10 luonnollista keinoa lisätä vastustuskykyä ja torjua virustaudit

Koronahysteria alkaa olla todellinen ja toki sen ymmärrän, mutta mielestäni hyvällä maalaisjärjellä ja oman vastustuskyvyn lisäämisellä pärjää jo pitkälle! Hyvästä käsihygieniasta on toki hyötyä, mutta jos vastustuskykysi on täysi nolla, niin ei sillä käsien pesemisellä torjuta mitään virustautia. Kerron sinulle 10 luonnollista keinoa lisätä vastustuskykyä ja torjua virustaudit.

10 luonnollista keinoa lisata vastustuskykya ja torjua virustaudit

Lisää vastustuskykyä ja torju virustaudit luonnollisesti

Heikko vastustuskyky on ihmisillä, joilla on jokin perussairaus (astma, diabetes, sydänsairaus tms.), mutta myös ihmisillä, jotka tupakoivat. Itse olen hyvin harvoin kipeänä ja vielä harvemmin olen kuumeessa. Oikeastaan minulle ei koskaan tule kuumetta. Tästä saan kiittää omaa hyvää vastustuskykyäni. Sitä on aika helppo lisätä muutamalla seikalla.

1. C-vitamiini

C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. C-vitamiinia et voi saada liikaa, koska se on vesiliukoinen vitamiini. C-vitamiinia on etenkin marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa. Etenkin tyrni on C-vitamiinipommi. C-vitamiinia voit napata myös purkista, mutta valitse kuitenkin laadukas ja luonnollinen C-vitamiinivalmiste.

2. Maitohappobakteerit

Suoliston hyvinvointi on hyvin tärkeässä osassa vastustuskykyä. Suoliston hyvinvointia edistävät hyvät ja laadukkaat maitohappovalmisteet. Syö siis maitohapposi purkista tai nauti hapankaalia, kefiiriä (se valmistetaan lisäämällä lehmän- tai vuohenmaitoon kefiirinsiementä aikaisemmasta kefiirierästä ja antamalla juoman käydä), kombutsaa (kombutsa on sokeroidusta teestä käyttämällä valmistettu juoma) tai kimchista (kiinankaalista tai muista kasviksista hapatettu korealainen ruokalaji). Suosittelen ehdottomasti nauttimaan jotain ylläolevista. Muista myös nauttia probiootteja, ne ovat sulamattomia aineita, jotka eivät imeydy ihmisen suolistossa, mutta joita maitohappobakteerit käyttävät ravinnokseen. Probiootteja sisältäviä ruoka-aineita ovat: Linssit ja palkokasvit, parsa, sipuli, marjat, banaani ja kaura.

10 luonnollista keinoa lisata vastustuskykya ja torjua virustaudit

3. D-vitamiini

D-vitamiini vaikuttaa noin 229 eri geeniin! Jos D-vitamiinilla voidaan vaikuttaa autoimmuunisairauksiin, niin se on myös oiva lisä vastustuskyvyn vahvistamisessa! Eli nauti D-vitamiinia vähintään suositusten mukainen määrä ja mielellään hieman enemmänkin.

D-vitamiini on paras henkivakuutus

10 luonnollista keinoa lisata vastustuskykya ja torjua virustaudit

Kuvan tuotteet on saatu Kolme cosmetics 

4. Käsienpesu

Käsienpesu pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille. Itselläni käsienpesu on ainakin automaattista ja pelkällä saippuallakin pääsee jo todella pitkälle. En käytä käsidesiä lainkaan johtuen siitä, että käteni ovat vain yksinkertaisesti niin kuivat ja halkeilevat. Itse asiassa tästä on tehty myös tutkimus, joka totesi saippua-vesipesun vähentävän infektioita paremmin kuin käsihuuhteen! Meillä on ollut kotona käytössä Urtekram -käsisaippua, mutta se kuivatti käsiäni ihan älyttömästi. Talvisin kun omaan tälläiset korppukädet.  Olen jo jonkun aikaa etsinyt hellävaraisempaa käsisaippuaa, joka sopisi myös pienen atoopikon käsille. Sain mahdollisuuden testata Kolme cosmeticsin Sensitive  ja Kehäkukka+Sitrus -käsisaippuoita ja nyt olen tainnut löytää lempparin! Varsinkin Sensitive saippuan kermainen koostumus oli aivan ihana, eikä käsiä kiristänyt yhtään pesun jälkeen. Ero oli huomattava Utrekramin saippuaan verrattuna. Kehäkukka+Sitrus saippua sopii hyvin yleis-saippuaksi, mutta Sensitiven omin kyllä itselleni, aivan ehdoton kuiville käsille :). Minulle on ollut aika haasteellista tämä käsienpesu näin talvella, kun kaikissa julkisissa tiloissa käytetään kemikaaleilla kyllästettyjä käsienpesuaineita, jotka kuivattavat heti ensimmäisen pesukerran jälkeen käteni korpuiksi. En siis pysty käyttämään ”normaaleja” käsisaippuoita esimerkiksi salilla ja yleisissä wc-tiloissa, niin kuljetan omaa saippuapalaa mukanani. Saippuapalan saa kätevästi mukaan, tässä FlatPakin mahdottoman kätevässä saippuakotelossa.

