Miksi kannattaa meditoida – 5 todellista hyötyä

Mitä on meditoiminen ja mitä se käytännössä tarkoittaa? Miksi jokaisen olisi hyvä meditoida? Ja mitä terveysvaikutuksia sillä on? Tutkimukset osoittavat, että ryhmämeditaatioilla voidaan vaikuttaa  laajemmalti  ihmisten tietoisuuteen, sillä kun suuri määrä ihmisiä kokoontuu ja meditoi samanaikaisesti, niin se vaikuttaa myös kaikkien muiden ympärillä olevien ihmisten tietoisuuteen. Siis myös heidän, jotka eivät meditoi! Aika mieletöntä, jotten sanoisi! Meditaatiolla voit myös helposti päihittää stressin ja löytää sisäistä tietoa. Olen monesti puhunut, että kaikki on energiaa, niin on myös meditointi ja se onkin niin sanottua ajatusenergiaa.

Miksi kannattaa meditoida - 5 todellista hyötyä

Hiljaisuus ja itsesi kuuntelu on tie sisimpääsi

Moni menee tukka putkella jatkuvasti ja rauhoittuminen on vaikeaa. Jos aikaa rauhoittumiselle jää, se voidaan käyttää juhlimiseen tai yömyöhällä valvomiseen. Mutta jos haluat oikeasti rentoutua, rauhoittua ja etsiä omat voimavarasi, niin silloin meditaatio voi olla vastaus. Moni voi nyt mielessään miettiä, että en osaa medioida tai minulla ei ole aikaa. Mutta sehän siinä meditoinnisssa onkin juuri se pointti, kun aika tavallaan ”lisääntyy” koska pystyt keskittymään olennaiseen, eivätkä ajatuksesi harhaile. Saat niin sanotusti ajatuksesi järjestykseen.  Tiesitkö muuten, että kaikki suurmiehet ja naiset harrastavat meditaatiota? Heidän menestyksensä salaisuus on se, että he osaavat hiljetyä ja kuunnella itseään ja ovat näin ollen samalla värähtelytasollaan itsensä kanssa. Kaikki se mitä värähtelemme ja mitä haluamme, tulee myös luoksemme.

Miksi kannattaa meditoida - 5 todellista hyötyä

Viisi todellista hyötyä meditaatiosta

 

1. Hermostosi rauhoittuu

Kun rentoudut ja meditoit, sykkeesi laskee, verenpaine tasoittuu ja verenkierto nopeutuu, ruoansulatus paranee ja stressihormonit normalisoituvat.

2. Mielesi tasapainottuu

Meditaatiolla on tutkittuja positiivisia vaikutuksia aivoihin. Mielesi tasapainottuu ja rauhoittuu. Pystyt ajattelemaan entistä selkeämmin ja tekemään päätöksiä helpommin. Meditaatiota harjoittaneilla ihmisillä on tutkittu olevan myös enemmän harmaata ainetta aivoissa etuotsalohkon aivokuoressa, joka taas on yhteydessä päätöksentekoon ja työmuistiin.

3. Värähtelytasosi nousee

Kaikki universumissa on energiaa, myös ihminen ja saat sitä mitä värähtelet. Kun rauhoitut ja meditoit pystyt selkeyttämään ajatuksiasi ja värähtelutasosi nousee. Mitä korkeampi värähtelysi, on sitä parempi. Hyvät ajatukset värähtelevät korkealla ja huonot matalalla. Ajatuksesi ja tunteesi täytyy vastata toisiaan, jolloin ne värähtelevät samalla tasolla ja toiveesi voivat toteutua. Ainut este sinun ja toiveittesi välillä on sinä itse, koska voit tietoisesti tai tiedottomattomasti vastustaa toiveittesi toteutumista. Toisaalta voit estää ne myös, jos et välttämättä itsekkään usko niihin. Tällöin toiveesi eivät tietenkään voi toteutua, koska toiveen pitää sallia toteutuvan.

4. Pysyt paremmin elämään hetkessä

Meditaatio saa hidastamaan ja olemaan tietoinen nykyhetkestä. Se saa olemaan enemmän läsnä juuri meneillään olevalla hetkellä. Läsnäoleva ihminen on myös hyvin tietoinen fyysisistä tuntemuksista, kuten hengityksestä ja ympäröivistä äänistä.

5. Pystyt ohjailemaan hengitystäsi paremmin

Hengityksellä pääset helpommin kiinni meditaatioon. Meditaation tarkoituksena ei ole kieltää tunteita tai ajatuksia, vaan kyse on enemmänkin siitä, että sallimme asioiden tapahtua. Meditaatiossa ei siis ole kyse yrittämisestä tai suorittamisesta vaan asioiden sallimisesta. Sallit meditaatiossa kaikenlaset ajatukset ja tunteet, huomioit ne ja annat niiden mennä eteenpäin kiinnittämättä niihin sen kummemmin huomiota. Aivan kuten vetomoimanlakikin toimii, vaikka värähtelutasosi olisi juuri sopiva toiveittesi kanssa,  jos et salli asioiden tapahtua, niin ne eivät tapahdu.

