Miksi en käytä aurinkorasvaa tai aurinkolaseja?

Miksi en käytä aurinkorasvaa tai aurinkolaseja?

Miksi en käytä aurinkorasvaa tai aurinkolaseja? Yli kymmenisen vuotta sitten, kun käytin vielä hormonaalista ehkäisyä, aurinkolaseja, eikä ruokavalioni ollut todellakaan kunnossa, paloin todella helposti auringossa. Minun ei tarvinnut olla auringossa kuin 10 minuuttia, niin ihoni oli jo palamispisteessä. Ihmettelin aina mistä moinen johtuu, sillä lapsena ihoni kesti hyvin aurinkoa. Näin jälkikäteen olen tutkinut asiaa paljon ja internetistä sekä Instagramista löytyykin laajasti tietoa aiheeseen liittyen. Kerron jutussani, mitkä tekijät altistavat sinua palamiselle ja mitkä taas vahvistavat sietokykyäsi auringolle. Mihin kaikkeen se aurinko oikein meissä vaikuttaakaan!

Aurinko on lisäravinteesi

Oletko huomannut, että maailma pyörii aika lailla samaa rataa? Aikoinaan meille myytiin muovipohjaiset kengät suurella kampanjalla. Tämä katkaisi yhteytemme Äiti Maahan lähestulkoon kokonaan ja vaikutti suuresti terveyteemme. Länsimaalaiset lääkärit suosittelevat lääkkeitä, joilla hoidetaan vain oiretta ei itse juurisyytä. Ei siis pureuduta kokonaisvaltaiseen terveyteen ollenkaan. Elintarvike- ja einesteollisuus kukoistavat ja valmisruoat sisältävät ennätyspaljon erilaisia lisä-, säilyke- ja väriaineita, jotka ovat terveydellemme vaarallisia. Aurinkolasit ja aurinkorasvat katkaisevat taas yhteytemme aurinkoon, jota tarvitsemme voidaksemme hyvin. On ymmärrettävä, että maailmaa pyörittää raha ja vasta sitten voit ymmärtää miksi erilaisia asioita tehdään ja tapahtuu. Mutta mennäänpä nyt suoraa asiaan.

Miksi aurinko on mustamaalattu?

Älä käsitä väärin, en tietenkään suosittele, että astut aurinkoon täysin valmistumatta sen vaikutukseen. Aurinko on meidän ihollemme ja mielellemme hyvin tärkeä asia, mutta se vaikuttaa ihmiseen myös todella kokonaisvaltaisesti. Olen jättänyt luonnolliset aurinkorasvat pois muutamia vuosia sitten, koska perehdyin myös niiden tuoteselosteisiin paremmin. Mielestäni ei ole järkevää lotrata mitään kemikaalia iholle ja mennä sen jälkeen paistattelemaan suoraan aurinkoon, jossa rasva kuumentuu ja imeytyy yhä syvemmälle ihoon ja täten koko kehoosi. Voit hyvin suojautua auringlta vaatteilla ja voit lisäksi vältellä keskipäivällä auringossa olemista. Nyt huomio! Ennen kuin vedät ne kuuluisat hernepalot nenään, kerron että kirjoitan omasta kokemuksestani ja kehotan sinua tietysti tekemään oman tutkimustyösi tässäkin asiassa. Jokaisen on hyvä kuulostella omaa sisäistä ääntään. Kuten sanoin, olen tutkinut asiaa paljon ja siitä löytyy myös erilaista tietoa netistä. Tietysti on ilmiselvää, että en kehota ketään olemaan ilman aurinkorasvaa tai aurinkolaseja, mutta kerron oman kokemukseni asiasta.

Miksi en käytä aurinkorasvaa tai aurinkolaseja?

Aurinkolasit huijaavat aivojasi

Kun pidät aurinkolaseja, se sekoittaa sinun hormonijärjestelmääsi ja täten koko terveyttäsi. Kun pidät aurinkoisena päivänä aurinkolaseja, huijaavat aurinkolasit aivojasi siten, että aivosi luulevat, että on pilvinen päivä. Tällöin aivot eivät anna iholle signaalia, että sen pitää suojautua. Iho ei näin ollen valmistaudu suojautumaan luonnollisesti auringolta. Joka tarkoittaa tietysti sitä, että ihon normaalit suojamekanismit eivät toimi silloin kun pitäisi ja iho palaa tällöin herkemmin. Aika järkeenkäypää vai mitä?

