Nämä 5 lisäravinnetta ovat terveydellesi tärkeitä

Nämä 5 lisäravinnetta ovat terveydellesi tärkeitä. Sanotaan, että ihminen saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ruoasta. Jos kuitenkin syöt paljon eineksiä, syöt epäterveellisesti tai syöt muuten vain niukasti, niin et luultavastikkaan saa kaikkia tarvitsemiasi ravintoaineita ruokavaliostasi. Länsimaissa meillä onkin paljon esimerkiksi ylipainoa ja sehän ei missään nimessä tarkoita, että ihminen saisi kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ruoastaan, koska juuri tällöin voi olla puutetta erilaisista vitamiineista ja ravinteista, jos ruokavalio on koostettu vain köyhästä ”kuolleesta” ruoasta.

Nämä 5 lisäravinnetta ovat terveydellesi tärkeitä

Suoliston kunto vaikuttaa lisäravinteiden imeytymiseen

Toki on huomioitava, että suoliston kunto vaikuttaa kaikkien lisäravinteiden ja ruoan imeytymiseen, joten myös suoliston kuntoon kannattaa ennen kaikkea kiinnittää suurta huomiota, koska huonosti voivasta suolistosta ravinteet eivät imeydy niin kuin pitäisi. Stressi on myös yksi seikka, joka on syytä ottaa huomioon kokonaisvaltaisessa terveydessä. Stressi kuluttaa äärettömästi kehoa ja mieltä. Jos sinulla on paljon stressiä suosittelen rauhoittamaan hermostoa. Hyviä keinoja tähän ovat esimerkiksi maadoittaminen metsässä oleminen, avantouinti tai meditointi.

4 asiaa jolla parannat suolistosi hyvinvointia

Omega 3 -rasvahappovalmiste

Rasvahappotasapaino on äärimmäisen tärkeää terveytesi kannalta. Tärkeää on etenkin se, että saat tarpeeksi Omega 3 -rasvahappoja. Yleensä jokainen saa liikaa Omega 6 -rasvahappoja ja se ei ole pidemmän päälle hyvä juttu terveytesi kannalta. Jotta rasvatasapainosi pysyisi kunnossa, sinun olisi hyvä syödä päivittäin laadukasta kalaöljyä. Laadukas kalaöljy on myös erittäin hyvä lisäravinne sinulle, jos kärsit stressistä, koska kehosi kuluttaa tällöin extra paljon ravinteita kehostasi. Itse sain käsieni pahan ekseeman kuriin lähes välittömästi aloitettuani laadukkaan kalaöljyn nauttimisen. Laadukas kalaöljy on yleensä sekoitettu laadukkaaseen oliiviöljyyn ja sen tunnistaa helposti esimerkiksi siitä, että se ”jää kurkkuun” ja nauttimisen jälkeen kurkusta tulee pieni yskähdys. Tätä voi testata hyvin esimerkiksi lapsilla, koske he ovat herkkiä kaikille mauille :). Yskähdys johtuu öljyn sisältämistä laadukkaista antioksidanteista. Mitä kitkerämpää, sen terveellisempää. Muistathan että makuaistia voi myös kehittää erilaisia makuja kohtaan. Yleensä 12 maistelukertaa riittää tähän.

Kalaöljy kannattaa ehdottomasti valita pullomuodossa. Kapseleiden sisältö voi valitettavasti olla lähes mitä vain ja laadukkaan kalaöljyn tunnistaakin hyvästä tai mauttomasta mausta. Kalaöljyn ei saisi maistua pahalta. Jos kuitenkin jostain syystä haluat käyttää kapseleita, niin testaa niiden maku. Laita kapseli suuhusi ja pureskele se rikki. Kalaöljy on herkkä hapettumaan ja sitä pitääkin säilyttää jääkaapissa valolta suojattuna.

Maitohappovalmiste

Suoliston kuntoon kuten myös koko terveyteesi vaikuttavat erityisen paljon suolistossa olevat mikrobit. Suolistossa olevia mikrobeja on niin hyviä kuin huonojakin, mutta jo hyvät mikrobit toimivat oikein, eivät ne päästä huonoja valloilleen. On huomioitava, että antibioottikuurit ajavat suoliston aina epätasapainotilaan ja tappavat niin hyvät kuin huonotkin mikrobit.

Probiootit ovat siis hyviä maitohappobakteereita ja ne auttavat muun muassa ruoansulatuksessa, proteiinien ja hiilihydraattien pilkkoutumisessa ja hyödyntämisessä sekä mineraalien imeytymisessä.  Jotta maitohappobakteerit toimisivat oikein, tulee syödä myös prebiootteja. Prebiootit ovat sulamattomia aineita, jotka eivät imeydy ihmisen suolistossa, mutta joita maitohappobakteerit käyttävät ravinnokseen. Prebiootteja sisältäviä ruoka-aineita ovat: linssit ja palkokasvit, parsa, sipuli, marjat, banaani ja kaura.

