lapsen vastustuskyvyn vahvistaminen – 7 luonnollista keinoa

Päiväkoti tai koulu alkaa ja lapsi tulee heti kipeäksi? Tämä ei välttämättä kerro huonosta vastustuskyvystä, vaan erilaisesta bakteerikannasta hoidossa tai koulussa. Meille kävi juurikin näin ja luulen, että emme ole poikkeus. Poikamme aloitti muutama kuukausi sitten päiväkodin ja heti ensimmäinen viikko meni flunssassa ja toisesta viikosta olimme muutaman päivän hoidossa. Ei siis kovin vahva aloitus. Kauhistelin mielessäni skenaarioita, joissa poika on joka viikko kipeänä, mutta toisin kävi! Alkukankeutta sanon minä ja tietysti erilainen bakteerikanta. On eri juttu olla kotona, kun mennä päiväkotiin, missä on paljon muitakin lapsia ja monia erilaisia bakteerikantoja.

lapsen vastustuskyvyn vahvistaminen - 7 luonnollista keinoa

 

Bakteerit ovat suurimmaksi osaksi hyödyllisiä ihmiselle

Haluaisin vielä tässä välissä muistuttaa, että yleisesti (melkein kaikki) bakteerit ovat meille ihmisille hyödyllisiä ja en itse näe liiassa hygieenisyydessä mitään järkeä. Lapsen immuniteetti eli vastustuskyky kehittyy aina kolmeen ikävuoteen saakka, joten tämän aikaikkunan aikana hänen on hyvä saada suolistoonsa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman monipuolisesti erilaisia bakteereja, koska ne lopulta muodostavat lapsen immuniteetin eli vastustuskyvyn tulevaisuudessa. Toki synnytystapakin vaikuttaa ja alateitse syntyneillä lapsilla onkin todettu olevan vähemmän esimerkiksi allergioita, koska lapsi huuhtoutuu äidin omien maitohappobakteerien kautta maailmaan. Ne bakteerit, joihin lapsen immuunijärjestelmä ensimmäiseksi tutustuu, voivat myöhemmin vaikuttaa juuri astman, allergian, autismin ja ahdistuksen kehittymiseen. Lapsen suolistofloora koostuu pienenä kaikesta siitä, minkä kanssa hän joutuu kosketuksiin, joten kuten sanottu, hygienian kanssa ei kannata olla liian tarkka. Suolistofloora on valmiiksi kehittynyt noin 2-3 vuoden iässä.

 

Normaalin ihmisen ei ole hyvä käyttää käsidesiä ollenkaan

Suolistofoora on dynaaminen ja 2-3 ikävuoden jälkeen sen muotoutumiseen vaikuttavat elämäntavat, ruoka, liikunta, sairaudet, stressitasot sekä antibiootit ja muut lääkkeet. Koska lapsen suolistofloora kehittyy kokoajan vauvasta taaperoksi, ei ole varmaan kaukaa haettua se, että evoluutio on muovannut asian niin, että pikkuiset laittavat kaiken suuhunsa. Mistäs he muuten saisivat kehitettyä hyvän ja toimivan suoliston, jos näin ei olisi? Meillä on ainakin näin taaperona maisteltu kivet, mullat, hissin lattiat, ostoskärryjen kahvat, you name it! Lapsella kuuluukin olla bakteereja käsissään ja käsidesillä lotraaminen ei ole vastaus mihinkään, saippuapesu sen sijaan toimii aina. Käsidesit kuuluvat omasta mielestäni sairaaloihin kuten mikrobiologian lääkärikin asiasta sanoo. Mutta kehotan sinua tekemään oman tutkimustyön asiasta ja toimimaan sitten sen mukaan 🙂Lue täältä lisää aikuisen vastustuskyvyn lisäämisestä.

 

vastustuskyky

 

Uni

Uni on paras lääke flunssaan ja sen ehkäisyyn. Lapsi tarvitsee paljon unta ja säännölliset ilta- ja päiväunirutiinit auttavat huomattavan paljon. Olen omalla kohdallani todennut noin miljoona kertaa, että liian vähäinen uni (ja stressi) = flunssa, joten unta palloon ja paljon!

 

Ruokavalio

Terveellinen luomulaatuinen kotiruoka on parasta ruokaa lapselle. Valmisruoka tai einekset eivät kuulu lapsen ruokavalioon päivittäin, mikäli haluat pitää lapsesi terveenä ja vahvistaa lapsen vastustuskykyä. 80/20 sääntö toimii varsin hyvin tässäkin asiassa, eli kun syöt 80% hyvin ja terveellisesti voit ottaa rennommin sen 20% ja käydä esimerkiksi ulkona syömässä. Myöskään valkoinen sokeri ei kuulu pienen lapsen elämään ollenkaan (ei kyllä isommankaan) ja meillä taaperon herkkuja ovatkin jäiset vadelmat ja mustikat sekä viinirypäleet. Ne riittävät varsin hyvin, koska lapsen makuaisti on todella herkkä ja lapsi maistaa todella hyvin kaikki maut makeasta happamaan.