Ajattele aurinkoa lisäravinteena

Itse ajattelen Auringon olevan eräänlainen ”lisäravinne”, jota on saatava joka päivä, jos se vain taivaalta möllöttää. Sopivasti altistuen ja pikkuhiljaa altistusta lisäten, kun kesää kohden mennään. Vuosia sitten käytin aurinkolaseja aina, koska silmäni olivat todella herkät ja kirkas kevätaurinko sai silmäni vuotamaan kirkkaudesta. Jäin koukkuun aurinkolaseihin, koska koin että silmäni olivat erityisen herkät valolle. Nyt näin parisen vuotta taaksepäin koen, että olin itse aiheuttanut tuon herkkyyden silmilleni. Silmäni eivät ikinä ehtineet tottua kirkkaaseen auringonvaloon, kun peitin ne aina aurinkolaseilla heti kevätauringon astuessa esiin. Nykyään silmäni eivät ole valoherkät enää ollenkaan. Ymmärrän, että kun silmät pikkuhiljaa tottuvat auringonvaloon, ne sietävät sitä paremmin. Auringonvalo vaikuttaa myös käpyrauhaseen ja täten laajasti muihinkin hormooneihisi ja tietysti unirytmiisi sekä mielialaasi. Siksi moni kokee luonnollisesti, että auringossa olo virkistää ja piristää! On aika ottaa siis silmämunille aurinkoa ja parantaa kokonaisvaltaista terveyttäsi! Nyt kun kevätaurinko ihanasti taivaalta möllöttää, on aika heittää aurinkolasit roskiin, tai käyttää niitä korkeintaan autossa hätätilanteissa :).

Hormonaaliset valmisteet ja lääkkeet altistavat ihoasi palamiselle

Kuten edellä mainitsin, koin, että kun käytin yli kymmenisen vuotta sitten hormonaalisia valmisteita, (pillereitä) ihoni altistui herkemmin auringolle. Maalaisjärellä ajateltuna asia on selvä, koska synteettiset hormonit sekoittavat sinun oman hormonijärjestelmäsi ja tasapainosi, jolloin altistut herkemmin kaikelle. Pillereillä ja muilla hormonaalisilla valmisteilla on myös paljon erilaisia sivuvaikutuksia, kuten mielialanvaihteluita, migreeniä yms. Myös erilaiset lääkkeet vaikuttavat sinuun kokonaisvaltaisesti ja täten tietysti ihoosi. Kortisonivoiteet herkistävät ihoa myös palamiselle!Toinen altistava tekijä palamiselle on vääränlainen hapan ja kuiva ruokavalio. Palamiselta voi hyvin suojautua oikeanlaisella ravinteikkaalla ruokavaliolla. Ruokavaliosta lisää alempana.

Miksi en käytä aurinkorasvaa tai aurinkolaseja?

Entäs ne maksaläiskät, jotka tulee auringosta?

Muistan kun eräs läheiseni vannotti minua käyttämään aurinkorasvaa kasvoissani, sillä muuten hänen mukaansa kasvoihin tulisi helposti varsinkin aikuisilla naisilla maksaläiskiä. Mietin asiaa taas hieman syvemmin. Miksi joillekin naisille tulee maksaläiskiä ja joillekin ei? No yksinkertainen vastaus tähän on ruokavalio. Voit sisäisellä suojauksella vaikuttaa ihoosi ja siihen, miten se kestää aurinkoa. Maksaläiskät kuten muutkin iho-oireet kertovat syvemmästä epätasapaino ongelmasta kehossasi.

Vahvista kehoasi sisältä päin, ei pelkästään ulkoapäin!

Jos voit vaikuttaa ruokavaliolla kokonaisvaltaiseen terveyteesi, miksi et voisi vaikuttaa siihen sillä, kuinka se sietää aurinkoa? Monen vaivan ja sairauden syyt löytyvät ruokavaliosta ja moni paranisi esimerkiksi migreenistä ja jatkuvista vatsavaivoista, kun suuntaisi katseensa kohti ruokavaliota ja suolistoaan.

Miksi en käytä aurinkorasvaa tai aurinkolaseja?

Näillä toimenpiteillä vahvistat ihosi luontaista vastustuskykyä auringolle

Älä käytä aurinkolaseja. Aloita auringonvalolle altistuminen pikkuhiljaa jo alkukeväällä. Jos olet herkkä, aloita 5 minuutista ja lisää aikaa pikkuhiljaa. Aina kun aurinko paistaa pyri olemaan siinä noin 15 minuuttia päivässä. 15 minuutissa iho alkaa muodostaa luontaisesti D-vitamiinia, eli ihossa alkaa muodostua D-vitamiinin esiastetta ja se muuttuu aktiiviseksi D-vitamiiniksi elimistön käyttöön. Ota huomioon myös tämä seikka, jotta saat vitamiinin käyttöösi. Ihosi muodostaa D-vitamiinia vielä kaksi tuntia auringossa olon jälkeen, joten ihan heti ei kannata suihkuun mennä ihoa pesemään.