10 luonnollista keinoa lisata vastustuskykya ja torjua virustaudit

Kuvan tuotteet on saatu Kolme cosmetics 

 

Vinkit käsienpesuun: Pese kädet aina saippualla, kun tulet jostain kotisi ulkopuolelta, salilta, kaupasta, kylästä tai mistä vain! Vältä myös turhaa kasvojen koskettelua, koska limakalvoilta bakteerit päätyvät helposti sisäelimiin. Kaupassa pienillä lapsilla kannattaa pitää hanskoja käsissä.

5. Uni

Huonot yöunet heikentävät huomattavasti vastustuskykyä. Itse olen oppinut tämän kantapään kautta muutamaankin kertaan. Huonot yöunet monena peräkkäisenä yönä on yhtä kuin taattu flunssa.  Esimerkiksi naisilla tiettyyn aikaan kuukaudesta vastustuskyky hieman alenee. Itsehän tulen usein kipeäksi juuri kuukautisten aikaan ja varsinkin, jos olen vielä nukkunut huonosti. Nuku siis tarpeeksi levollista unta.

10 luonnollista keinoa lisata vastustuskykya ja torjua virustaudit

6. Liikunta

Sopivassa määrissä liikunta lisää vastustuskykyä mutta liikunnan mennessä liiallisuuksiin ja palautumisen ollessa puutteellista, vaikuttaakin se toisinpäin eli alenevasti vastustuskykyyn. Hep! Tunnustan, palautuminen on välillä kehnoa ja liikunta liian kovaa. Nykyään olen jo hieman oppinut kuuntelemaan kehoani, enkä paina kaasu pohjassa koko ajan eteenpäin. Toisin sanoen, jos väsyttää, teen hieman rauhallisemman treenin. Suoritustason ollessa hyvä, kovempikin treeni onnistuu. Eli säännöllinen, kohtuullisesti kuormittava liikunta parantaa yleiskuntoa ja lisää siten vastustuskykyä, sekä lyhentää flunssan kestoa

7. Nenäkannu eli sarvikuono

Käytä nenäkannua päivittäin, sillä se huuhtelee pois kaikki haitalliset bakteerit nenän ja nielun limakalvoilta. Itse käytän nenäkannua ennen nukkumaan menoa, joten ei ainakaan yöksi jää bakteerit sieraimiin muhimaan. Pieni vaiva, mutta suuri apu. Tämä toimii myös todella hyvin flunssan aikaan. Tämä kapistus on minulla talvisin päivittäin käytössä, kesällä vähemmän.

10 luonnollista keinoa lisata vastustuskykya ja torjua virustaudit

8. Sinkki

Sinkki on välttämätön hivenaine, jota saamme ravinnosta. Sinkki vaikuttaa myös kudosten uusiutumiseen ja kasvun edistämiseen. Sinkkiä tarvitaan lukuisten entsyymien toimintaan. Sinkillä on tärkeä merkitys flunssan ja allergioiden ehkäisyssä sekä yleisen vastuskyvyn ylläpidossa, etenkin ikäihmisillä. Nauti siis sinkkiä!

9. Stressi

Stressi alentaa vastuskykyä huomattavasti, joten pyri välttämään stressiä.

Näin vähennät stressiäsi

10. Homeopaattiset valmisteet

Itse käytän tällä hetkellä pojallamme R 6 -homeopaattista valmistetta, joka nostaa kehon valmiustasoa ja vastustuskykyä :).

 

Media on aika suuressa osassa tässä hysterian luomisessa, mutta itse kehottaisin nyt ottamaan rauhallisesti ja lisäämään sitä omaa vastustuskykyä. Kukaan ei voi kuitenkaan kotiinsa linnoittautua ikuisuuksiksi, kun siellä kaupassakin vaan on pakko käydä. Pitäkää huolta omasta vastustuskyvystänne, koska sillä pääsee pitkälle!

<3 Tiina

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.