 

D-vitamiini

Paljon on väitelty D-vitamiinin määristä ja nykyaikana ravitsemussuosituksissa suositellaankin esimerkiksi 18-60 vuotiaille VAIN 10 µg D-vitamiinia vuorokaudessa (joka on todella naurettavan pieni määrä omasta mielestäni). Kuitenkin vähäisen määrän D-vitamiini määrän on tutkittu vaikuttavan monien sairauksien syntyyn. Lisäksi sen yliannostuksesta ei ole todettu olevan haittoja ihmiselle. Itse annan pojallemme hieman yli suositusten mukaan D-vitamiinia joka päivä, mutta tämä on toki vain oma kokemukseni asiasta. Kehotankin sinua tutkimaan itse lisää asiaa ja tekemään sitten oman päätöksesi.  Lisää D-vitamiinista voit lukea täältä.

 

Laita kuitenkin ensimmäiseksi lapsen suolisto kuntoon!

Ei auta, vaikka syöttäisit mitä vitamiineja ja lisäravinteita lapsellesi, jos hänen suolistonsa ei ole kunnossa, ei sieltä myöskään mitkään ravinteet imeydy kunnolla. Suolistofloora pitää siis laittaa kuntoon ennen ainuttakaan lisäravinnetta, koska muuten ne menevät hukkaan, eikä lapsi hyödy niistä mitenkään. Lue suoliston vahvistamisesta lisää täältä.

Maitohapot

Suoliston hyvinvointia edistävät hyvät ja laadukkaat maitohappovalmisteet.

Probiootit ovat siis hyviä maitohappobakteereita ja ne auttavat muun muassa ruoansulatuksessa, proteiinien ja hiilihydraattien pilkkoutumisessa ja hyödyntämisessä sekä mineraalien imeytymisessä.  Jotta maitohappobakteerit toimisivat oikein, tulee syödä myös prebiootteja. Prebiootit ovat sulamattomia aineita, jotka eivät imeydy ihmisen suolistossa, mutta joita maitohappobakteerit käyttävät ravinnokseen. Prebiootteja sisältäviä ruoka-aineita ovat: linssit ja palkokasvit, parsa, sipuli, marjat, banaani ja kaura.

Maitohappobakteereja eli probiootteja saa esimerkiksi:

Hapankaalista, kefiiristä,  kombutsasta ja kimchistä, mutta pienemmälle lapselle on helpoin tapa antaa probiootit nestemäisessä muodossa. Huomioi kuitenkin, että käytät on laadukasta eläviä probiootteja sisältävää valmistetta.

lapsen vastustuskyvyn vahvistaminen - 7 luonnollista keinoa

Jos flunssa meinaa kuitenkin iskeä

Tällä yksinkertaisella ja luonnollisella kultaisella kolmen kombolla olen saanut meidän taaperon alkavan flunssan pyörtämään. Niin yksinkertaista ja helppoa, mutta kovin harva tästäkään valitettavasti tietää, joten tässä on! <3

 

Stop flunssa -ohje:

1. Luomulaatuinen luonnollisessa muodossa oleva C-vitamiini (acerola jauhe).. 

Acerola on kirsikkaa muistuttava trooppinen hedelmä, joka kasvaa Keski- ja Etelä-Amerikassa. Acerola-jauhe on yksi parhaista luonnollisen C-vitamiinin lähteistä. C-vitamiini tehostaa myös raudan imeytymistä ja vahvistaa kollageenin tuotantoa.

 

2. Manuka-hunaja tai suomalainen luomu hunaja (Huomioithan, että hunajaa ei suositella alle 1-vuotiaille)

Manuka-hunaja on raakaa, puhdasta sekä pastöroimatonta hunajaa. käytän itse uusi-seelantilaista manuka-hunajaa. Hunaja on saanut nimensä manuka-pensaasta, josta mehiläiset keräävät nektarin. Hunajassa on tietty määrä siitepölyä, jonka myös pakkaus kertoo. Käyttämässäni hunajassa vähintään 75 % siitepölystä on peräisin manukasta. Ole kuitenkin tarkkana valitessasi hunajaa, sillä hunajasta kuten monesta muustakin ruoka-aineesta on olemassa väärennöksiä.

Pastöroimaton hunaja on terveellisintä hunajaa mitä olla voi, koska siinä on tallella kaikki bakteerit joita me ihmiset todella tarvitsemme. Sitä ei ole siis ollenkaan kuumennettu, jolloin bakteerit pysyvät ”hengissä” tuotteessa. Hunajan vaikutuksista flunssaan on tehty myös paljon tutkimuksia, enkä ihmettele tutkimusten mahtavia tuloksia yhtään!

