ainakin ruokien kuumentamista muovisissa rasioissa. Jos käytät juomapulloa suosittelen sen vaihtamista lasiseen tai metalliseen juomapulloon, koska näistä materiaaleista ei irtoa mitään hatallisia aineita kehoon.

Miesten kannattaa myös välttää runsasta soijatuotteiden syömistä, sillä se vaikuttaa siittiösolujen määrään. Kasviestrogeenejä sisältävät kaikki soijatuotteet kuten esimerkiksi tofu, soijaliha, soijapavut ja soijamaito.

hormonitasapaino

Miehen hedelmällisyyttä lisääviä lisäravinteita

Monilla lisäravinteilla voidaan helposti vaikuttaa miehen hedelmällisyyden lisäämiseen. Ohessa miehille tärkeimpiä lisäravinteita. Mutta ehdottomasti helpoin ja luonnollisin keino on kuntosaliharjoittelun aloittamien, koska se nostaa nopeasti miehen testosteronitasoja.

E-vitamiini on tärkeä rasvaliukoinen antioksidantti. Se pitää sperman joustavana ja vaikuttaa myös siittiöiden liikkuvuuteen.

Ravintolisänä Magnesium täydentää keskushermoston magnesiumvarastoja. Tämä vähentää stressihormonien, adrenaliinin ja kortisolin liikatuotantoa. Magnesiumtason optimointi auttaa myös normalisoimaan testosteronin eritystä kiveksissä. Magnesium parantaa olennaisesti myös unen laatua joka taas vaikuttaa testosteronin tuotantoon myönteisesti.

D-vitamiinilla on merkittävä vaikutus testosteronin tuotannolle. Tutkimuksissa on osoitettu, että matalan D-vitamiinitason kohottaminen normaaliksi auttoi kohottamaan testosteronitasoa 20% ja toisessa tutkimuksessa havaittiin, että miehellä joiden D-vitamiinitaso oli hyvin matala oli heillä myös matalampi testosteronitaso.

Sinkki estää testosteronin muuntumista estrogeeniksi ja pienelläkin sinkkivajeella voi olla negatiivinen vaikutus testosteronin tuotannossa.

C-vitamiini (askorbiinihappo) on tärkein vesiliukoinen antioksidanttisesti vaikuttava vitamiini. Vähäinen C-vitamiinin määrä heijastuu heikentyneenä hedelmällisyytenä ja vaurioituneen perimän määränä.

 

Kokeilemisen arvoisia yrttejä

Koska halusin itse kääntää kaikki kivet ja kokeilla kaikkia mahdollisia luonnonmukaisia keinoja hedelmällisyytemme lisäämiseksi, ennen kun tosiaan tiesimme mahdollista syytä lapsettomuuteemme. Kokeilimme myös muutamia luonnon yrttejä. Itse en kokenut, että yrteillä olisi ollut huomattavaa vaikutusta. Ehkä Shatavari jauheella oli lievä libidoa nostava vaikutus muuta en huomannut. Toki tähän varmaaan vaikuttaa myös se, että kuinka kauan yrttejä käyttää.

Ashwagandhan juuri on keskeinen yrtti Ayurvedassa, jota on määrätty monenlaisiin tarkoituksiin yli 4000 vuoden ajan.

Joidenkin tutkimusten mukaan ashwagandhan seksuaalista halukkuutta lisäävä vaikutus perustuisi typpioksidin verisuonia laajentaviin vaikutuksiin, mikä aiheuttaa sukupuolielinten paisumista. Sen on myös osoitettu parantavan sperman laatua.

Ayurvedan mukaan ashwagandha lisää spermantuotantoa, lisää seksuaalista halukkuutta ja parantaa impotenssia. Se vähentää ahdistuneisuutta ja stressiä sekä rauhoittaa mieltä ja kohentaa mielialaa

Shatavari jauhe (Asparagus racemosus) (tätä löytyy myös joistain imetys teestä)

Shatavaria pidetään Ayurvedassa yhtenä tärkeimmistä naisille suunnatuista yrteistä, jota on käytetty Intiassa tuhansien vuosien ajan. Tällä parsansukuun kuuluvalla kasvilla sanotaan olevan eheyttäviä ja parantavia vaikutuksia naisen lisääntymis- ja sukuelimiin tasapainottaen myös hormonituotantoa. Se voi lisätä hedelmällisyyttä ja voimistaa seksuaaliviettiä. Shatavari voi tasapainoittaa mielialanvaihteluja ja onkin tästä syystä yksi parhaimmista yrteistä hoivaamaan kehoa, tasapainottamaan tunteita ja mielialaa.

Myös miehet voivat hyötyä tämän yrtin vaikutuksista, koska yritin sanotaan lisäävän sperman määrää ja libidoa. Adaptogeenina se voi lisätä energiaa ja vahvistaa immuniteettia.

<3 Tiina

 

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll To Top