Terveellinen ruokavalio on kaiken A ja O. Syö terveellisesti ja monipuolisesti välttäen valkoista sokeria, eineksiä ja lisäaineita. Otathan huomioon, että sinun tulee kuitenkin ensin laittaa suolistosi kuntoon, jotta ravinteet ja hivenaineet imeytyvät suolistostasi. Sanotaan, että olet sitä mitä imeytät kehoosi, eli tosin sanoen, jos suolistosi on epätasapainossa, ei sieltä imeydy kehoosi tarvittavia ravinteita. Kiinnitä siis suurta huomiota suolistosi kuntoon!

Lisäravinteet tukena ihon vahvistamisessa

Syö kollageenia. Elimistö lopettaa kollageenin valmistamisen noin 24-vuotiaana, jolloin iho alkaa luonnollisesti vanhentumaan ja siihen tulee ryppyjä. Kollageeni vahvistaa ihoa sisältä päin, joten sitä kannattaa ehdottomasti syödä. Itse syön kollageenijauhetta, mutta sitä saa toki myös esim. luuliemijauheesta.

Spirulina  sisältää paljon mm. beetakaroteenia ja muita hivenaineita, mutta ota huomioon, että valmiste voi sisältää runsaasti myös raskasmetalleja. Itse käytin yhdessä välissä paljokin tätä, mutta nykyään en koska en voi olla varma sisältääkö se raskasmetalleja.

A-vitamiini on ihon suosikkivitamiini ja se ylläpitää ihosolujen normaalia toimintaa ja auttaa ihoa sekä limakalvoja pysymään terveenä. Maksa on hyvä A-vitamiinin lähde, mutta voinpa veikata, ettei se kuulu monenkaan ruokavalioon (ei ainakaan omaani). Myös munankeltuainen sisältää paljon A-vitamiinia. Hyviä karotenoidien lähteitä ovat myös tummankeltaiset ja oranssit kasvikset, kuten porkkana ja paprika sekä vihreistä pinaatti, parsakaali sekä kesäkurpitsa.

Huomioi, että ostat kasviksesi luomuna, sillä kaupan tehotuotetut kasvikset eivät välttämättä sisällä juurikaan mineraaleja tai vitamiineja. Itse olen syönyt koko alkutalven runsaasti omia luomu porkkanoita päivittäin, joten katsotaan, kuinka se ihooni nyt kesällä vaikuttaa. Käytän kasvovoiteena myös luonnollista talivoidetta, joka sisältää runsaasti hyvälaatuista retinolia (a-vitamiinia) joka tekee gutaa iholle!

auringonvalo | ekoelamani

Panosta sisäiseen ihon kosteutukseen:

  • Juo paljon suodatettua vettä tai lähdevettä. Huomioi, että esimerkiksi kahvi ja alkoholi kuivattavat elimistöä, joten ota tämä seikka huomioon auringossa oleskellessasi.
  • Panosta hyviin sisäisiin öljyihin. Itse käytän laadukasta luomulaatuista oliiviöljyä sekä Balanstrin Omega 3 öljyä.

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Syö tavallista kotitekoista ruokaa, paljon kasviksia, marjoja sekä hedelmiä niin pääset jo pitkälle.

Muista myös maadoittuminen. Maadoittumisessa keho täyttyy siis negatiivisesti varautuneista vapaista elektroneista, joita on runsaasti maan pinnassa. Keho tasapainottuu välittömästi samalle sähköenergian tasolle, eli jännitteelle maan kanssa. Yhdistyt siis uudelleen maasta tuleviin luonnollisiin signaaleihin, jotka hallitsevat kaikkia sillä asuvia organismeja. Tämä taas palauttaa kehon luonnollisen sisäisen sähköisen vakauden ja rytmin, jotka edistävät normaaleja elintoimintoja. Yhteyden palauttaminen antaa keholle mahdollisuuden palata normaaliin sähköiseen tilaan, itsesäätelyyn ja itseparantamisen tilaan.

 

Lähde

 

 

 

Kategoria:
5 vinkkiä vähentämään kemikaali

Haluatko vähentää kemikaalikuormaasi?

Tilaa 5 vinkin miniopas ja tasapainoita kehosi!

Ekoelämäni