Maitohappobakteereja eli probiootteja saa esimerkiksi:

Hapankaalista, kefiiristä (se valmistetaan lisäämällä lehmän- tai vuohenmaitoon kefiirinsiementä aikaisemmasta kefiirierästä ja antamalla juoman käydä),  kombutsasta (kombutsa on sokeroidusta teestä käyttämällä valmistettu juoma) ja kimchistä (kiinankaalista tai muista kasviksista hapatettu korealainen ruokalaji), mutta pienemmälle lapselle on helpoin tapa antaa probiootit nestemäisessä muodossa. Huomioi kuitenkin, että käytät on laadukasta eläviä probiootteja sisältävää valmistetta.

Nämä 5 lisäravinnetta ovat terveydellesi tärkeitä

C-vitamiini

C-vitamiinia ja muita terveydelle tärkeitä aineita saat paljon tietysti marjoista ja parhaimpia lähteitä ovatkin tyrni, mustikka ja mustaherukka. Lisäksi hedelmät sisältävät paljon erilaisia C-vitamiineja sekä muita hyviä yhdisteitä kuten polyfenoleita. Parhaimpia lähteitä ovat esimerkiksi sitruuna sekä appelsiini. Jos sinulla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta syödä tuoreita marjoja tai hedelmiä. Niin esimerkiksi marjoista on olemassa erilaisia kylmäpuristettuja jauheita, joita voi ottaa kätevästi esimerkiksi matkalle mukaan. C-vitamiinia löytyy myös lisaravinteena sekä taplettina että jauheena.

C-vitamiinin alkuperä kannattaa (niin kuin muissakin lisäravinteissa) tutkia aina tarkoin. On olemassa monenlaisia vitamiinilisiä ja osa lisistä on täysin synteettisesti valmistettu. C-vitamiinistakin löytyy niin synteettistä kuin luonnollisempaakin lisäravinnetta. Ongelma synteettisissä valmisteissa on se että keho ei välttämättä osaa tai pysty otaa niitä kunnolla käyttöönsä. Itse käytän C-vitamiininani luonnollista C-vitamiinijauhetta. Acerola-jauhe on luonnon omaa C-vitamiinia. Acerola-jauhe on kirsikkaa muistuttava trooppinen hedelmä ja se kasvaa Keski- ja Etelä-Amerikassa. Toinen vaihtoehto C-vitamiinille on valita liposomaalista C-vitamiinia sisältävä tuote. Kun tuote on liposomaalisessa muodossa imeytyy se merkittävästi paremmin kehon soluihin.

Ihmiskeho ei pysty tuottamaan itse C-vitamiinia vaan sitä on saatava joka päivä ravinnon kautta. C-vitamiini tehostaakin muun muassa raudan imeytymistä sekä kollageenin tuotantoa ja stimuloi hormonitoimintaa. C-vitamiini tukee kokonaisvaltaista terveyttämme.

C-vitamiini auttaa muun muassa:

  • Immuunijärjestelmää pysymään normaalina
  • Edistää normaalia kollageenin muostumista
  • Edistää hermoston normaalia toimintaa
  • Suojaa soluja hapettumisstressiltä
  • Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta

 

Elektrolyyttijauhe

Koska maaperämme on nykyään hyvin mineraaliköyhää, on hyvä syödä kehomme tarvitsemia mineraaleja sekä hivenaineita. Mineraaleja saat esimerkiksi sellerimehusta tai kookosvedestä. Jos näitä ei ole saatavilla, helppo vaihtoehto on erillinen mineraalijauhe. Kehomme toiminnan kannalta erityisen tärkeät mineraalit ovat magnesium ja kalsium sekä seleeni. Seleeni on erityisen tärkeä lisä vegaaneille ja seleeniä saa napattua helposti luonnollisessa muodossa parapähkinöistä. Kun aloitin itse mineraalijauheen käyttämisen tuntui että sain nukuttua paremmin. Yksi vanhempi ystäväni sai vuosia jatkuneet suonenvetonsa loppumaan jauheen aloittamisen jälkeen.

miksi suomalaiset ovat niin auktoriteetti uskovaisia?

D-vitamiini

D-vitamiini on suomalaisille yksi tärkeinmmistä lisäravinteista varsinkin talviaikaan. D-vitamiini toimii elimistössä hormonin kaltaisesti ja juuri siksi se vaikuttaa niin moneen asiaan elimistön toiminnassa. D-vitamiinin laatuun kannattaa panostaa, sillä vain laadukas tuote imeytyy hyvin. Itse käytän oliiviöljypohjaista valmistetta, joka oli imeytynyt mittauksessa todella hyvin.

