Miten hoitaa PMS-oireita? 5 luonnollista vinkkiä

Miten hoitaa PMS-oireita? 5 luonnollista vinkkiä. Monet kärsivät PMS-oireista, mutta kuten monia oireita ja kipuja voidaan hoitaa luonnollisesti ja oikeanlaisella ruokavaliolla sekä lisäravinteilla. Ruokavalio on kaiken A ja O ja etenkin se, että saat kaikki tarvitsemasi vitamiinit ja kivennäisaineet siitä. PMS-oireet eivät ole normaaleja ja niitä voidaan aina hoitaa ja helpottaa erilaisilla luontaisilla asioilla. Älä anna oireiden hallita elämääsi.

Miten hoitaa PMS-oireita? 5 luonnollista vinkkiä

Miten hoitaa PMS-oireita? 5 luonnollista vinkkiä

Itselläni ei oikeastaan ole koskaan ollut minkäänlaisia PMS-oireita, mutta tiedän että monet kärsivät niistä. Siksi haluan perehtyä asiaan hieman tarkemmin. PMS-oireita ovat esimerkiksi mielialavaihtelut, väsymys, itkuisuus, krampit, turvotus, ärtymys yms. Erilaisia oireita voi ilmetä ovulaation yhteydessä ja tulla uudelleen ennen kuukautisia. PMS-oireet kertovat hormonaalisesta ja energeettisestä epätasapainosta ja ne eivät kuulu tasapainoista elämää elävän naisen kuukautiskiertoon.

Miten puhdistat kehosi? - ota tueksi 5 villiyrttiä

PMS oireiden syyt

PMS liitetään epänormaalin korkeisiin estrogeenitasoihin. Estrogeenin tuotanto nousee, kunnes  keltarauhanen ilmestyy. Kun munarakkula hajoaa, keltarauhanen alkaa tuottamaan progesteronia, joka taas toimii estrogeenin vastavaikuttajana. Jos progesteronia ei ole riittävästi estrogeenia on niin paljon, että PMS-oireet pahenevat. Tämä aiheuttaa nimenomaan mielialaoireita”. Toiset voivat saada oireita toisten hormonien noususta, jotka voivat vaikuttaa rintoihin ja painoon. Sokeritasapainon ongelmat voivat taas aiheuttavaa päänsärkyä ja sokerin tarvetta. Eli eri hormonit vaikuttavat aina eri oireisiin. Runsas eläinrasva voi sekoittaa rasvahappoaineenvaihdunnan ja kofeiini voi estää maksaa pilkkomasta tehtäväänsä tehneitä hormoneja. Tämä taas voi pahentaa PMS-oireita ja rintojen herkkyyttä.

Miten hoitaa PMS-oireita? 5 luonnollista vinkkiä

PMS-oireet ja stressi

Stressi sekoittaa koko pakan, koska stressi saa elimistön tuottamaan sukuhormonien toimintaa sekoittavia stressihormoneja. Stressi vaikuttaa siis kokonaisvaltaisesti naisen toimintaan eikä pelkästään PMS-oireisiin.

PMS-oireet voivat olla merkki pitkään jatkuneesta epätyydyttävästä elämäntilanteesta, sopimattomista elintottumuksista, stressistä sekä käsittelemättömistä tunnelukoista, mutta oireita voi ilmetä myös äkillisissä elämänmuutoksissa kuten läheisen kuolema, avioero tai esimerkiksi irtisanominen. Taustalla voi olla myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, anemiaa tai alkavia vaihdevuosia, jos oireet eivät ole syklisiä tai ovat epätyypillisiä. Suosittelen ottamaan huomioon myös sen seikan, että synteettiset hormonit kuten esimerkiksi ehkäisypillerit ja steroidit sekoittavat kehon vitamiini- ja kivennäistasoja. Nämä kaikki seikat taas pahentavat PMS-oireita.

Mitä energiahoito on? – Energiahoidon ABC

Hae apua ensin itsesi sisältä ja sitten vasta ulkopuolelta

Jos kärsit kovista PMS-oireista, osta ensimmäiseksi kalenteri, jos sinulla sellaista ei vielä ole. Pidä kalenterisi ajan tasalla ja tiedosta, milloin mahdolliset PMS-oireesi voimistuvat. Tee toimintasuunnitelma ja priorisoi. Sinä olet ensisijalla ja kaikki muu on toisarvoista. Järjestele etukäteen elämäsi niin, että elämäsi on mahdollisimman stressitöntä, kun mahdolliset oireet alkavat. Päätä, että sinä otat elämäsi haltuusi eivätkä PMS-oireet hallitse sinua. Muista myös nukkua riittävästi, koska unentarve nousee ennen kuukautisia.

Pidä ruokailuhetket rauhallisina ja tee vaikka etukäteen pakkaseen ruokaa. Syö säännöllisesti, sillä verensokereiden heittelyt voivat vahvistaa PMS-oireita. Vältä valkoisen sokerin syömistä, sillä sokeri vahvistaa hormonaalisia heilahteluja ja juo paljon vettä.

