4 asiaa jolla parannat suolistosi hyvinvointia

4 asiaa jolla parannat suolistosi hyvinvointia.  Suoliston köyhtyminen vaikuttaa olennaisesti terveyteesi ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi.  Mistä suolistomme köyhtyminen voi sitten johtua? Suoliston köyhtymisen syyt ulottuvat yllättävän kauas historiaanmme, vaikka sitä ei ihan heti uskoisikkaan.

4 asiaa jolla parannat suolistosi hyvinvointia

Miksi suolistomme on nykyään niin köyhä?

Suolistoomme on vaikuttanut/vaikuttaa neljä erilaista seikkaa, jotka ovat maatalous-, teollisuus-, antibiootti- ja digitaalinen vallankumous. Ennen näitä vallankumoksia ihmisen suolistofloora oli rikas, koska ihmiset söivät monipuolisemmin ja luonnollisemmin. He poimivat marjoja ja hedelmiä, sekä söivät erilaisia kasveja paljon, sekä metsästivät villieläimiä. Suolistofloora pysyi näin ollen monipuolisena.

1. Maatalous ja suolisto

Kuitenkin maatalouden vallankumoksen aikaan lajirikas kasvispainotteinen ruokavalio muuttui ja nykyään yli 50 % kaloreista tulee vain muutamasta viljalajista, kuten vehnästä, kaurasta, riisistä, ohrasta ja rukiista ja tämän seurauksena modernin ihmisen suolistofloora on köyhtynyt dramaattisesti. Selittämättömien kroonisten hyvinvointisairauksien epidemia johtuu siis suureksi osaksi köyhtyneestä suolistofloorasta joka johtuu huonosta ja köyhästä ruokavaliosta. Suolistomme ei ole siis köyhtynyt hetkessä vaan pitkänajan kuluessa.

4 asiaa jolla parannat suolistosi hyvinvointia

1. Elintarviketeollisuus ja suolisto

Elintarviketeollisuuden vallankumous oli ehkä yksi pahimmista muutoksista suolistofloorallemme. Elintarviketeollisuus tuottaa nykyään prosessoitua ja keinotekoista sekä ylisokeroitua ruokaa eli  huonolaatuista ruokaa. Prosessoitu ruoka (valmisruoka, sipsit, karkit sekä jäätelö) sisältävät vähän kuituja ja paljon sokeria, eivätkä missään tapauksessa ole hyväksi suolistollemme. Elintarviketeollisuus käyttää myös paljon lisä- ja säilöntäaineita, jotka pidentävät ruoan säilyvyyttä, parantavat makua tai pehmentävät sitä. Monilla lisäaineilla on todistettu olevan tuhoava vaikutus suolistoflooraamme. Esimerkiksi teollisuusmyllyt suunniteltiin aikoinaan tietoisesti erottamaan viljasta kuoret ja leseet, jotta vehnä saatiin jauhettua vielä hienommaksi. Täten siitä tuli myös yksi ravintoköyhimmistä raaka-aineesta, sillä se ei sisällä suolistomme tarvitsemia kuituja. Kuluttajilla on suuri vastuu, sillä edelleen ostamme meitä terveyttämme vahingoittavaa ruokaa. Markkinat taas toimivat, niin että sitä tuotetaan, mitä ihmiset ostavat.

2. Antibiootit ja suolisto

Tutkijat epäilevät, että antibioottien yleistyminen on aiheuttanut krooniset ja selittämättömät hyvinvointisairaudet yhdessä länsimaisen ruokavalion kanssa. Koska nämä yhdessä ovat on köyhdyttäneet suolistoflooramme. Antibiootit voivat myös heikentää aivokapasiteettia ja lisätä masentunutta käytöstä ja ne vaikuttavat myös muistiin ja tunnesäätelyyn. On myös huomattu, että lapsen kolmen ensimmäisen vuoden aikana syödyt antibioottikuurit vaikuttavat heikentävästi suolistoflooraan ja se on köyhempi, kuin sellaisilla lapsilla, jotka eivät ole syöneet antibiootteja.

suoliston kunto

3. Digitaalisuus ja suolisto

Digitaalinenvallankumous vaikuttaa myös koko terveyteemme, vaikka sitä ei heti uskoisikaan. Se vaikuttaa etenkin psyykkeeseen ja masennukseen. Matkapuhelimesta tuleva valo vaikuttaa esimerkiksi melatoniinin tuotantoon ja sekoittaa siten vuorokausirytmimme. Runsaasti sosiaalisia medioita käyttävät ihmiset kärsivät  2-3 kertaa enemmän uniongelmista. Digitaaliset näytöt stimuloivat aivoja huumeiden tavoin. Tutkijat kutsuvat tätä nimellä digitaalinen heroiini. Nuorilla matkapuhelimesta riippuvaisilla henkilöillä on havaittu muutoksia hermoradoissa. Digitaalinen stressi vaikuttaa täten myös suolistoflooraamme.

 

Suoliston epätasapainotilasta kertovat muun muassa seuraavat seikat:

  1. Iho-ongelmat (akne, finnit)
  2. Atopia, psoriasis
  3. Mielenterveysongelmat (masennus, ahdistus)
  4. Vatsaongelmat (ummetus, ripuli, vatsakivut)
  5. Autoimmuunisairaudet (reuma, 1-tyypin diabetes

 

Tsekkaa täältä viisi tuotetta joilla saat atooppisen ihon rauhoittumaan

 

suolisto

Miksi maitohappobakteerit ovat hyväksi meille kaikille?