D-vitamiini vaikuttaa yli 229 geenin toimintaan ja lisäksi sillä on paljon muitakin positiivisia vaikutuksia. Se muun muassa:

  • Ehkäisee masennusta
  • Ehkäisee aivojen ja hermoston rappeutumista
  • Vaikuttaa hormonitasapainoon
  • Ehkäisee tulehdusta

Lue allaolevasta linkistä lisää D-vitamiinista

Miksi D-vitamiini ehkäisee monien sairauksien syntymisen?

 

Lähteet:

Havaste, Annika 2015: Virtaa ravinnosta

Kategoria:

10 kommenttia

  1. Tuula klo

    Kuinkahan kauan suolisto kestää noita kymmeniä ylimääräisiä luontaistuotteita.
    Kyllä ne ravinteet enimmäkseen tulisi otta oikeaoppisesti valmistetusta ruoasta ja vasta mikäli huomaa puutteita niin sitten korjaa luontaistuotteilla.

    • Moikka Tuula
      Kiitos kommentistasi! Näissä asioissa kannattaakin kuunnella aina itseään ja tehdä juurin niin kuin hyvältä tuntuu 🙂 Riippuu täysin ihmisen ruokavaliosta saako siitä kaikkia ravinteita vai ei. En usko, että esimerkiksi laadukasta kalaöljyä saa ravinnosta tarpeeksi ja siksi ainakin se kannattaa nauttia lisäravinteena.
      -Tiina

  2. Kristiina Salmela klo

    Mielälläni otan kalaöljyn kapsellina, mieluummin. Lapsena syötettiin pullosta lusikkaan, happamen puolukkahillon kanssa kalöljyä. Vaihtoehtoja ei ollut. Pysyvä trauma jäi. Pelkään että kapselleistakin tulee (voi tulla) röyhtäisynä maku suuhun. Nyt käytössä Bio-Marin Plus. Ei jälkiseuraamuksia.
    En pysty syömään (esim. lohta) seuraavana päivänä, kalaöljy maistuu valitettavasti. Se on syötävä lämpimänä
    Näillä mennään

    • Moikka Kristiina!

      Kiitos kommentistasi. Valitettavasti olen kuullut vastaavista tapauksista muiltakin juuri kalaöljyn osalta. Onneksi olet silti löytänyt itsellesi toimivan vaihtoehdon 🙂

      <3 Tiina

      • Maija Jokinen klo

        Hei Tiina,
        onko Möllerin tuotteet hyviä kalaöljyiksi kun haetaan omega 3?
        Onko siis kalan maksaöljy kalaöljyä?
        Kiitos

        • Moikka Maija!

          Kiitos kommentistasi! Kyllä kalaöljy ja kalan maksaöljy on sama juttu. Minulla ei valitettavasti ole kokemusta möllerin tuotteista mutta olen todennut Balanstrin omega 3 öljyn hyväksi ja hyvän makuiseksi 🙂

          <3 Tiina

  3. Paavo Leppänen klo

    Olet aivan oikeassa. Nykyruoka on niin tehomaatalouden tuotetta, että ihminen tarvitsee lisäravinteita.
    Olen 70v ja en ole enää 20 vuoteen sairastellut yhtään flunsaa enkä viruksia. Ennen ainakin 2 kertaavuodessa. Mikä muutui 20v sitten. Löysin tuotteen joka on elämän perusta. Syön joka päivä sitä, yksi tai kaksi kapselia. Pitää suoliston ja vatsan huippukunnossa. Auttaa myös muita ravinteita imeytymään paremmin. Luonto on sen synnyttänyt elämän alkuvaiheden avuksi. Siis mikä tämä kunnossapitäjä on. Arvaattekin kait. Ternimaitokapselit. Kokemusta on.
    Suoliston ja vatsan kunnostaja. Halvinta hoitoa ihmiselle. 70vuotiaana ihokin on kuin nuorena ikään samoin kynnet ja luusto. Tukka voi hyvin. Ei sairaspäiviä.
    Yksi Päivärinta tuhosi hyvän tuotteen aikoinaan. Suoomelle kallein ihminen. Ei lääketeollisuuden suosima koska siitä ei tiliä tule. Nykyään myynissä apteekeissa ja luonnaistuotekaupossakin. Terveenäpysymisen A jaO suosittelen. Paavo

    • Moi Paavo!

      Kiitos kommentistasi! Mahtavaa kun olet löytänyt toimivan lisäravinteen itsellesi! Varmasti kokeilemisen arvoinen tuote jos ei ole herkkä maidolle 🙂

      <3 Tiina

  4. Hellevi Kiiltomäki klo

    Mitä mieltä olet Karnosiini nimisestä lisäravinteesta? Olen syönyt sitä vuosikaudet.

    Hellevi

    • Moikka Hellevi! Kiitos kysymyksestäsi. Karnosiini on myös yksi hyvä lisä ja onkin erityisen tärkeä esimerkiksi muistisairaille ja MS-tautia sairastaville. Olen myös lukenut sinkkikarnosiini valmisteesta joka on ilmeisesti aika tehokas tuote 🙂

      <3

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.