Miksi pastörorointi ei välttämättä ole hyvä juttu?

Meillä Suomessahan pastöroidaan melkein kaikki maitotaloustuotteet (koska niin vaaralliset bakteerit). Kun pastörointi tehdään tuotteelle, kuolevat kaikki hyvät ja meille hyödylliset bakteerit ja tuotteesta tulee ihmiselle väärän muotoista ”kuollutta” ravintoa. Esimerkiksi raakamaidossa on bakteereita ja entsyymejä kuten laktaasientsyymiä, jotka tekevät maidosta helposti sulavaa. Siksi lähes kaikki laktoosi-intolerantikot voivat juoda raakamaitoa ilman oireita. Pastöroinnissa ja homogenoinnissa kivennäisten, vitamiinien ja proteiinien välinen suhde nyrjähtää. Homogenointi aiheuttaa molekyylirakenteiden muutoksia, joista aiheutuu muun muassa kalkin imeytymisongelmia. Pastörointi on siis lämpökäsittely, jossa tuhotaan mahdolliset tautia aiheuttavat bakteerit kuumentamalla. Menetelmän kehitti Louis Pasteur, joka ei kuitenkaan käyttänyt menetelmää maidon valmistukseen vaan etikan ja viinin valmistukseen. Jokainen saa miettiä, onko kaikkien maitotaloustuotteiden pastörointi järkevää ja miksei jokainen saa itse päättää juoko raakaa vai pastöroitua maitoa?

vastustuskyky

 

3. Propolis-uute

”Propolis on mehiläisten valmistamaa kittivahaa. Sen raaka-aineina on puiden ja pensaiden silmujen erittämät tuoksuvat ja pihkamaiset hartsimaiset aineet. Propoliksella on monia hyödyllisiä ominaisuuksia. Sitä käytetään luonnon omana antibioottina.”

Propolis sisältää runsaasti flavonoideja, jotka toimivat antioksidantteina ja tipat saattavat helpottaa tulehduksia. Uutetta voi käyttää niin sisäisesti kuin ulkoisestikin haavojen hoitoon ja hyönteisten puremiin. Se stimuloi solujen ja kudosten kasvua ja nopeuttaa näin paranemista. Propoliksessa voi olla jopa 300 kemiallista ainetta mm. balsamia, hartsia, terpeenejä, vahaa, rasvahappoja ja siitepölyä.

 

Näin teet kolmen kultaisen kombon

Koska lapset tykkäävät makeasta, niin C-vitamiinijauhe ja propolisuute kannattaa sekoittaa hunajaan ja näin ollen pystyy harhauttamaan tarkan makuaistin omaavaa lasta. C-vitamiinijauhe on siis itsestään aika karvaan makuista. Itse annoin tätä komboa ainakin noin 3 krt päivässä 3 päivän ajan, jolloin myös flunssan oireet pikkuhiljaa katosivat kokonaan, eikä meillä tultu kipeäksi ollenkaan!

 

PSSSST….

Olen perustanut vauvatukiryhmän facebookkiin vertaistukea varten! 💙

Ryhmä on tarkoitettu kaikkien vauvojen (n.0-3v äideille). Myös odottavat äidit ovat tervetulleita. Ryhmässä jaetaan vinkkejä sekä vertaistukea kaikkeen vauvoihin liittyvistä asioista. Ryhmä sopii etenkin ensimmäisen lapsen äideille, Tervetuloa mukaan! 💙

 

 

Jutussa käytetyt lähteet:

https://www.hunaja.net/muita-mehilaistuotteita/propolis/

https://ebm.bmj.com/content/early/2020/07/28/bmjebm-2020-111336

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD007094.pub5/full

 

 

Kategoria:

4 kommenttia

  1. Salla klo

    Moikka, millaisia määriä hunajaa annat pienelle lapselle? Ja kannattanee käyttää kuureina, eikä jatkuvasti?

    • Moikka Salla!

      Kiitos kysymyksestäsi! Joo kuureina annan. Määrä vaihtelee varmasti lapsesta riippuen mutta meidän poika on niin vilkas, että annan noin puoli teelusikallista tai vähemmän, koska muuten hyppii seinille :D. Poika oli hiljattain kipeänä niin viikon verran annoin hänelle hunajaa. Kannattaa käyttää luomulaatuista pastöroimatonta hunajaa tai sitten manuka-hunajaa 🙂

      <3 Tiina

      • Salla klo

        Mitenkäs Propoliksen kanssa kun on uutettu alkoholiin? Montako tippaa?

        • Moikka Salla!

          Kiitos kysymyksestäsi :). Toki lapsille annetaan uutetta joka ei ole alkoholipohjainen. Minulla on käytössä esimerkiksi xxl propolis ja se on ihan glyserolipohjainen 🙂

          <3 Tiina

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.