Suorien vatsalihasten erkauma ei ole vain synnyttäneiden ongelma

Itse tutustuin vatsalihasten erkaumaan tarkemmin raskaana ollessani ja sain tietää, että valitettavasti vatsalihasten erkauma on hyvin yleinen ongelma myös painonnostajilla, niin naisilla kuin miehilläkin. Eli se ole vaan synnyttäneiden naisten ongelma, niin kuin valitettavasti yleensä luullaan.

vatsalihasten erkauma

Miten vatsalihasten erkauma oli tullut minulle

Kerron hieman omasta taustastani ja siitä miten ongelma minulla ilmeni. Olen käynyt säännöllisesti salilla, ehkä noin kahdeksan vuotta. Alotin salilla treenaamisen tavallisella punttaamisella, eli minulla oli 4 – 5 treeniä viikossa ja kaikki lihasryhmät oli jaoteltu eri päiville. Vähitellen aloin kyllästymään tavalliseen punttitreeniin. Halusin enemmän liikkuvuutta ja treeniä enemmän voimapainotteisemmaksi, eli panostus meni hermostolliseen treeniin. Kuvioihin astuivat suuressa osassa siis maastaveto, kyykyt sekä muut isot liikkeet isoilla painoilla. Mukaan tulivat lisäksi myös erilaiset liikkuvuusharjoitteet, sekä painonnostoliikkeet kuten tempaus, rinnalle veto ja valakyykky.

vatsalihasten erkauma

Treeniä treeniä treeniä!

Voimapainotteista treeniä olen tehnyt ehkä noin neljä vuotta. Painot kasvoivat ja treenimäärät vähenivät, eli treenasin noin 3 kertaa viikossa voimatreeniä. Määrät vähenivät, koska hermosto ei palaudu niin nopeasti kuin lihakset.  Toki näin raskaana ollessa treenit eivät ole olleet enää yhtä tavoitteellisia ja treenimäärät ovat muutenkin töiden takia vähentyneet ja vaihtuneet lenkkeilyyn ja oman kehon painolla treenaamiseen. Lepo ja oma jaksaminen ovat tällä hetkellä ykkösprioriteettina. Treenasin ensimmäisen kolmanneksen suht normaalisti omaa kehoani kuunnellen. Halusin kuitenkin vielä varmistaa, että kaikki on kunnossa ja varasin ajan lantionpohjalihaksiin erikoistuneelta fysioterapeutilta. Ensimmmäistä kertaa käydessäni fyssarin vastaanotolla olin raskausviikolla 18.

Lantiopohjalihasten aktiivisuustason mittaaminen

Ensimmäisellä tapaamiskerralla kävimme läpi yleisesti taustatietojani ja esimerkiksi treenikertoja, sekä painoja joita salilla käytin. Sitten siirryimme mittaamaan lantionpohjalihaksiani mittaamiseen käytettävällä erikoislaitteella. Laitteella mitataan lantionpohjalihasten lihasaktiivisuustasoa.  Suoritin erilaisia lantionpohjan lihasharjoitteita ja mittaustulokset merkattiin ylös. Tässä tärkeänä huomautuksena on se, että mittauksessa olevan henkilön pitää hahmottaa, missä omat lantionpohjalihakset ovat ja miten niitä aktivoidaan. Koska minä tiesin jo valmiiksi mistä on kyse, ei paljon tarvinnut miettiä, vaan päästiin heti niin sanotusti asiaan. Tulokseksi saatiin 37 uV (mikrovolttia) joka ei ollut kehuttava tulos  minulle (toki nämä ovat aina yksilöllisiä juttuja). Lopuksi fyssari katsoi vielä poikittaisen vatsalihakseni toimivuuden ja suorien vatsalihasten kunnon.

 

vatsalihasten erkauma

Minulle vatsalihasten erkauma oli tullut kovasta treenistä

Järkytys oli minulle suuri, sillä poikittainen vatsalihas ei aktivoitunutkaan täysin niin kun piti ja suorien vatsalihasten välissä oli jo tässä vaiheessa rako! Ylävatsalla rako oli noin 2 cm  ja alhaalla 1 cm rako! Ensimmäinen fiilis oli juurikin järkytys ja heti perään tuli helpottunut fiilis siitä, että olin tajunnut jo tässä vaiheessa elämääni ja raskauttani tulla tarkistuttamaan lantionpohjalihasteni, poikittaisen sekä suorien vatsalihasten  kunnon. Olin kyllä lukenut vatsalihasten erkautumisesta, mutta olin luullut, että se on vain synnyttäneiden naisten vaiva, näin ei todellakaan ole. Fyssari kertoi minulle, että vaiva on varsin yleinen, etenkin nuorten tavoitteellisesti treenaavien naisten keskuudessa. Voimaharjoittelu, sekä cross fit -tyyppinen harjoittelu on lisännyt ongelmaa. Isot painot ja suuret ponnistukset saattavat aiheuttaa, niin suurta painetta vatsaonteloon, että se voi edesauttaa vatsalihasten erkautumista. Ylipäätään kaikki keskivartalon suurta tukea vaativat liikkeet voivat edesauttaa ongelmaa. Tällaisiä  liikkeitä ovat esimerkiksi juuri tekemäni kyykyt sekä maastavedot suurilla painoilla.

Valitettavan moni ei tiedä kärsivänsä koko vaivasta ennen kuin joku paikka kipeytyy ja hankkiudutaan fyssarille esimerkiksi raskauden johdosta. Oletko joskus miettinyt, miksi painonnostajamiehillä on isot pullottavat vatsat? Se johtuu juurikin vatsalihasten erkaantumisesta. No eipä ole tullut mieleen, että vaiva myös varsin yleinen painonnostaja mieheillä, sillä he tekevät suuria liikkeitä raskailla painoilla.

 

vatsalihasten erkauma

Lantiopohjalihasten treenaaminen

Mittauksen jälkeen sain fyssarilta ohjeet lantionpohjalihasten sekä poikittaisen vatsalihaksen harjoitteluun. Harjoitteita piti tehdä viisi kertaa viikossa. Harjoitteet olivat jännitys- ja rentoutusharjoitteita ja molemmat taidot on siis tärkeää osata. Minulla haasteita oli enemmänkin rentoutusharjoitteiden oppimisessa kuin jännitysharjoitteissa kovan treenitaustani vuoksi. Olen luonteeltani aika määrätietoinen harjoittelija kun tullaan mihin tahansa harjoitteluun, tein aktiivisesti harjoitteita ja näin myös tuloksia syntyi helposti. Lue lisää harjoitustuloksista, joihin pääsin viiden viikon lantionpohjaharjoittelulla täältä.

<3 Tiina

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.