Miten hoitaa PMS-oireita? 5 luonnollista vinkkiä

5 helppoa hoitokeinoa PMS-oireisiin

  • Nuku riittävästi
  • Juo vettä tarpeeksi
  • Rentoudu (meditoi, kävele metsässä, ota jokin hemmotteluhoito tai tee jotain, mikä on juuri sinulle rentouttavaa)
  • Tunnista kiertosi toistuvuudet. Kun tunnistat nämä toistuvuudet, osaat etsiä oikeanlaista apua
  • Jätä valkoinen sokeri ruokavaliostasi pois ainakin oireiden aikaan

Miten puhdistat kehosi? - ota tueksi 5 villiyrttiä

Oikeanlainen ravinto on kaiken A ja O

Ravinnolla on iso osa kokonaisterveytesi kannalta, mutta se vaikuttaa myös PMS-oireisiin, sillä usein  voimakkaista oireista kärsivillä on puutoksia vitamiinien ja hivenaineiden saamisessa. Huomioi siis seuraavat vitamiinit ja lisäravinteet ruokavaliossasi.

Laadukas B-vitamiinilisä. Stressaantunut keho kuluttaa etenkin B-vitamiinivarastoja, joten hyvä ja laadukas B-vitamiinilisä on keholle tarpeen. Ota mieluiten B-vitamiinia, joka sisältää kaikkia B-ryhmän vitamiineja.

A-vitamiini (porkkana, turska, kananmunankeltuainen, bataatti)

Laadukas D-vitamiinilisä (mieluiten öljypohjainen),

C-vitamiinia saa etenkin tyrnimarjoista, mutta myös muista marjoista. Ravintolisänä C-vitamiinia saa esimerkiksi acerola tai amlajauheista marjojen lisäksi.

E-vitamiini (aprikoosit, ruusunmarjat, avokado, auringonkukan ja seesaminsiemenet. E-vitaminiä saa myös ravintolisänä).

Laadukas magnesium (luomukaurahiutaleet, mantelit, banaani ja raakasuklaa)

Kalsium (nokkosjauhe, vihreät vihannekset)

Sinkki (vain kuuriluonteisesti, sillä se vaikuttaa myös liiallisesti saatuna kuparin imeytymiseen). Sinkkiä saat kauraleseistä, mantelista, kurpitsansiemenistä.

Seleeni (parapähkinät liotettuna ovat seleenin oiva lähde, vain yksi pähkinä päivässä riittää). Seleeni ja jodi ovat erityisessä osassa koskien kilpirauhasen hyvinvointia.

Laadukas rasvahappolisä 

Rauta (nokkonen on hyvä raudan lähde). Rauta tarvitsee imeytyäkseen aina C-vitamiinia, joten huolehdi molempien tarvittavasta saannista.

Laadukas maitohappolisä ja tarvittaessa entsyymejä.

Jodilisä (kuuriluontoisesti). Koska maaperämme on nykyään todella mineraaliköyhää, on monilla suomalaisilla puutetta jodista. Jodin saanti vaikuttaa olennaisesti myös kilpirauhasen toimintaan. Jodista voi olla apua kilpirauhashormonin tasapainottamiseen, sillä sitä tarvitaan sukuhormonien säätelyyn. Alhaisen kilpirauhashormonin tasoon liittyy liika estrogeeni.

Onko paasto hyväksi? Energiaa mehu/smoothiepaastosta

Ota PMS-oireisiin avuksesi myös yrtit

Voit käyttää sisäisiä ja ulkoisia hoitoja. Sisäisenä hoitona käytetään nestettä poistavia rohtokasveja, kuten koivua, peltokortetta, nokkosta, kultapiiskua ja valkoapilaa. Psyykkistä ärtymystä voidaan rauhoittaa kauraversolla, kuismalla ja kamomillalla. Ulkoisina hoitoina voidaan vatsalle ja rinnoille esimerkiksi kuismaöljyä, jota voi hieroa iholle pyörivin liikkein.

Oireiden aikaan ole armollinen itsellesi ja yritä ottaa mahdollisimman rennosti ja stressittömästi. Stressi vaikuttaa todella paljon mielialaan ja oireisiin. Nauti iltaisin rauhoittavaa teetä esimerkiksi mustaherukanlehtiteetä, vadelmanlehtiteetä, nokkosteetä tai minttuteetä. Käperry aikaisin sänkyyn hyvän kirjan kanssa, tai tee vaikkapa lämmin jalkahoito, joka rauhoittaa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

Miten puhdistat kehosi? - ota tueksi 5 villiyrttiä

 

Lähteet

Raipala-Cormier, Virpi 1998: Luontoäidin kotiapteekki

Hirvikallio, Terhi 2016: Kuu-Naisen voima

Piippo, Sinikka 2019: Rakkauden rohdot

Hardy, Rogers, Sister 2015: Hormoni tohtori

Kategoria:

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.