 

Kukatahansa voi meditoida ja saavuttaa sisäisen rauhan

Mutta miten sitten voit aloittaa meditoinin jos sinulla ei ole asiasta mitään kokemusta? Itse olen kokenut pelkän rauhoittumisen todella vaikeaksi ja tuntuu, että ajatukset harhailevat kokoajan eikä meditoinnista tule mitään. Pääpointtina toimiikin itselläni hengitys, kun keskityt hengitykseesi, pystyt rauhoittumaan paljon helpommin. On paljon tutkimuksia jotka osoittavat, että tietoisella hengityksellä on rauhoittava vaikutus hermostoomme ja sitä kautta se vaikuttaa myös koko kehoon. Älä kuitenkaan ota paineita meditoinnin pituudesta tai siitä, että et pysty heti rauhoittumaan ja ajatuksesi meinaavat ottaa vallan. Keskity vain heti ajatuksesi harhaillessa hengitykseesi. Kun keskityt hengitykseesi, et juurikaan ehdi ”ajatella” muuta. Itse käytän meditointini tukena erilaisia hengitystekniikkoja kuten tulihengitystä.

Miksi kannattaa meditoida - 5 todellista hyötyä

Tulihengityksellä helposti kohti mielen puhdistusta

Tämä hengitystekniikka on todella tehokas keino rentoutumiseen ja se auttaa tehokkaasti mieltäsi puhdistumaan. Tulihengitys auttaa hallitsemaan myös ahdistusta ja hermostuneisuutta. Hengitysteknikka parantaa verenkiertoa sekä parantaa hapensaantia huomattavasti. Se parantaa myös keuhkojen kapasiteettia. Useammat käyttävät keuhkoistaan vain osaa ja voivat tietämättään hengittää pinnallisesti. Pinnallinen hengitys on hermoston kannalta huono juttu, sillä stressi ja ahdistus voivat lisääntyä entisestään, koska hermosto ei pääse kunnolla rauhoittumaan huonon hengityksen takia.

Se miksi käytän tulihengitystä meditoinnin tukena on yksinkertaisesti se, kun kokeilin tekniikkaa ensimmäistä kertaa, rakastuin siihen heti. Tunsin heti hengityksen rauhoittavan vaikutuksen ja lisäksi tekniikka oli mielestäni kuitenkin sopivan haastava. Otathan kuitenkin huomioon, että tulihengitystä ei suositella raskaana oleville tai kuukautisten aikana, tai jos sinulla on jotain muita merkittäviä terveysongelmia. Aloita siis hengitystekniikan harjoittelu rauhallisesti. Harjoitus tekee mestarin ja muutaman kokeilukerran jälkeen tekniikka alkaa kyllä sujumaan, mutta kärsivällisyyttä tarvitaan.

Meditaation vaikutukset

Kuinka pääset konkreettisesti harjoittamaan meditaatiota

Etsi itsellesi rauhallinen paikka. Myös metsä käy hyvin meditoimiseen, sillä se on jo itsestään rauhoittava paikka. Ensimmäiseksi ota itsellesi hyvä asento. Itse istun lootusasennossa tyynyn päällä ja pidän käteni rentoina polvien päällä kämmenet ylöspäin suunnattuna. Voit istua myös tuolilla tai maata. Valitse sellainen asento, joka on sinulle mukava ja pystyt olla siinä rennosti. Myös rennot ja kiristämättämät vaatteet auttavat rentoutumisessa.

Aloita syvillä hengityksillä nenän kautta. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos nenän kautta. Hengitä mahdollisimman syvään sisään, niin että vatsasi pullistuu kunnolla ja pidätä hengitystäsi 2-3 sekunttia (tai se aika mikä sinusta tuntuu hyvältä). Sitten hengitä rauhallisesti nenän kautta ulos, niin että kaikki mahdollinen ilma tulee pois ja vatsasi on ihan tyhjä. Tee näitä rauhallisia hengityksiä 5-6 kertaa. Huomaat kuinka olosi rauhoittuu.

Pitkien hengitysten jälkeen alota tulihengitys. Itse teen tulihengitystä vielä pienissä pätkissä, mutta mitä enemmän harjoittelet sitä, niin sitä pidempään voi hengitystä harjoittaa kerrallaan tehdä. Teen tulihengitystä siis pienemmissä pätkissä noin viiden minuutin ajan, jonka jälkeen keskityn vielä syviin pitkiin hengityksiin.

Aloita meditointi ilman ennakko-odotuksia ja tulet huomaamaan, miten tulet siinä kokoajan parammaksi ja paremmaksi sekä pystyt keskittyä entistä helpommin. Voit aloittaa harjoittelun pikku hiljaa esimerkiksi viiden minuutin harjoitteluilla, joista sitten pidennät harjoittelua pikkuhiljaa. Mitä enemmän harjoittelet, sen paremmin sen vaikutukset huomaat ja itse meditoiminenkin helpottuu kokoajan! <3

 

 

Lähteitä joita jutussani käytin:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1361002/

Studies Show Group Meditation Lowers Crime, Suicide, & Deaths In Surrounding Areas

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.