Suolistossa sijaitsee meidän toiset aivomme ja suolistobakteerit, mikrobit ja aivomme kommunikoivat kaikki keskenään. Siksi on tärkeää pitää suolisto hyvässä kunnossa ja hyviä bakteerejä täynnä. Suolisto on siis avainasemassa koko hyvinvoinnissamme ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti meihin.

Tiesitkö, että on tehty tutkimuksia maitohappobakteerien vaikutuksesta sairauksiin, kuten parkinsonin-, alzheimerintautiin sekä muistisairauksiin. Tutkimukset ovat vasta alussa, mutta ne ovat tuottaneet hyviä tuloksia ja jopa 30 % tutkittujen oireista hävisi. Ei ollut väliä mitä maitohappobakteereja testajaat söivät, vaan vaikutus oli sama, kunhan määrä oli tarpeeksi korkea. Ei kannata siis vähätellä maitohappobakteerien vaikutusta hyvinvointiimme. Jo luontoäitikin sen tietää, koska alateitse syntyneet vauvat huuhtoutuvat äidin hyvien maitohappobakteerien kautta maailmaan. Pelkkien maitohappobakteerien syöminen ei kuitenkaan valitettavasti auta esimerkiksi iho-oireisiin, vaan se vaatii myös allergeenien poistamista ruokavaliosta. Itselläni ihon kunto parani huomattavasti allergeenien poistamisen ja sellerimehun lisäämisen jälkeen maitohappoja olen syönyt kokoajan.

4 asiaa jolla parannat suolistosi hyvinvointia

Mistä maitohappobakteereja sitten saa?

Kuten olen aiemminkin kirjoitellut, niin probiootit ovat hyviä maitohappobakteereita ja ne auttavat muun muassa ruoansulatuksessa, proteiinien ja hiilihydraattien pilkkoutumisessa ja hyödyntämisessä sekä mineraalien imeytymisessä. Jotta maitohappobakteerit toimisivat oikein, tulee syödä myös prebiootteja. Prebiootit ovat sulamattomia aineita, jotka eivät imeydy ihmisen suolistossa, mutta joita maitohappobakteerit käyttävät ravinnokseen. Prebiootteja sisältäviä ruoka-aineita ovat muun muassa: linssit ja palkokasvit, parsa, sipuli, marjat, banaani ja kaura.

Moni ei välttämättä pidä probiootteja tärkeinä ja ottavat niitä vain esimerkiksi antibioottikuurien tai vatsavaivojen aikaan. Toki ne ovat tärkeitä tuolloin, mutta olisi tärkeää ymmärtää syödä niitä kuitenkin kokoajan, vaikka yleisesti puhutaan niiden tärkeydestä vain silloin tällöin.

Maitohappobakteereja eli probiootteja saa esimerkiksi:

Hapankaalista, kefiiristä (se valmistetaan lisäämällä lehmän- tai vuohenmaitoon kefiirinsiementä aikaisemmasta kefiirierästä ja antamalla juoman käydä),  kombutsasta (kombutsa on sokeroidusta teestä käyttämällä valmistettu juoma) ja kimchistä (kiinankaalista tai muista kasviksista hapatettu korealainen ruokalaji), mutta pienemmälle lapselle on helpoin tapa antaa probiootit nestemäisessä muodossa. Huomioi kuitenkin, että käytät on laadukasta eläviä probiootteja sisältävää valmistetta.

suolisto

Toimi näin kun haluat suolistosi kuntoon

  1. Syö monipuolisesti. Suosi luomua ja syö paljon kasviksia ja marjoja sekä kohtuudella hedelmiä. Syö myös laadukkaita maitohappoja/ ruokia jotka on hapatettu.
  2. Älä syö prosessoitua ruokaa (valmisruoka, sipsit, karkit sekä jäätelö) usein.  Vältä valkoista sokeria.  Edellämainitut asiat eivät kuulu päivittäiseen tai edes viikoittaiseen ruokavalioon.
  3. Vältä antibioottien turhaa syömistä. Jos kuitenkin joudut syömään antibiootteja pyydä kapeakirjoista antibioottia. Kapeakirjoinen antibiootti säästää suoliston hyviä bakteereja eikä tuhoa kaikkia bakteereja (niin hyviä kuin huonojakin) suolistosta.
  4. Vähennä sosiaalisten medioiden käyttämistä. Pidä sometaukoja ja unohda joskus puhelin kotiin. Huomaat miten vapauttava fiilis on myös vatsallesi 🙂

 

Kategoria:
tiina-karjala

Tiina Karjala

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä? Lähetä minulle sähköpostia osoitteella tiina@ekoelamani.fi.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaali­kuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutiskirjeeni.

Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liity listalle!

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi ja voida paremmin? Tilaa uutuuskirjeeni, josta saat 5 helposti toteutettavaa vinkkiä hormonitasapainon löytymiseen luonnollisin keinoin.
Something went wrong. Please check your entries and try again.